• 0

Zijn verkopers ondernemers? (Rikkert Walbeek)

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rikkert,

Is hier enige nuance niet op zijn plaats? Ik denk dat de werkgevers in jouw column weldegelijk iemand zoeken die (op punten) op hen lijkt. Zij weten immers hoe zij hun onderneming succesvol hebben gemaakt en in wezen zijn ook zij begonnen als verkoper van hun idee, plan, dienst, product of concept. Ik zou dan ook graag iemand hebben die mijn product of dienst weet te verkopen zoals ik dat deed.

 

Ik ben het wel met je eens dat diezelfde werkgever niet moet verwachten dat hij in een spiegel kijkt. De verkoper hoeft immers de risico's niet te nemen, die hij nam. In dat kader is het ook niet gek dat de ondernemer een verkoper wenst die zich richt naar de regels van de ondernemer zelf. Again, die ondernemer heeft de groei ook moeten maken en weet goed hoe hij dat gedaan heeft.

 

Wat die ondernemer volgens mij wil, is een verkoper die een product aan de man weet te brengen zoals de ondernemer dat ooit deed. Hij romanticeert het proces van verkoop te vaak en loopt achter (zeker als hij uit dat proces is gestapt) op de actuele markt.

 

Denk aan uitspraken van ondernemers als:

- "en anders ontslaan we al het personeel en doen we het zelf wel, net zoals vroeger".

- "ik scoorde in mijn dagen 80% van mijn afspraken als cliënt"

- "vroeger hadden we de luxe niet om een belangrijke afspraak te verzetten. Tijd was geld".

- "Wat!? Ben je zo gekleed naar die cliënt gegaan?"

 

Ik denk dat jouw verhaal met name voor verkopers wel klopt. Die zien zichzelf inderdaad meer als pionier en semi-ondernemer dan dat ze werkelijk zijn, totdat ze eindelijk eens een sterke inkoper tegenkomen ;-)

 

Groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Joost, in een column past geen nuance. Met een column probeer je op een ietswat grappige wijze een punt te maken of iets aan de kaak te stellen. Daar past nu eenmaal geen nuance bij. ;D

 

Deze column is verschenen in het magazine SalesExpert. Een tijdschrift voor salesmensen. Het lezerspubliek bestaat uit verkopers, salesmanagers en ondernemers.

 

Ik spreek ook nadrukkelijk over werkgevers in mijn column. Dat hoeven dus niet altijd ook ondernemers te zijn……

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Rikkert,

 

Goede colum, als alternatief voor genoemde discusie hebben we daarom destijds besloten om een freelance salesagent in te zetten.

Onze gedachtengang:

- maak de ondernemer los in de verkoper.

- gééf hem die vrijheid

- Geen werkgever-werknemer relatie.

- Geen regeltjes....

gewoon verkopen en afgerekend worden op verkoopcijfers.

 

We zijn 3 jaar verder en we zijn er uit:

verkopers zijn géén ondernemers, kansen creëren, risico's nemen zijn vreemde begrippen voor hen.

Op provisiebasis werken is alleen mogelijk een minimale basisvergoeding en iedere extra in rekening brengen.

administratief zijn ze verschrikkelijk en daar staat of valt een ondernemer mee.

 

De verkopers? Ze zijn weer gewoon in dienst getreden en niet bij ons.......

 

En wij zoeken weer naar nieuwe kansen én rasverkopers :-)

Risk Management en Informatiebeveiliging= http://www.sincerus.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch zie ik wel in hoe het door elkaar halen van verkopen en ondernemen komt... vrijwel alle ondernemers zijn, zeker aan het begin van hun zaak, ook verkoper. Juist het aspect van verkopen is voor de buitenwereld heel zichtbaar aan ondernemen, veel meer dan alles wat er 'onder de motorkap' ook gebeurd.

 

Maar een verkoper die ondernemer is, moet er toch een zijn die louter op provisiebasis verkoopt. Overigens denk ik dat dat voor de ondernemer die ze inhuurt ook niet altijd even handig is, als verkopers al te pushy te werk gaan is dat slecht voor je imago.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de complimenten.

 

Opmerkelijk is te lezen dat de reacties op HL iets weg hebben van: voor de verkopers klopt het verhaal wel, maar voor de werkgever/ondernemer gaat de vlieger niet op.

 

Mijn oorspronkelijke lezerspubliek in SalesExpert reageerde juist andersom: mooi verhaal, helemaal waar aangaande de werkgevers, maar voor verkopers gaat dit niet op.

 

Blijkbaar bekijken mensen zaken vanuit hun eigen optiek….

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.