• 0

Aangifte IB 2007 *vraag voor de kenners*

Dag Allemaal,

 

Ik heb een vraag over de aangifte IB 2007.

Mijn situatie is alsvolgt; In het gehele jaar 2007 heb ik in vaste dienst gewerkt (fulltime). Daarnaast ben ik in januari 2007 officieel gestart met een onderneming (inschrijving kvk en belastingdienst).

 

Van de Belastingdienst heb ik in januari 2007 ook direct een formulier ontvangen, genaamd "vaststelling belastingplicht". Hierin werd vermeld dat ik 'voorlopig' zou worden gezien als ondernemer voor de omzetbelasting en ik per jaar aangifte moet doen.De betreffende aangifte omzetbelasting heb ik vorige maand uitbesteed aan een Boekhouder. Tot zover geen probleem.

 

Echter ik was in de veronderstelling dat ik de aangifte IB over 2007 gewoon zelf kon doen omdat ik nog niet wordt gezien als ondernemer voor de IB.

Dit werd mijn inziens ook versterkt door het feit dat ik van de belastingdienst een IB aangifte formulier heb ontvangen welke gericht is aan mij persoonlijk en waar geen vermelding van de onderneming is terug te vinden.

 

Van mijn boekhouder kreeg ik vervolgens de suggestie om de aangifte IB door hun te laten verzorgen. Want, zo zeggen ze, omdat ik een bij de Kvk geregistreerd bedrijf ben moet ik elektronisch een 'W biljet" invullen waarin de jaarrekening inclusief balans, prive-opnamen en resultaatrekening wordt opgenomen. Daarbij dien ik een jaarrekening op te laten stellen.

 

Even ter verduidelijking; 2007 stond voor mi in het teken van opstarten. Ik heb daarom in dat jaar geen winst gemaakt maar wel kosten van +/- 1000 euro.

 

Ik ben benieuwd wat jullie van het bovenstaande verhaal vinden.

En of het verstandig is om de aangifte zelf te doen, of dat ik het toch beter kan doorschuiven naar mijn boekhouder.

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel uur heb je besteed aan je nieuwe onderneming. Zo als ik het nu lees hoef je volgens mij geen aangifte te doen.

 

En als je het wel moet doen zou ik het lekker zelf doen. Je hoeft zowieso niets te betalen als je 1000 verlies hebt gemaakt

 

Ik heb er nog maar weinig uren in kunnen steken doordat ik gewoon fulltime werk had vorig jaar. Ik denk totaal een uurtje of 150 over heel 2007.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de aangifte wel zelf zou kunnen doen, erg moeilijk kan het niet zijn (in ieder geval het deel dat betrekking heeft op je onderneming). In ieder geval kun je dan die 1000 euro verlies aftrekken van je inkomsten over 07, scheelt toch weer een beetje!

 

Overigens: heb je van de belastingdienst geen logincode gekregen voor 'inloggen ondernemers', het systeem waar je ook btw en dergelijke mee aangeeft? Via dat systeem kun je ook het aangifteprogramma IB downloaden, en daar zitten de velden voor je onderneming gewoon in.

Link naar reactie
  • 0

Als je (net als ik) in 2007 bent ingeschreven als part-time onderneming waar je minder dan 20 uren per week aan besteed, dan hoef je geen IB voor die zaak in te vullen. Wel moet je een zakelijke adminstratie hebben, die aan de eisen van de belastingdienst voldoet.

 

De balstingdienst zelf zet voor je klaar de formulieren die je in moet vullen, tot nu toe bij mij alleen de BTW (uiterlijk vandaag!) waarbij bleek dat ik aanmerking kwam voor de Kleine Ondernemings Regeling, een financiële meevaller dus...

 

Inloggen kun je met de gebruikersnaam en wachtwoord dat je gekregen hebt van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Ik denk dat Lennom doelt op de plicht om een W-biljet in te moeten vullen. Welnu, nee, dat hoeft beslist niet!

 

Sterker nog, jouw accountant verdient een dikke mep op zijn hebberige tengels :o! Dat klinkt hard, maar het antwoord is erg simpel en dit had hij jou ook mee moeten delen als hij niet uit was op jouw centen. (vraag voor de grap eens wat je had moeten betalen)

 

Er is helemaal geen W-biljet uitgereikt. En dat heeft helemaal niets >:( te maken met een KvK inschrijving zoals hij beweert.

 

Wat te doen (buiten het meppen)?

Je kunt gewoon het aangifteprogramma downloaden van:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2007/aangifte2007/aangifte2007-04.html

 

In dat programma zie je links een kantlijn met onderwerpen. Het resultaat van jouw activiteiten in 2007 kun je invullen door in de linker kantlijn "box 1: andere inkomsten" aan te klikken. Bevestig rechtsonder op de gele akkoord knop.

 

In het nieuwe scherm vink je het derde hokje aan "inkomsten uit overige werkzaamheden........" en weer de gele akkoord knop.

 

Daarna kun je de inkomsten en kosten invullen door de betreffende knoppen aan te klikken. Geef wel de bedragen EX BTW in.

 

Dat is alles!

 

Sterker nog: indien je er niet uitkomt, stuur mij een PM via mijn profiel of een email. Ik help je gratis verder.

 

Jemig: ik ben daadwerkelijk verontwaardigd over de manier waarop jouw accountant omzet probeert te realiseren.

 

Laat ik het zo zeggen: deze aangifte kun je prima zelf doen. Als de fiscus in de toekomst wel een W-biljet afgeeft (en dat merk je vanzelf, want die staat wèl in je persoonlijke domein op belastingdienst.nl) dan is (zijn?) hulp raadzaam omdat de jaarrekening dan als winstaangifte (vandaar W-biljet) toegevoegd moet worden.

 

Je hebt nu een P-aangifte. Die komt niet voor in jouw persoonlijke domein op belastingdienst.nl.

 

Doe het nu lekker zelf en mail mij als je op problemen stuit.

 

Groet en Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reactie's.

 

...en Joost, bedankt voor je heldere uitleg! De betreffende accountant had ik als ware een test in arme genomen om mijn omzetbelasting te behandelen, maar nu ik dit weet zal dat ook het laatste zijn wat deze persoon ooit voor mij zal doen (prijsindicatie voor de omzet en IB belasting aangifte was trouwens 250 euro, is dit eigenlijk een redelijke prijs? het gaat om een AA accountant).

 

Ik ga de komende week even zorgen dat ik mijn administratie weer in huis heb, zodat ik het zelf in kan vullen (uitstel was inmiddels al wel aangevraagd). En mocht ik er niet uitkomen dan pm ik je even Joost!

 

Ik ben weer veel wijzer geworden! nogmaals bedankt!

 

 

update: Ik heb inmiddels ingelogd bij de Belastingdienst (was alweer vergeten dat ik ooit een gebruikersnaam en wachtwoord heb ontvangen ;) ) Er staat netjes vermeld dat de omzetbelasting is ingediend, maar inderdaad geen spoor van een W-biljet.

Link naar reactie
  • 0

Wie kan mij helpen?

Ik doe al enkele jaren IB aangifte via de beveilgde omgeving van de belastingdienst. Dit jaar is er op onverklaarbare wijze geen IB aangifte 2007 klaargezet.

Bij navraag bij de belastingdiest was ik in het bestand gekomen voor aangifte Particulieren. Inmiddels is dit teruggezet naar Ondernemers.

Wel heb ik nu een probleem. Er kan op het beveiligde gedeelte geen programma aangifte IB 2007 meer gezet worden volgens de belastingdienst.

 

De vraag is: wie heeft er een blanco versie van dit programma opgeslagen en kan mij dit toesturen?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit een probleem wordt dat de fiscus op moet lossen!

 

Een blanco versie is bij mijn weten niet voor handen via het persoonlijke domein. Door in te loggen zijn daar altijd de persoonsgegevens aan gekoppeld.

 

Het is echter aan de fiscus om jou te voorzien van het juiste aangiftebiljet!!!!! Op papier hebben ze die ook voor mensen die vrijgesteld zijn van elektronisch aangifte.

 

Een andere praktische oplossing is om het standaard aangifteprogramma te gebruiken en de winst uit onderneming in te vullen bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Houdt dan wel zelf rekening met aftrekposten als de ondernemersaftrek, FOR, etc. en noteer in die kolommen dat je een W-aangifte had moeten hebben, maar dat dat door toedoen van de fiscus onmogelijk was.

 

Ik zou overigens een brief sturen naar de vestiging waar je onder valt en eisen dat ze alsnog een W-aangifte klaar zetten voor je. Het bestaat niet dat dat onmogelijk is. Het is ze immers bij anderen wel gelukt. Zoals jurisprudentie al vele malen heeft aangetoond: jij bent niet verantwoordelijk te stellen voor de software ellende van de fiscus. Zorg dus dat er een schriftelijke klacht bij de fiscus ligt!

 

En anders een klacht bij de ombudsman.

 

Laat even weten hoe dit afloopt. Ik heb nog wel een stapel uitspraken die jou beschermen tegen boetes wegens het doen van een 'onjuiste' aangifte.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.