• 0

financiering autoleasemaatschappij

 

Momenteel zit ik met enkele mensen in een brainstormfase waarin we nadenken over het opzetten van een autoleasemaatschappij en verschillende vormen van leasing gaan aanbieden

 

Een vraag die daarbij naar boven kwam is dat we niet weten en kunnen achterhalen hoe een autoleasemaatschappij de fleet financiert. Het lijkt ons nogal sterk dat zij zelf de fleet voorfinancieren en de fleet dus ook op de balans staat.

 

Iemand die mij hierin duidelijkheid kan verschaffen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leasemaatschappijen financieren doorgaans bij speciale automotive financiers. Die bieden een lage rente maar stellen daarvoor (terecht) zeer veel en strenge eisen aan de kwaliteit van het bedrijf, de administratieve processen, het management en hun netwerk.

 

Een grote financier van leasemaatschappijen is de Dealerfinancieringsmaatschappij (DFM) uit Amersfoort. Zie www.dfm.nl.

 

Nota Bene:

M.i. staat de fleet overigens juist WEL op de balans van de leasemaatschappij. Dat is immers ook een groot deel van het bestaansrecht van een leasemaatschappij: off balance verplichtingen voor de lessees die daarmee hun ROI kunnen oppoetsen.

Grote kans dat IFRS2 daar (deels) roet in het eten gaat gooien

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volkswagen heeft zijn eigen bank, die financiert hun leasemaatschappij. En zo zijn er nog veel voorbeelden: Athlon carlease is een dochter van Rabobank, etc...

 

Vaak maken dealers zelf afspraken (de wat grotere) met banken. Zo heb ik bij een dealer gewerkt die samenwerkte met de lage landen. De leaseaanvraag gaat dan naar hun toe, zij geven akkoord ja/nee. Je weet wat het rentepercentage wordt, fee erop en afhankelijk van welke faciliteiten gooi je er per k/m en p/mnd (p/periode) er nog extra centen bovenop.

 

De leasemaatschappij heeft (indien Full operational lease) gewoon de auto op de balans staan. Is er sprake van financial lease, dan neem je als lessee de auto op de balans en neem je kapitaalrisico.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Volkswagen heeft zijn eigen bank, die financiert hun leasemaatschappij.

 

DFM is niet van Volkswagen, maar van VWPFS: een joint Venture tussen Pon en Volkswagen. Dat was (toevallig) mijn laatste werkgever. ;)DFM financiert veel universele (m.a.w. niet merkgebonden) MKB-leasemaatschappijen. Ze hebben de naam qua prijs veel (heel veel!) scherper te zijn dan de grootbanken, maar ze zijn wel selectief en hun kredietcomité streng.

 

De meeste door DFM gefinancierde startende leasemaatschappijen die ik heb meegemaakt in mijn VWPFS-tijd hadden aandeelhouders/management dat gepokt en gemazeld was in de automotive: meestal oud-directie of ex-RVB leden van grote leasemaatschappijen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

M.i. staat de fleet overigens juist WEL op de balans van de leasemaatschappij. Dat is immers ook een groot deel van het bestaansrecht van een leasemaatschappij: off balance verplichtingen voor de lessees die daarmee hun ROI kunnen oppoetsen.

Grote kans dat IFRS2 daar (deels) roet in het eten gaat gooien

 

Operational lease = off balance

Financial lease = on balance

 

De leasemaatschappij zelf (lesser) zal haar auto's middels financial lease bekostigen, daar komen de auto's op de balans. De leasende partij (lessee) zal doorgaans voor operational lease kiezen, daar komen de auto's dus niet op de balans.

 

Overigens is IFRS alleen van toepassing op beursgenoteerde ondernemingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

DFM is niet van Volkswagen, maar van VWPFS: een joint Venture tussen Pon en Volkswagen.

 

Ik insinueer toch ook nergens dat DFM van Volkswagen is? Ik zeg alleen dat Volkswagen zijn eigen bank heeft (Of zelf bank is, hoe je het ook wil zien) ;) In NL is dat misschien met Pon, in Duitsland weer met een ander, of alleen... ;)

 

Punt dat ik wilde maken was dat heel veel automerken (of leasemaatschappijen) hun eigen "bank" hebben opgestart om hun leaseactiviteiten te kunnen financieren. Of een bank een leasemaatschappij... (Zo kunnen ze veel goedkoper geld uit de markt trekken dan wanneer ze zelf naar een bank moeten stappen... Er zijn trouwens nog veel meer voordelen hieraan verbonden) Bottomline: je moet giga veel kapitaal hebben wil je zelf, zonder hulp van een bank, een leasemaatschappij op kunnen zetten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

DFM is niet van Volkswagen, maar van VWPFS: een joint Venture tussen Pon en Volkswagen.

 

Als het een joint venture is, is het wel degelijk van Volkswagen. Het is maar voor de helft, maar toch.

 

On-topic: het is voor mensen zonder een uitgebreide track record in de automotive en/of grote investeerders onmogelijk een auto lease bedrijf op te zetten.

Link naar reactie
  • 0
wat zijn de achtergronden van 'ons'?

 

We bestaan uit enkele mensen waarvan de meesten een commerciele achtergrond hebben, veel ervaring (+netwerk) in de autolease en 1 financiële man.

 

Morgen een meer uitgebreide reply want heb nu weinig tijd. Zeer bedankt voor deze reacties!

Link naar reactie
  • 0
Grote kans dat IFRS2 daar (deels) roet in het eten gaat gooien

 

Overigens is IFRS alleen van toepassing op beursgenoteerde ondernemingen.

 

Op zich correct. Daarom ook dat "(deels)" ;) Maar de fair value systematiek van IFRS en IFRS2/FRS20 zal vroeg of laat ook doorsijpelen naar het niet-beursgenoteerde Nederlandse Middenbedrijf. Dat is - IMHO - onvermijdelijk. Waarom? Omdat financiering van bedrijven die niet rapporteren via IFRS (en tzt FRS20) standaarden straks een stuk lastiger en duurder wordt dan bedrijven die dat wel doen. Banken hanteren immers de Basel II rating criteria.

 

Voor die specifieke bedrijven waarop dat van toepassing is heeft dat grote consequenties voor de balans en afgeleide KPI's zoals ROI. Misschien dat grote bedrijven de wagenparken weer ouderwetsch op de balans zetten. Dan is de cirkel weer rond: het waren immers deze zelfde bedrijven die een kwart eeuw of langer geleden hun eigen wagenparken verzelfstandigden tot de eerste leasemaatschappijen

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.