• 0

Factureren zonder KvK nummer

Beste forummers, ik zit met de volgende uitdaging:

 

Ik werk zo af en toe voor het bedrijf van een vriend van mij. Op jaarbasis praten we over zo'n 50 uur. Tot nu toe regelden we de vergoeding onderling. Nu wil hij voor mijn gemaakte uren een faktuur. Ik heb geen KvK nummer, heb ook geen behoefte dit aan te vragen. Bovendien is dat in strijd met het contract bij mijn werkgever. Die werkgever zou ik natuurlijk om toestemming kunnen vragen, maar ook daar zit ik niet op te wachten. Kan ik hem gewoon factureren zonder KvK nummer, als particulier zijnde ? (eventuele nadelen op belasting technisch gebied voor lief nemende ). ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor sommige werkzaamheden is geen inschrijving bij de KvK vereist; b.v. consultancy. Wel moet je een omzetbelastingnummer aanvragen bij de Belastingdienst. Daarbij mag natuurlijk weer gebruik gemaakt worden van de KOR. De inkomsten geef je voor de IB op onder Overige inkomsten.

 

1. Even kijken op de site van de KvK of je werkzaamheden vallen onder de vrijstellingen van inschrijving.

2. Een BTW nummer aanvragen

3. Aan de slag met de factuur

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat kan zeker.

 

Pas alleen op dat hij niet gezien wordt als jouw werkgever (en jij dus zijn werknemer), want dan moet die vriend van je allerlei werkgevers premies voor je gaan afdragen en daar wordt ie niet vrolijk van denk ik.

 

Lees even het een en ander over VAR verklaringen hier op het forum, ik heb daar helaas weinig kaas van gegeten.

 

Maar bottomline: je kan hem gewoon factureren zonder kvk (of btw) nr. er zit dan ook geen btw in je tarief die hij eventueel als voorbelasting zou kunnen aftrekken... Jij moet het geld wat je verdient opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Ik werk zo af en toe voor het bedrijf van een vriend van mij. Op jaarbasis praten we over zo'n 50 uur. Tot nu toe regelden we de vergoeding onderling. Nu wil hij voor mijn gemaakte uren een faktuur. Ik heb geen KvK nummer, heb ook geen behoefte dit aan te vragen. [...] Kan ik hem gewoon factureren zonder KvK nummer, als particulier zijnde ?

 

Ja, want met dit verhaal voldoe je volgens mij niet aan de KvK-criteria voor een onderneming. Je treedt bijvoorbeeld niet openlijk op in concurrentie met anderen, want het is beperkt tot een vriendendienst.

 

Belasting en werkgever is een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Wel moet je een omzetbelastingnummer aanvragen bij de Belastingdienst.

 

Het is soms een beetje koffiedik kijken met al die multi-interpretabele criteria, maar ik vraag me af of iemand die "af en toe voor het bedrijf van een vriend werkt" btw-plichtig is. Dat zou toch een beetje te zot zijn?

 

Joop, kun je even helpen uitladen? Hier is een boekenbon. En hop daar gaat Joop, zijn btw-nummer aanvragen, btw-administratie opzetten, btw-almanak lezen en intracommunautaire aangiftes doen :P

Link naar reactie
  • 0
Het is soms een beetje koffiedik kijken met al die multi-interpretabele criteria, maar ik vraag me af of iemand die "af en toe voor het bedrijf van een vriend werkt" btw-plichtig is. Dat zou toch een beetje te zot zijn?

 

In principe eens, maar dat was niet helemaal de vraagstelling.

Het ging om "op jaarbasis ongeveer 50 uur" ; dat is iets anders dan éénmalig of héél af en toe naar mijn mening. Overigens: waarom wordt er dan ineens om een factuur gevraagd?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.