• 0

Subsidie op verbouwing op balans?

Situatie:

 

Subsidie gekregen voor het verbouwen/repareren van pand. (zegge 100.000)

 

Probleem/vraagstuk: wanneer het pand eenmaal verbouwd is, dan zal erop worden afgeschreven: diezelfde ton. Hoe wordt er voorkomen dat je jezelf twee keer pijn doet op de winst en verliesrekening? Want hoe het nu gezien wordt: je geeft een ton uit aan subsidie + je gaat nog een keer afschrijven. 2 keer "pijn"?

 

Kan je dan niet die 100.000 subsidie ook op de balans zetten als reservering voor die verbouwing en die subsidie afbouw gelijk laten lopen met de afschrijving? Zodat je jezelf niet twee keer in de vingers snijd kwa "P&L"?

 

Wie kan hier advies over geven?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier worden ontvangsten/uitgaven en lasten/baten door elkaar gebruikt. Dat gaat dan niet goed. Denk eens aan het volgende:

 

Wie zijn schulden betaalt verarmt niet maar raakt wel zijn centen kwijt.

 

Met andere woorden: als ik mijn crediteuren betaal verminderen mijn schulden (credit balans) en verminderen mijn geldmiddelen (debet balans) maar op de resultatenrekening gebeurd er helemaal niets.

 

Subsidie ontvangen verhoogt de liquide middelen en het vermogen*. Deze middelen gebruiken voor een verbouwing verhoogt de vaste activa en verlaagt de geldmiddelen.

 

Eerst de daarop volgende afschrijving verlaagt de vaste activa en wordt een last.

 

* Voor theoretici: er is over te twisten of de ontvangen subsidie buiten de resultatenrekening om direct naar het eigen vermogen moet gaan maar dat laat ik hier even verder buiten beschouwing. In dat geval zal de vorming van een Verbouwingsreserve uit de winstverdeling worden gevoed.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

* Voor theoretici: er is over te twisten of de ontvangen subsidie buiten de resultatenrekening om direct naar het eigen vermogen moet gaan maar dat laat ik hier even verder buiten beschouwing. In dat geval zal de vorming van een Verbouwingsreserve uit de winstverdeling worden gevoed.

John

 

En het is juist op dit gedeelte dat ik doel.

 

Als ik die subsidie op de balans zet, dan blijft mijn balans toch beter in takt? Anders verlies ik eigen vermogen en met die reserve niet? Dan komt er een ton vermogen bij en ik schrijf dan de reserve en het gebouw af.

 

Dit is dus mogelijk?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Toch een denkfoutje.

Je schrijft niet af op de reserve. De reserve is net zo goed eigen vermogen en deze blijft gewoon in takt. Je schrijft uitsluitend af op het actief.

 

Je ontvangt subsidie; deze komt hetzij direct, hetzij via de winstverdeling, credit op de balans te staan op een post behorende bij het eigen vermogen. Debet gaan je geldmiddelen met hetzelfde bedrag omhoog.

 

Van het geld doe je de verbouwing > geldmiddelen dalen en vast actief stijgt met hetzelfde bedrag. Vervolgens ga je op dat actief afschrijven ten laste van de resultatenrekening. Actief daalt en je neemt verlies.

 

Stel we zijn aan het einde van de afschrijvingsperiode gekomen. Actief (verbouwing) staat op de balans voor nihil. Maar.... de reserve bestaat nog steeds.

 

John

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.