• 0

Aftrek navigatiesysteem

Een privé auto wordt gebruikt in een part-time eenmanszaak. Vooral bij ritten noodzaklijk voor de aanschaf en levering van goederen lijkt een navigatiesysteem toch wel heel handig.

 

Vraag: in hoeverre kan de BTW worden afgetrokken en kan het hele bedrag ineens van het resultaat worden afgeboekt, of gaat het om een afschrijving (ala PC)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op BTW schrijf je niet af, die trek je in 1 keer af in de periode waarin je deze betaalt.

Verder dien je formeel het privegebruik te corrigeren, d.w.z. het percentage dat je deze Nav prive gebruikt.

Buiten de BTW zijn geen kosten van de Nav aftrekbaar omdat het een prive auto betreft.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Een privé auto wordt gebruikt in een part-time eenmanszaak. Vooral bij ritten noodzaklijk voor de aanschaf en levering van goederen lijkt een navigatiesysteem toch wel heel handig.

 

Vraag: in hoeverre kan de BTW worden afgetrokken en kan het hele bedrag ineens van het resultaat worden afgeboekt, of gaat het om een afschrijving (ala PC)?

 

Sorry Stien, sluit ik me niet bij aan.

 

Een navigatiesysteem dat niet ingebouwd is, kun je volledig als zakelijk aanmerken (laat de fiscus maar bewijzen dat je die ook privé gebruikt!).

 

Dan is alle BTW bij de aangifte in de periode van aanschaf aftrekbaar als voorbelasting.

 

Kost het apparaat minder dan 450 euro ex BTW dan mag je die kosten voor de winstberekening ineens ten laste van het resultaat brengen.

 

Heb je een duurdere Henkhenk, dan moet je die in 5 jaar afschrijven. Als je in het jaar van aanschaf voorts voor meer dan 2100 euro hebt geïnvesteerd in tastbare zaken die per stuk duurder waren dan 450 euro, dan heb je nog recht op de investeringsaftrek in de aangifte IB.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tja, als de geleerden het er al niet over eens zijn ;)

 

Vorig jaar heb ik een LabTob voor alleen gebruik in de zaak gekocht, die werd gezien als investering en diende in 5 jaar te worden afgeschreven (de BTW niet natuurlijk...). Het bedrag van de HenkHenk is inderdaad onder de investeringsgrens en zou direct als kosten kunnen worden opgevoerd, ware het niet dat er geen auto van de zaak is, maar een privé auto. Ik begrijp dat ik m'n cruise control en airco niet als zakelijke kosten kan opvoeren, da's nou eenmaal een vast onderdeel van de auto, maar dit is een mobiel apparaat, dat alleen gebruikt gaat worden voor de zaak...

 

Ben heel benieuwd :D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Denarius

Persoonlijk heb ik te vaak gezien dat dit (mate van zakelijk/privegebruik) discussies kan uitlokken (en dan niet alleen over navigatiesystemen). Over het algemeen vind ik het bedrag (tegenwoordig) van navigatiesystemen niet de moeite om discussies over te voeren, vandaar mijn reactie.

Overigens met alle respect voor jouw invalshoek.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen vind ik het bedrag (tegenwoordig) van navigatiesystemen niet de moeite om discussies over te voeren

 

Eerlijkgezegd vind ik dat een wat vreemde instelling. Ook al is het geen megabedrag, je krijgt afhankelijk van je situatie toch zeker 30 tot 52% van de kosten terug. Op iets van een paar honderd euro lijkt me het zonde dat maar weg te geven aan de overheid.

 

Overigens kan ik me goed voorstellen dat je zoiets als een zakelijke aankoop boekt, de kans dat je zakelijk naar veel onbekende bestemmingen moet rijden lijkt me groot.

 

En of je het ding nu je het toch hebt ook aan laat staan bij een priverit, maakt dat nou zoveel uit, en hoe wou men dat ooit aantonen?

Link naar reactie
  • 0

Zomaar weggeven is het niet. Als ik over dit onderwerp 2 vragenbrieven uitvoerig moet beantwoorden kost dit me meer aan gederfde omzet dan die aftrekpost oplevert.

Overigens dien je in eerste instantie zelf aan te tonen dat een aankoop (volledig) zakelijk is vandaar regelmatig van dit soort discussies.

Maar ieder zijn mening: als je die moeite wel wilt doen moet je dat vooral niet laten zij het dat ik met je laatste opmerking toch wel wat moeite heb, waar ligt de grens dan wel?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het met Stien eens dat als je meer aan uurtarief aan een cliënt in rekening moet brengen dan dat de aftrekpost oplevert, dat je dat dan niet moet doen.

 

Hetzelfde geldt bijv. voor een suppletie OB te ontvangen van 20 euro.

 

Blijft wel over dat lang niet elke onderneming aan die controle onderworpen wordt en dat het standpunt pleitbaar is!

 

Let wel: als het geen pleitbaar standpunt was, dan had ik dit advies ook niet gegeven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Let wel: als het geen pleitbaar standpunt was, dan had ik dit advies ook niet gegeven.

 

Groet

Joost

 

Joost, gezien je kwaliteit van antwoorden op dit forum twijfel ik daar ook niet aan!

 

groet,

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zomaar weggeven is het niet. Als ik over dit onderwerp 2 vragenbrieven uitvoerig moet beantwoorden kost dit me meer aan gederfde omzet dan die aftrekpost oplevert.

 

Oh, op die manier natuurlijk wel... gezien de vraag had ik het idee dat WAZ zelf zn administratie aan het invullen was en het daarvoor wou weten.

 

Voor een eenmanszaak is wel aftrekken (dwz gewoon als kosten) denk ik minder administratief werk dan niet aftrekken (ook nog als privegebruik), dus extra moeite is het sowieso niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.