• 0

klanten werven voor cleaning service

Gast Verwijderd account

Hallo, ik ben sinds 13 febr 2008 een eigen bedrijf in de schoonmaak en glazenwasserij gestart.

Nu hebben we al wel een aantal klanten,met name particulier maar om bedrijven te vinden die nog niet voorzien van een schoonmaakbedrijf of glazenwasser valt niet mee!

Hoe kunnen we dat nu het beste aanpakken?

Hebben al wel een afspraak met de gouden gids lopen over adverteren maar dat is niet goedkoop.

Hoe maken we het beste naamsbekendheid?

 

Alvast bedankt

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou eens beginnen met het professionaliseren van de website.

Huidige zal waarschijnlijk gratis zijn maar als ik de site open klik al bijna direct weer weg.

Zodra de site toonbaar en klaar is zou je her en der wat advertenties kunnen zetten. Op Marktplaats kun je bijvoorbeeld vrij goed, gericht en goedkoop adverteren.

Op jullie site staat "wij zijn voor kwaliteit en goede tarieven", ik zou die tarieven direct wel eens willen zien!

Stunt een klein beetje zodat ik denk dat ik met m'n huidige glazenwasser veel te duur uit ben!

Hebben jullie een auto met bestickering? Zorg dat deze veel gezien wordt, zet hem in het weekend bij een evenement neer oid. Zorg dat je opvalt!

Link naar reactie
  • 0

 

Eerste prioriteit: zorg dat je vindbaar bent voor klanten die je zoeken. Melding in telefoongids/gouden gids op locatie (mag ook gratis melding zijn), website op internet en zichtbaarheid op straat (auto's, emmers, ladders, gevels).

 

Daarbij hoort ook: maak jezelf onvindbaar op fora zoals deze. Haal je naam weg, want iedereen die je naam invoert in Google komt op dit forum terecht!!!

 

Tweede prioriteit: als de markt vol is, zul je je moeten onderscheiden. Ga na wat je klanten precies verlangen en wat je concurrenten precies bieden. Zoek het gat in de markt: sneller, schoner, milieuvriendelijker, topless, op afroep, in combinatie met andere diensten, en ja misschien uiteindelijk ook (maar zeker niet in de eerste plaats) goedkoper. Jaag op nieuwe klanten en vergeet niet je positionering te benadrukken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Zoals al gezegd, zorg dat je opvalt!

 

Ga eens een dag gratis ramen lappen. Rijdt het lokale industrieterrein op en vraag overal of je de ramen mag lappen in ruil voor een kopje koffie. Tijdens het drinken van dat ‘kopje koffie’ heb je dan mooi de tijd om even je kaartje/folder achter te laten en te informeren of ze niet toe zijn aan een nieuwe glazenwasser.

 

Je kunt zelfs de lokale pers inschakelen bij je actie. “Glazenwasserbedrijf X zorgt vandaag voor een schoon industriebedrijf”, een mooie kop voor de lokale krant.

 

Maak foto’s van je actie en gebruik die weer voor (free) publicity.

 

Maar doe in ieder geval iets origineels. Iets dat opvalt.

 

Reken maar dat dit soort acties ‘blijven hangen’.

 

Link naar reactie
  • 0

Of spreek bedrijven aan op lokale/sociale betrokkenheid.

 

Maak een combinatiecontract. Voor een concurrerende prijs wordt bij het bedrijf schoongemaakt en tevens dragen ze 5% bij in een tweejaarlijkse schoonmaak van de lokale voedselbank/ daklozenopvang / basisschool /verzorgingstehuis etc.

20 bedrijven verzorgen zo de schoonmaak van een binnen de regio bekende locatie.

Overleg met de betreffende locatie of je hiervoor reclame mag maken met hun ondersteuning en stap naar de krant voor een paginagroot artikel.

 

edit: tweejaarlijks moet halfjaarlijks zijn of twee keer per jaar :-[

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Lijkt een schoolvoorbeeld voor AIDA:

 

A - Attention (Awareness): attract the attention of the customer.

I - Interest: raise customer interest by demonstrating features, advantages, and benefits.

D - Desire: convince customers that they want and desire the product or service and that it will satisfy their needs.

A - Action: lead customers towards taking action and/or purchasing.

 

Naamsbekendheid is daarom een goede eerste stap als nieuw bedrijf in een bestaande markt. Aanbellen, flyeren, aanwezig zijn, en wat nog meer genoemd is, het is allemaal nuttig.

 

Raak niet gedemotiveerd omdat er niet meteen klanten uit voort komen: elke nee is een stap dichter bij een ja. Dus je moet er gewoon door heen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou inderdaad de website als eerste aanpassen. Je kan er toch niet omheen dat potentiële klanten hier op gaan kijken, en dan is het belangrijk om een nette/schone indruk te maken.

 

Als je geen ervaring hebt met websites bouwen en de financiën het nog niet toelaten om een site te laten bouwen (wat ik aflees aan de google adwords) dan is het een optie om een "website template" ergens op internet te downloaden en de tekst aan te passen aan jou bedrijf. Kost vaak een paar 10-tjes of soms helemaal niets. Dit kan een 'handig neefje' vaak ook wel voor je doen.

 

Zoek een template uit met een witte schone uitstraling, en zet er om te beginnen zo min mogelijk tekst op. Laat tekst ook even nakijken door iemand anders op spelfouten.

 

Hiermee zorg je in ieder geval ervoor dat de site geen belemmering vormt bij het werven van klanten. Dan kan je nadat je de eerste klanten hebt en wat financiele ruimte de site altijd nog professioneler gaan aanpakken.

Link naar reactie
  • 4

Allemaal hele goede suggesties, maar de schoonmaakbranche is er een van de lange adem.

 

Schoonmaakbedrijven sluiten jaarcontracten met hun klanten af, met een heroriëntatie (lees heraanbesteding waarbij het zittend schoonmaakbedrijf een voorsprong heeft). Dit heeft een aantal redenen: De grootste kostenpost van de begroting is personeel (ca. 83% directe kosten). Er is dus geen enkel schoonmaakbedrijf dat personeel "in voorraad" heeft. Bij ieder nieuw object moet er dus nieuw personeel aangenomen worden. Dit houdt in, dat als een schoonmaakbedrijf een object uit de portefuille verliest, men ok weer netjes van het personeel af moet. In de schoonmaakovereenkomst staat dus een clausule dat de opzegtermijn minimaal twee maanden vóór het einde van het contract is. Zelfs bij zeer onbehoorlijke kwaliteit waarbij het choonmaakbedrijf in gebreke is gesteld, kent de overeenkomst bij tussentijdse beëindiging een opzegtermijn van één maand. Daarnaast is er, zeker bij grotere objecten (>10.000m2) een behoorlijke initiële investering in stofzuigers, boen/schrobmachines etc.. Bij de écht grote objecten (>€ 1.000.000) staat deze investering ook geboekt onder een apart objectnummer. Het omgeslagen uurtarief wordt dan van het uurtarief van de werkzaamheden afgetrokken en als apart objectnummer gefactureerd. Niet zelden financiert de opdrachtgever de helft of meer mee van deze initiële investering. Als de opdrachtgever niet meefinanciert, is het niet ongebruikelijk dat er in het contract is meegenomen dat de opdrachtgever bij beëindiging binnen drie jaar verplicht is tegen de resterende termijnen de activa op dit projectnummer over te nemen. Vaak zijn dit ook behoorlijke investeringen van batterijaangedreven schrobzuigmachines (zo een waar je op kunt zitten). Het zijn niet alleen de grote objecten die met jaarcontracten werken. Je kunt er gevoegelijk vanuit gaan dat objecten die inzet van personeel vereisen (>€ 30.0000,- dus zodra het bedrijf de status van papa-mama VOF ontgroeit) met jaarcontracten werken.

 

Dit gezegd hebbende, kun je wellicht begrijpen dat de facility manager van een bedrijf niet echt enthousiast is om een nieuw bedrijf een 'kunstje' te laten doen. Hij zet namelijk de relatie met zijn leverancier op het spel. En aangezien een nieuwe aanbesteding behoorlijk in de papieren loopt, is ook hij gebaat bij een langlopende relatie. In de schoonmaakbranche kent iedereen elkaar, geloof me. Op het ene moment beconcurreer je elkaar om de vierkante meters binnen te halen, en zodra je de klus gescoord hebt, ga je met diezelfde concurrent om de tafel zitten of deze wellicht niet het glaswerk wil doen in onderaanneming. Dus zodra een nieuw bedrijf staat te lappen als stunt, dan weet de contracteigenaar al wat je aan het doen bent voordat je met je emmertje boven bent. En dan zijn de rapen echt gaar. Ik heb al heel wat "buitenrechtelijke verwijderingen" van het object van dichtbij gezien, en die gasten van de Salvage afdeling zijn vaak hele grote jongens...

 

Okee... heel verhaal. Ik hoop dat je het nog steeds ziet zitten. Wat nu wel te doen? Ik heb de volgende methode als zeer effectief ervaren: Bel de facility manager op en vraag hem wanneer zijn contract afloopt. Vertel hem wat de voordelen zijn van zaken doen met jouw bedrijf, en dat je hem graag op de hoogte wilt houden van de laatste ontwikkelingen. De FM is gek op informatie, want zijn budget is de sluitpost op de begroting, dus dat wordt eerder ieder jaar kleiner dan groter. Een negen maanden voor het einde van zijn contract stuur je hem een mailing waarin je eigenlijk niet meer zegt wie je bent en wat je doet. Dit herhaal je twee maanden later nog eens. Vanaf zes maanden voor einde contract stuur je iedere twee weken een mailing die heel slim steeds op de vorige aansluit. Ga er van uit dat de opdrachtgever gebruik maakt van zijn opzegtermijn om minimaal opnieuw te kunnen onderhandelen over de tarieven en het Service Level. Dus daarmee is er ruimte voor jou als leverancier....

 

Dus... lang verhaal, kort: trek een minimaal een jaar voor uit om je eerste echte serieuze objecten kunt scoren. Maar daarna kan het ook erg hard gaan. Tot die tijd probeer je dan kleine objecten te scoren (4 uurtjes per week enzo, portieken etc.). Zodra je de eerste echte objecten binngehelngeld hebt, laat je die kleine objecten voor wat ze zijn. Ze kosten te veel tijd om er iets aan te kunnen verdienen, en de opdrachtgever is vaak weinig professioneel. Deze kleine klussen haal je ook het makkelijkst binnen: Gewoon aanbellen. "Hallo, ik ben van Fa. Sop en Schuim en volgens mij bent u niet altijd tevreden met uw huidige schoonmaker. Heeft u even tijd?" Let wel: Zo makkelijk als je naar jou overstappen, vertrekken ze ook weer, want aan jaarcontracten doen ze niet.

 

Als je meer wilt weten over het schoonmaakwezen, PM me dan maar even. Ik heb er wel een paar voetstappen in gemaakt zeg maar ;)

Link naar reactie
  • 0

Vind het maar een enge markt, heb eens op TV ergens gezien hoe ze omgaan met concurrentie (als je in de "verkeerde" wijk gaat promoten bijvoorbeeld). Wellicht iets om rekening mee te houden dus.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Vind het maar een enge markt, heb eens op TV ergens gezien hoe ze omgaan met concurrentie (als je in de "verkeerde" wijk gaat promoten bijvoorbeeld). Wellicht iets om rekening mee te houden dus.

 

De schoonmaakmarkt is verdeeld in een aantal sectoren; particulier zeemwerk, bedrijfshuishouding, institutionele schoonmaak, industriële reiniging (salvage na brand en overstromingen, gevelreiniging, grootkeukenreiniging e.d.) en de diversen zoals vloerconditionering (tapijtreiniging, natuursteen e.d.). De excessen komen voornamelijk voor in de eerste categorie. Ik ken een heleboel goudeerlijke jongens die hard werken en in weer en wind op de ladder klimmen om voor hun gezin te zorgen. Dus ik wil zeker niet generaliseren, maar het particulier zeemwerk is toch wat meer het domein van de outlaws (raampje voor mij, raampje voor Wouter). Het is zeker geen enge omgeving, hoewel dat voor een buitenstaander wellicht anders overkomt. Als je je aan de spelregels houdt, en dus vrienden blijft, kun je absoluut van ze aan. Ik heb meermalen gezien dat bij langdurige ziekte of ongeval van een glazenwasser zijn "concurrenten" zijn wijken netjes onderling verdeelden, elk een paar uur per dag langer werkte en aan het einde van de week zich met een dikke envelop bij hun collega meldden. En er ontbrak geen euro aan. En ja, als er dan een handige jongen 'van buiten' komt die denkt die wijken even te confisqueren, dan beleggen ze een bilateraaltje en maken dan pijnlijk duidelijk dat dát niet de bedoeling is.

 

Maar dit komt niet alleen in de schoonmaaksector voor. Als ik zeg Taxi-oorlog weet iedereen wat ik bedoel. In mijn woonplaats hebben een aantal rijscholen ook een soortgelijk akkefietje gehad. Op het moment dat je je in bepaalde sectoren begeeft die zich kenmerken door hoog lichamelijke arbeid door laag geschoolde mensen weet je dat er wat meer primair wordt gereageerd dan door MBA'ers.

 

In de overige sectoren regeren de hoog opgeleiden. De bedrijfsvoering is bijna wetenschappelijk. Je zult staan te kijken hoe daar door de bedrijfsbureaus met wiskundige modellen, anatomische studies etc. wordt gewerkt. Zodra de functie boven eerstelijns operationeel leidinggevende uitstijgt tref je al HBO'ers aan.

 

Het is geen enge hoek, de schoonmaak. Eerder een bijzonder veelzijdige sector waarin hoogstaande technologie, inventieve organisatiestructuren en retestrak sturen op cijfers dagelijkse kost zijn. Het is hard werken op soms onmogelijke uren, maar wie gediciplineerd genoeg is om strak te organiseren en zich aan de budgetten kan houden kan er een meer dan dikke boterham mee verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Vind het maar een enge markt, heb eens op TV ergens gezien hoe ze omgaan met concurrentie (als je in de "verkeerde" wijk gaat promoten bijvoorbeeld). Wellicht iets om rekening mee te houden dus.

 

Ben je niet in de war met Henk Spaan en Harrie Vermegen in Pisa? ;D ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Mochten en nog suggesties zijn voor het aanwerven van klanten hoor ik het graag. Heb op dit moment een schoonmaakbedrijf Mod edit url verwijderd in het Noorden van het land, ben op dit moment aardig tevreden met de klandizie in deze mogelijke tijden, maar heb het idee dat er nog veel meer van de markt veroverd kan worden, echter zitten klanten niet direct te springen om over te gaan naar een andere schoonmaakbedrijf, ook al zit je onder de prijs, hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.