• 0

Import checken op patentinbreuk - hoe?

Hallo,

 

Ik kom heel regelmatig producten tegen die ik zou willen importeren in NL. Dat zijn vaak producten die ik op sites als alibaba.com zie. Vaak ook producten die uit bijvoorbeeld China komen, daar gemaakt worden. Nu vraag ik me af: hoe kom je er nou achter of je die producten kan importeren en op de markt te zetten zonder dat je de patenthouder op je dak krijgt? Ik ben bekend met de diverse patentdatabases, maar daar kan ik vaak niet de naam vinden van de producten. En dat is misschien ook wel logisch, want als men in China 1 letter verandert of de naam een beetje wijzigt kun je het al niet vinden natuurlijk. Maar hoe kom je er dan achter? Dan zou je dus echt moeten gaan zoeken op de functionele omschrijving van het product bijvoorbeeld, maar ja, dat is ook geen doen toch? Graag jullie tips!

 

Bedankt,

 

Ronald

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verstandig dat je niet klakkeloos dingen gaat importeren zonder eerst dit soort dingen te checken!

 

Het is volgens mij echt een kwestie van surfen naar espacenet oid, de naam (omschrijving) invullen van het ding dat je wilt importeren en kijken of het al bestaat/is gepatenteerd in NL. Zoek ook op soortgelijke producten.

 

Waar je ook nog rekening mee zou kunnen nemen is het CE waarmerk. Op sommige dingen moét een CE waarmerk staan, anders mag je het niet in Europa verkopen. (Vaak electronica etc.)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Echter, hoe ik ook zoek en puzzel in die databases, op namen en omschrijvingen enzovoorts, ik kom het product en ook niet het principe ervan nergens tegen. Ik heb op internet verder gezien dat het in diverse verschijningsvormen en met diverse opdrukken aan wordt geboden op sites als bijvoorbeeld amazon.com. Dus daaruit zou wellicht blijken dat er inderdaad geen patent is, of al die aanbieders moeten in overtreding zijn. Maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Het is echter zo'n geniaal product dat ik gewoon niet kan geloven dat de uitvinder/bedenker geen patent heeft aangevraagd. Hoe ga ik daar mee om?

 

Ronald

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronald

 

Goed dat je ook eens nadenkt over de mogelijke gevolgen van import van een product wat mogelijk beschermt wordt door een patent.

Ik ken zelf een geval waarbij zoiets speelde. Dat is niet fijn afgelopen.

 

Ik raad je aan eens op de site van het Octrooi Centrum te kijken. Daar staan een aantal goede handleidingen op. Ook over de patentdatabase en hoe deze ingedeeld is, hoe je het beste kunt zoeken, enz. Zoeken is een kunst op zich.

Om je een klein beetje op weg te helpen.

 

De patenten zijn ingedeeld in categorieen, meestal kun je redelijk snel aan de hand van de categorieenindeling vinden waar jouw product onder zou kunnen vallen. Je kunt dan gaan zoeken in die categorie.

Vaak zie je dan dat patenten soms ook onder andere categorieen te vinden zijn, je kunt daar dan ook eens zoeken.

 

Je gaf zelf ook al aan dat op naam zoeken vaak heel lastig is, niet alleen door een mogelijke schrijffout in de naam. Er speelt ook nog iets anders.

Een bedrijf kan iets in licentie produceren of zijn patenten in een ander bedrijf onder gebracht hebben. Dat soort consructies ga je vanzelf ontdekken als je in de databases gaat zoeken.

Zoals ik al schreef staan er op de site van het Octrooi Centrum een aantal hele goede handleidingen. Daarnaast weet ik dat ze bij het O C ook workshops geven waarbij je uitleg krijgt over hoe alles in elkaar zit. Tijdens die workshop ga je zelf zoeken in de database. Tijdens die workshops kun je dan met je vragen terecht bij de experts van OC NL.

 

We hebben het nu alleen over het octrooi maar er bestaan ook nog zaken als het modelrecht, merkrecht, auteursrecht, producten kunnen ook nog door een van de voorgaande rechtsvormen worden beschermt.

Dat hangt af van het soort product.

 

Ik raad je trouwens aan om een archief aan te leggen van zoektochten van producten waar je mee aan de slag gaat.

Helemaal 100% zeker kun je nooit zijn, evenmin als dat een octrooi 100% zekerhied biedt. Ga je met een bedrijf in zee vraag dan of zij kunnen garanderen dat het product vrij is van claims op hetgebied van IE of zelf beschikt over het IE danwel het niet nodig vond dit product te beschermen.

Het is wel handig om als je echt groot gaat invoeren gewoon te vragen om een vrijwaring waarin hun aangeven dat er geen claims op het apparaat rusten.

 

Wat het CE markering betreft.

Daar is op deze site al veel over geschreven, het is een misverstand dat het om een soort keurmerk zou gaan. Zoek even op de site naar meer uitleg over het CE verhaal.

 

Heb je de FAQ ook al gelezen ?

Link naar reactie
  • 1

Ik zou beginnen de markt op te gaan om te kijken of er producten zijn die op de import lijken. Vaak staat op de producten dat ze onder een patent dan wel aanvraag (patent pending) vallen. Ook hebben de meeste producten de naam van de maker en dat maakt zoeken een stuk eenvoudiger. Je kan ook de producent gewoon bellen en navraag doen.

 

Als je dat allemaal uitgezocht hebt loop je weinig acuut risico. Als een octrooihouder denkt dat je toch inbreuk maakt en dat aannemelijk kan maken mag je nog stoppen zonder schadeplichtig te zijn.

 

"In zijn standaardarrest van 19 december 2003 heeft de Hoge Raad onder andere beslist dat de schadevergoedingsplicht ontstaat op het moment dat de inbreukmaker weet, dan wel redelijke gronden heeft te vermoeden dat hij octrooi-inbreuk pleegt."

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.