• 0

Duurzaamheid als marketing

De laatste tijd worden in mijn ogen zowel consumenten als het bedrijfsleven bestookt met initiatieven om duurzamer te gaan ondernemen. Een nobel streven en ook absolute noodzaak om beter na te denken over producten, beslissingen en oplossingen.

 

Maar wat vindt jij nou daadwerkelijk duurzaam? Ik kan bijvoorbeeld "doe eens groen" of iets in die richting niet meer aanhoren. Het groene karakter slaat in mijn ogen nergens op. People, planet en profit zijn de drie elementen en niet alleen het planet verhaal, waar toch door (overheid)instansties in mijn ogen te veel op gehamerd wordt. Met name voor het bedrijfsleven is de profit-kant en de mogelijke waardecreatie van het bedrijf (marketing) zeer aantrekkelijk.

 

Als ze dan gaan stimuleren en faciliteren (de overheid), hoe zou dit dan volgens jullie het beste moeten? Beter gezegd, hoe wil jij duurzaam gaan ondernemen en in welke mate wordt dit succesvol?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is maar de vraag in hoeverre de consument zijn product uber-duurzaam wil hebben en of hij dan bereid is daarvoor te betalen. De verwachtte levensduur van een woonhuis is toch anders dan die van een computer.

 

Zeker zaken waar veel technische vooruitgang in zit zijn denk ik niet aantrekkelijk om met een bijzonder lange levensduur te prouceren, ook al zou het kunnen tegen beperkte meerkosten. Een PC die het over 30 jaar nog doet heeft gewoon geen meerwaarde voor de consument die na een paar jaar toch een sneller exemplaar zal aanschaffen. Iets dergelijks zie je met allerlei goederen, van kleding tot auto's.

Link naar reactie
  • 0

Het is maar de vraag in hoeverre de consument zijn product uber-duurzaam wil hebben en of hij dan bereid is daarvoor te betalen. De verwachtte levensduur van een woonhuis is toch anders dan die van een computer.

 

Zeker zaken waar veel technische vooruitgang in zit zijn denk ik niet aantrekkelijk om met een bijzonder lange levensduur te prouceren, ook al zou het kunnen tegen beperkte meerkosten. Een PC die het over 30 jaar nog doet heeft gewoon geen meerwaarde voor de consument die na een paar jaar toch een sneller exemplaar zal aanschaffen. Iets dergelijks zie je met allerlei goederen, van kleding tot auto's.

 

Dit is precies wat ik bedoel. Waarom wil de consument een nieuwe snellere pc? 1. omdat die er zijn. 2. omdat software daarop wordt geschreven 3. omdat zijn vrienden hem voor gek verklaren met dat oude ding.

 

Stel nou dat de standaard was geweest dat pc's 10 jaar meegaan?

 

Vooruitgang is niet duurzaam. Mag het ietsje minder zijn?

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Duurzaamheid is een belangrijke onderstroom onder de huidige maatschappij. Het is een andere manier om tegen producten en diensten aan te kijken.

 

Ooit begonnen omdat een bepaalde groep mensen een andere wereld- en mensbeeld nastreefde. Omdat, zoals @merkava Gandhi citeerde, mensen die dingen (niet) wilden kopen, waar ze het (niet) mee eens waren. Vaak ongeacht de prijs. Conclusie: als je overtuiging laat meespelen in je aankoop, dan zijn klassieke factoren als prijs/kwaliteit van ondergeschikter belang.

 

De vraag is niet of duurzaamheid het oude model gaat opheffen. Ik denk ook niet dat dit gaat gebeuren. De vraag wel is: gaan er meer bedrijven uit eigen overtuiging (denk: Rabo) duurzaamheid nastreven? en ook: wordt de groep die duurzaamheid een belangrijke factor vindt, groter?

 

Er komen in ieder geval steeds meer consumenten bij, die dit een belangrijke factor vinden. Of dit nu de eerste of derde beslissingsfactor is, doet er even niet toe. Feit is: er worden meer biologische/duurzame producten gekocht. Hetzelfde geldt in nog sterkere mate voor http://www.volghetgeld.nl/artikel/693/Duurzaam_beleggen_populair_in_Nederland.html duurzaam beleggen.

 

Even tussen haakjes: Fairtrade niet belangrijk? http://standaard.typepad.com/stichtingmarketing2007/2007/12/verslag-door-ch.html#trackback Pardon?

 

Maar hoe gaan bedrijven hier mee om? En dat is inderdaad sterk wisselend. Ik kan nog maar weinig Nederlandse voorbeelden bedenken (bh uiteraard MaxHavelaar, uitgeverij Ode en een fiks aantal Nederlandse agrarieres) (maar misschien moet ik even googlen), die uit eigen inzicht en overtuiging zaken anders zijn gaan doen/ andere producten aanbieden.

Een grotere groep bedrijven zijn er mee bezig, omdat de klantengroep die dit wenst groter wordt (supermarkten, o.a.) En natuurlijk heb je de bedrijven die er wel iets aan doen, doordat ze gewoon het etiket "duurzaam" op een al bestaande/handige activiteit plakken. Last but not least de groep die er vanuit PR mee bezig is.

 

En dat marketeers hier niet mee om kunnen gaan: kom nou. Ja, je hebt natuurlijk een grote groep, die verkoopt wat verkocht moet worden. Maar als je dingen hebt, die klanten graag willen hebben, dan gaat dat makkelijk hoor. En er zijn zelfs marketeers die uit volle overtuiging aanbieden, wat het merendeel van de consumenten niet wilt.

 

Kortom: het lijkt wel een normale adoptiecurve! ;-D Gewoon even een paar jaar wachten en dan zie je die duurzaamheid wel overal. En blijf positief. De meeste mensen die ik ken die duurzaam bezig zijn, voelen zich erg goed bij deze activiteit. Cynisme over de (traagheid van de ) markt en wachten op de overheid: niet doen.

Link naar reactie
  • 0

Als ze dan gaan stimuleren en faciliteren (de overheid), hoe zou dit dan volgens jullie het beste moeten? Beter gezegd, hoe wil jij duurzaam gaan ondernemen en in welke mate wordt dit succesvol?

 

Duurzaam ondernemen, 95% hypocriet gedoe. Hoeveel ondernemers zijn er met een windmolen of een stel zonnecellen op hun dak, of gebruiken grijs water. Hoeveel ondernemers geven of eisen een zuinige auto, of laten hun personeel alleen in zeer zuinige auto's rijden.

 

Duurzaam .....leuk als marketing concept, een goed verhaal.

Link naar reactie
  • 0
Gewoon even een paar jaar wachten en dan zie je die duurzaamheid wel overal. En blijf positief. De meeste mensen die ik ken die duurzaam bezig zijn, voelen zich erg goed bij deze activiteit. Cynisme over de (traagheid van de ) markt en wachten op de overheid: niet doen.

 

Interessant, maar dan toon je wel een afwachtende houding. Terwijl er dus wellicht kansen liggen voor ondernemers om extra waarde te creeëren voor het product of de dienst dat/die zij willen verkopen.

 

Er werd trouwens hier boven nog gesuggereerd dat ik ondernemers een schuldgevoel aan wilde praten, maar dat is zeer zeker niet mijn intentie. Ik heb alleen enorm het idee dat iedereen het een heikel/interessant onderwerp vindt, maar dat men alleen de negatieve aspecten benadrukt.

 

Met name aan de marketing kant is het niet zo dat het persé "verminderen" moet zijn. Als jij extra waarde creeërt voor je product als marketeer, is het weer beter in de markt te zetten. Met name in de FMCG sector liggen hier enorm veel kansen denk ik.

 

Om op dat ene onderzoek terug te komen. Ik snap ook wel dat veel ondernemers niet weten wat zij moeten verstaan onder duurzaamheid en hoe ze hiermee kunnen beginnen. Wat zegt tegenwoordig als je op een duurzaam bedrijventerrein zit? Ik denk dat gemeentes en ondernemerskringen hier een rol in moeten nemen. De overheid wil toch duurzamer? Nou begin dan gewoon met het meer en beter stimuleren van de ondernemers in je regio.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Extra waarde, extra waarde... Dat is uiteindelijk een kwestie van perceptie (bij de consument). Als die eenmaal inziet dat gratis plastic zakjes bij de supermarkt een enorme aanslag op natuur en milieu betekenen, komt op den duur de bereidheid om zelf een tas heen en weer te sjouwen vanzelf. In Nederland al jaren gangbaar; in Engeland nu een actuele kwestie. En reken maar dat ze mopperen, die consumenten.

 

Het scharrelei heeft een stevige duw in de rug gekregen van de wetgever en zelfreguleerders. De consument zou massaal kooieieren blijven kopen.

 

Wat je krijgt is een enorm geduw en getrek aan definities en randvoorwaarden. Starbucks en Wal-Mart willen graag organic milk verkopen, met als gevolg dat er nu in de Amerikaanse woestenij enorme koeienhallen staan waar melkkoeien gevoed worden met (nog net acceptabel) organisch voer uit China en Argentinië - waar de oerwouden plaats moeten maken voor biologische landerijen.

 

Enorme kans: duurzaam... ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je een punt, ook weer over de definitie. Kijk als de consument duurzaam denkt te zijn (met die melk) is die dat dus niet, is er dan misleiding, of is de consument te kortzichting?

 

Duurzaam hoort of bij het kapitalisme, of bij de extreme onderontwikkelde landen die met natuurlijke materialen werken, maar die weten simpelweg niet beter. Het is een teken van luxe dat wij verder denken aangezien de westerse wereld al zo ver ontwikkeld is.

 

In China zijn trouwens de wegwerp plastic tasjes inmiddels verboden heb ik begrepen. :o

Link naar reactie
  • 0

Kijk als de consument duurzaam denkt te zijn (met die melk) is die dat dus niet, is er dan misleiding, of is de consument te kortzichting?

 

De vraag is een beetje wat de consument van het product wil. Zaken als organic, eko en biologisch worden vooral aangeschaft omdat de consument denkt dat het gezonder voor hem is. Meestal is dat helemaal niet het geval, maar die claim wordt ook niet (hard) gemaakt door de leverancier. Wat dat betreft denk ik dat de consument zich graag laat bedonderen voor een beetje feelgood-factor.

Link naar reactie
  • 1

Daar heb je een punt, ook weer over de definitie. Kijk als de consument duurzaam denkt te zijn (met die melk) is die dat dus niet, is er dan misleiding, of is de consument te kortzichting?

 

Duurzaam hoort of bij het kapitalisme, of bij de extreme onderontwikkelde landen die met natuurlijke materialen werken, maar die weten simpelweg niet beter. Het is een teken van luxe dat wij verder denken aangezien de westerse wereld al zo ver ontwikkeld is.

 

In China zijn trouwens de wegwerp plastic tasjes inmiddels verboden heb ik begrepen. :o

 

Wat een prachtige retoriek: Omdat wij zover ontwikkeld zijn leven wij in de luxe om na te denken over duurzaamheid.

 

De omdraaitechniek: Als wij niet zo ver waren ontwikkeld, hoefden wij niet na te denken over duurzaamheid. (wie doet het dan beter?)

 

Ja, de consument is kortzichtig, maar die kan ook niet anders. Hoe kan je in vredesnaam zien aan de verpakte kipfilet, dat het ooit een onderdeel is geweest van een levend wezen, dat wij (nog) kennen als kip. De echte kenner zal het herkennen aan de lichtroze kleur en de structuur van het vlees, maar de iets minder onderlegde, gaat toch af op het pakje, waarop staat geschreven "Kipfilet". Laat staan dat er dan nog een onderscheid kan worden gemaakt tussen een scharrelkipfilet of een legbatterijkipfilet (goed woord voor galgje). Dit nog even naast de "versheid" van de geboden waar, die wordt vermeld met behulp van een datum, maar het is niet mogelijk om er even aan te ruiken.

 

We zijn er zo aan gewend, dat het niemand opvalt dat we niet meer weten wat we kopen. Voor hetzelfde geld zit er een stuk overjarige fazant in dat pakje, wie zal het zeggen? Voortaan staat er "duurzaam" op het pakje, want dan gelooft iedereen dat het op één of andere manier bijdraagt aan, ja...., wat eigenlijk?

 

Ja, de consument (het woord alleen al, alsof het de verpersoonlijking is van iedereen die iets koopt) laat zich graag bedonderen, omdat hij weet dat hij het echte verhaal toch niet krijgt. Als je dan toch kip wilt eten, kan je slecht gaan vragen of ze terplaatse even een kip de nek om willen draaien en er een mooi stuk voor je afsnijden. In die wereld leven we niet meer. Dankzij de vooruitgang kopen we nu filet uit een pakje.

 

Sancho maakt zich echt zorgen over het gemak waarmee begrippen als "duurzaamheid" worden aangewend om er eens lekker aan te verdienen. Met een beetje handig draaien in woorden kom je een heel eind en geef je er een slinger aan die in je voordeel kan werken. Natuurlijk zijn er mensen die dat geweldig vinden en ondertussen genieten van de bakken geld die binnen komen, maar of dit nu de meest verantwoordelijke mensen voor duurzaamheid zijn, dat vraagt Sancho zich af.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Sancho maakt zich echt zorgen over het gemak waarmee begrippen als "duurzaamheid" worden aangewend om er eens lekker aan te verdienen. Met een beetje handig draaien in woorden kom je een heel eind en geef je er een slinger aan die in je voordeel kan werken. Natuurlijk zijn er mensen die dat geweldig vinden en ondertussen genieten van de bakken geld die binnen komen, maar of dit nu de meest verantwoordelijke mensen voor duurzaamheid zijn, dat vraagt Sancho zich af.

 

Voor een beetje marketeer dus ideaal dit begrip, maar voor de verdere wereld is het een bittere pil dus. Inspelen op de feelgood-factor is een zeer fijne techniek. In de business to business echter werkt het natuurlijk niet zo. Als je het die kant op duwt, vraag ik me dus echt af wat nou een goed startmoment kan gaan zijn om "duurza(a)m(er) te gaan ondernemen". Ik weet het niet, al komt de KvK zo nu en dan met een losse flodder initiatiefje, ik denk er meer over na, maar ik heb niet het idee dat er meer partijen in mijn omgeving zijn die er anders over denken.

 

(Gisteren zag ik op senternovem.nl nog een mooie management letter over een onderzoek van 30.000 euro waar bekeken werd of er draagvlak onder een aantal groente en fruittelers was. Dit was dus niet het geval --> tabee 30.000 euro!)

Link naar reactie
  • 0

Het goede moment is nu. Binnen de mogelijkheden die door je omgeving geslikt worden, zijn er best kansen om duurzamer te ondernemen. Het komt echter wel vanuit jezelf en is als marketinginstrument op de korte termijn waarschijnlijk niet zo lucratief. Op de langere termijn, zal vermoedelijk door omstandigheden die nu nog niet zijn te voorspellen, de duurzamere ondernemer wel meer kansen hebben om te overleven. Het zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren dat (fossiele) energie echt schaars wordt, of dat vervoer over de weg echt niet meer kan (file), of dat klanten zich meer gaan bekommeren om de hoeveelheid vervuiling die een produkt en haar producenten veroorzaken, of dat ..... vul maar in.

 

Het kan wel zo zijn dat "duurzaamheid" ook een competetief voordeel oplevert, maar het mag (mijns inziens) niet zo zijn, dat die duurzaamheid er één is, die niet echt duurzaam is, maar het wel goed doet in de campagne.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Het kan wel zo zijn dat "duurzaamheid" ook een competetief voordeel oplevert, maar het mag (mijns inziens) niet zo zijn, dat die duurzaamheid er één is, die niet echt duurzaam is, maar het wel goed doet in de campagne.

 

Ik moet dan meteen denken aan die reclame van een bekend wasmiddel die zijn verpakking met de helft heeft verkleind, maar het product dubbel zo geconcentreerd heeft gemaakt. Waarschijnlijk is er op de concentratie na niets verandert aan alle zooi die in die wasmiddelen zit en die het water vervuilen, maar ondertussen pretenderen ze wel dat ze veeeel minder verpakingsmateriaal gebruiken en veeeeel minder hoeven te transporteren... Wat een Bshit. :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Die TV spot zag ik ook inderdaad, zouden mensen daar werkelijk in trappen? Volgens mij krijg je gewoon de helft minder wasmiddel voor hetzelfde geld, en daarvan wordt de wereld nog beter ook.

 

Weet je wat pas duurzaam is? Helemaal geen water meer in het wasmiddel stoppen, en het dan in goed stapelbare kartonnen pakjes verschepen. Erg innovatief! ::)

 

Overigens denk ik dat schijnduurzaamheid ook wel een gevaarlijk marketingmiddel is, vroeg of laat wordt je een keer gesnapt en krijg je de volle laag (of de halve, bij wasmiddel).

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is het dubbele zwaard van onterecht een modieuze term oppikken als duurzaamheid : het zorgt ervoor dat je dubbel gepakt wordt, als je naast de pot blijkt te piesen. Kan mij een keer herinneren dat The Body Shop bepaalde ingredienten toch niet helemaal goed had getest. De hele wereld viel over ze heen.

 

Maar waarom drukken we hier zo heftig op het verkeerde gebruik van de term? Er is gewoon een criterium gekomen bij de overwegingen van een klant. En niet alle klanten tegelijk en niet alle markten tegelijk. Maar hij is er wel.

 

Zijn er Positieve voorbeelden-bedrijven van te bedenken?

Link naar reactie
  • 0

Ja, de consument is kortzichtig, maar die kan ook niet anders. Hoe kan je in vredesnaam zien aan de verpakte kipfilet, dat het ooit een onderdeel is geweest van een levend wezen, dat wij (nog) kennen als kip.

 

"WE" kunnen best anders, maar wij willen er geen moeite voordoen. Daarnaast is de samenleving bij tijd en wijle hypocriet, wanneer topkok Jamie een levend konijn op TV naar de braadpan verwijst is het land te klein over deze onmenselijke daad.

 

Stap eens binnen bij de eco boer voor een stuk kip. Ga dan wel op de fiets.

 

DUURZAAM.

 

Is higherlevel duurzaam? Staat de server na 20.00 uit?

 

In mijn nieuwe pand staan straks 3 windmolens en 8 zonnecollectoren. Is dit duurzaam?

Duurzaam, geef het personeel een smart en weiger nog slurpauto's in te zetten als leaseauto.

 

Ergens het etiket opplakken dat het duurzaam is natuurlijk makkelijk, maar het zou verboden moeten worden en zeker niet ingezet mogen worden als marketing middel.

 

We lossen het probleem niet op met een etiket.

Link naar reactie
  • 0

Duurzaamheid als tegenhanger van goedkoopzaamheid ...

 

in de vorige eeuw sprak men over "goedkoop is duurkoop". De afgelopen tientallen jaren is de marketing sterk gericht geweest op het aanjagen van consumentisme: kopen om te kopen. Al die spullen moesten vooral niet te lang meegaan want de huizen zitten op den duur hartstikke vol met al die spullen. Daarom is Jan des Bouvrie uitgevonden. Die roept ieder jaar dat je een kwart van je spullen uit je woonkamer moet pakken. Jarenlang werd er alleen niet bijverteld wat je er dan mee moest doen. Dus ging het op de afvalberg, richting milieustraat en dergelijke.

 

Nu we internet actief gebruiken kwam er iemand op een gouden idee. De troep die je nieuw koopt, zet je als je er op uitgekeken bent na een jaar of 5 op Marktplaats. In mijn optiek is Marktplaats dan ook een enorme bijdrage aan duurzaamheid. Mensen kunnen nu "tweedehands-troep" kopen die dus niet opnieuw geproduceerd hoeft te worden.

 

Marktplaats is dus een voorbeeld van C-to-C. Door de postcode functie kun je ook zelf kiezen in welke file je gaat staan om je spullen op te halen, ideaal!

 

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Zaken als marktplaats en 2e-hands gebruik in het algemeen leveren denk ik ook wel een aanzienlike reductie van de afvalstroom op. Eigenlijk ook wel logisch om dat te doen met goederen waar we op uitgekeken zijn, maar die feitelijk nog best doen wat ze moeten - bij bijvoorbeeld auto's is dat al normaal zolang als die er zijn.

 

Of het duurzaam is in de zin van goed tegen CO2 durf ik zo 123 niet te zeggen - dat hangt er maar net vanaf wat de verkoper met het opgebrachte geld doet, en de koper met het geld dat hij zich bespaarde. Als ze allebei van dat geld een keer extra op vliegvakantie gaan denk ik dat het qua CO2 wel eens kan tegenvallen - maar goed, de leuke dingen des levens moeten ook gebeuren!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Update: De overheid heeft inmiddels de helft van de duurzaamheidscriteria klaar en voor de overige productgroepen staat in het uiterste geval een deadline van 3 jaar.

 

Hoe ver is ondernemend Nederland?

 

Scrollend door de sustainability reports van AEX-bedrijven waant men zich al snel in een doolhof van non-transparantie. Bedrijf A claimt dat veiligheid en gezondheid kernwaarden zijn die hoog binnen de organisatie gedragen worden. Ok, nobel maar hoe dan?

 

Wie is er verantwoordelijk voor het maatschappelijk verantwoord inrichten van de inkooporganisatie? Op die vraag de AEX-bedrijven gebeld. Bedrijf A, wie er binnen onze organisatie verantwoordelijk is voor maatschappelijk verantwoord inkopen? Binnen onze organisatie is iedereen verantwoordelijk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, vertelde de secretaresse me. Mag ik dan het nummer van iedereen.. Ik denk dat we u niet kunnen helpen. Ok, volgende. Kunt u me vertellen wie er binnen uw bedrijf verantwoordelijk is voor maatschappelijk verantwoord inkopen? Stilte, ik verbind u even door. Goedemiddag corperate communication, waarmee kan ik u van dienst zijn?

 

Duurzaamheid is in eerste instantie geen taak van de marketingafdeling. Waar moet een organisatie dan beginnen met maatschappelijk verantwoord inkopen? Beleidsmakers worstelen met maatschappelijk verantwoorde strategieën. Waar begin je en hoe maak je de vertaalslag van geformuleerd duurzaam beleid naar de praktijk? Het is een kwestie van methodiek. Zoals vaak begint maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarmee inkopen bij bewustzijn en wanneer dit bewustzijn hoog in een onderneming wordt gedragen (strategie, commitment en budget) heeft het kans van slagen. Het is een proces, waarin kleine stappen kunnen leiden naar een bevredigend eindresultaat. Begin met het koppelen van een aantal voor de onderneming belangrijke geachte thema’s aan een onderdeel van de organisatie (business-case). Werk samen (management, inkoop, verkoop, marketing), voorkom hiermee het functionele denken. Analyseer de keten, schakel experts in en realiseer dat investeren in duurzaamheid voldoen is aan de verwachtingen van morgen.

 

 

Nogmaals hoe ver is ondernemend Nederland?

 

Johan Aalbers

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.