• 0

Oprichten BV, broncode inbrengen: waardering?

Beste allen,

 

 

Binnenkort zal mijn bedrijf worden omgevormd naar een BV.

 

Het bedrijf heeft een product ontwikkeld (bestaande uit een grote hoeveelheid sourcecode, documentatie, en een paar kleine klanten).

 

De broncode wil ik ook graag inbrengen in de BV. Hiervoor moet een waardebepaling gedaan worden.

 

Hoe kan je hier een waardering aan geven? Is het uberhaupt verplicht, om hier een waardering aan te geven, om het in de BV terecht te laten komen?

 

Mijn accountant heeft hier helaas geen ervaring mee, vandaar dat ik het hier vraag.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Kees van Dieren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Kees,

 

Eerst de theorie:

 

Bij de overgang van de eenmanszaak naar de BV staak je je eenmanszaak. Indien er waarde toegekend kan worden aan de broncode, moet die waarde meegenomen worden in de stakingswinst.

 

Indien je kiest voor een ruisende overgang, kun je de stakingswinst eventueel omzetten in een lijfrente.

 

Indien je kiest voor een geruisloze overgang, gaat de belastingclaim over op de BV.

 

Nu de praktijk:

 

Het is vrijwel onmogelijk om de broncode te waarderen, want dan moet je inzicht hebben in de toekomstige opbrengsten die je met de broncode genereert. Ik zou de broncode niet hoger waarderen dan de ontwikkelingskosten. De inspecteur heeft hier net zo min kaas van gegeten als jouw accountant, dus gaat waarschijnlijk wel akkoord met die waardering. Leg de waardering wel even van tevoren voor aan de inspecteur zodat je achteraf geen gelazer krijgt over de hoogte van het aandelenkapitaal.

 

Wellicht kun je de broncode inbrengen in een octrooibox. De opbrengsten die met de broncode worden gegenereerd worden dan op zeer fiscaal vriendelijke wijze belast, nl tegen circa 4% (in plaats van 20-25,5%). De oxtrooibox kan alleen worden toegepast, indien er octrooi is verleend of een S&O-verklaring is afgegeven.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Niet direct met betrekking tot de waardering en afhankelijk van het product:

het is niet ongebruikelijk om de broncode in een onafhankelijke stiching te stoppen om het voortbestaan veilig te stellen bij een eventueel faillissement. De afnemers hebben dan enige zekerheid dat het product onderhouden kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

 

Binnenkort zal mijn bedrijf worden omgevormd naar een BV.

 

Het bedrijf heeft een product ontwikkeld (bestaande uit een grote hoeveelheid sourcecode, documentatie, en een paar kleine klanten).

 

De broncode wil ik ook graag inbrengen in de BV. Hiervoor moet een waardebepaling gedaan worden.

 

Hoe kan je hier een waardering aan geven? Is het uberhaupt verplicht, om hier een waardering aan te geven, om het in de BV terecht te laten komen?

 

Mijn accountant heeft hier helaas geen ervaring mee, vandaar dat ik het hier vraag.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Kees van Dieren

 

Aandelen vullen met lucht (uren, goodwill,onderzoek,codes, etc) is moeilijk.

Maak een uitwerking omtrent de reeds geïnvesteerde tijd en probeer dit aannemelijk te maken (a voor partners en b voor de notaris). De notaris kan vragen om een " accountantsverklaring " en wanneer je deze kan overleggen is het "storten" van kennis/lucht/voorwerk mogelijk.

 

Hoe beter de opzet, des te meer kans op succes.

 

Verder heb je niets te maken met een inspecteur.

 

Een notaris doet in alle gevallen hetzelfde, enkel de prijs varieerd enorm. Wanneer je een aantal b.v's opricht (aan 1 b.v heb je niet heel veel) kan je "Vermunt Mr M A C" eens vragen voor een mooie totaal prijs (€700< p/st is niet ongebruikelijk).

 

 

Wanneer je verdere vragen hebt, is bovenstaande ook een goede vraagbaak.

 

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Niet direct met betrekking tot de waardering en afhankelijk van het product:

het is niet ongebruikelijk om de broncode in een onafhankelijke stiching te stoppen om het voortbestaan veilig te stellen bij een eventueel faillissement. De afnemers hebben dan enige zekerheid dat het product onderhouden kan worden.

 

Het wordt een holding BV. Werkmaatschappij wordt een andere BV, die ik weer gezamelijk met 2 partners opricht. Maar alsnog bedankt voor de tip.

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

 

Binnenkort zal mijn bedrijf worden omgevormd naar een BV.

 

Het bedrijf heeft een product ontwikkeld (bestaande uit een grote hoeveelheid sourcecode, documentatie, en een paar kleine klanten).

 

De broncode wil ik ook graag inbrengen in de BV. Hiervoor moet een waardebepaling gedaan worden.

 

Hoe kan je hier een waardering aan geven? Is het uberhaupt verplicht, om hier een waardering aan te geven, om het in de BV terecht te laten komen?

 

Mijn accountant heeft hier helaas geen ervaring mee, vandaar dat ik het hier vraag.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Kees van Dieren

 

Aandelen vullen met lucht (uren, goodwill,onderzoek,codes, etc) is moeilijk.

Maak een uitwerking omtrent de reeds geïnvesteerde tijd en probeer dit aannemelijk te maken (a voor partners en b voor de notaris). De notaris kan vragen om een " accountantsverklaring " en wanneer je deze kan overleggen is het "storten" van kennis/lucht/voorwerk mogelijk.

 

Hoe beter de opzet, des te meer kans op succes.

 

Verder heb je niets te maken met een inspecteur.

 

Een notaris doet in alle gevallen hetzelfde, enkel de prijs varieerd enorm. Wanneer je een aantal b.v's opricht (aan 1 b.v heb je niet heel veel) kan je "Vermunt Mr M A C" eens vragen voor een mooie totaal prijs (€700< p/st is niet ongebruikelijk).

 

 

Wanneer je verdere vragen hebt, is bovenstaande ook een goede vraagbaak.

 

Succes.

 

 

Het gaat mij er niet perse om, om het te vullen met 'lucht' (hoe meer ik inbreng, hoe meer belasting ik moet betalen). Ik wil wel dat de BV eigenaar wordt van de broncode (copyright, auteursrecht, etc). Als dat met een waarde van 0 kan, graag zelfs :).

Link naar reactie
  • 0

Ik wil wel dat de BV eigenaar wordt van de broncode (copyright, auteursrecht, etc). Als dat met een waarde van 0 kan, graag zelfs :).

 

Je hoeft broncode volgens mij niet apart te waarderen, je kunt gewoon de waarde van de gehele eenmanszaak laten bepalen volgens een formule die de belastingdienst accepteert (winst afgelopen jaren, prognose dit en volgend jaar, met weegfactoren). Zo ging dat i.i.g bij de inbreng van mijn eenmanszaak in een BV.

 

De BV auteursrechthouder maken regel je met de juridische inbreng van de eenmanszaak in de BV. De BV wordt eigenaar van alles wat in de eenmanszaak zat.

 

Een idee kan zijn om je intellectuele eigendomsrechten in te brengen in de holding, maar niet door te laten zakken naar de werkmaatschappij. Dan blijft je IE in de holding bij faillissement van de werkmaatschappij. Je wordt dan wel geacht een vergoeding te regelen tussen holding en werkmaatschappij voor het gebruik dat de werkmaatschappij van de IE van de holding maakt. Aan de andere kant kan deze constructie verkoop van de werkmaatschappij bemoeilijken. Het is maar net wat je wilt. Iets om met een juridisch adviseur te bespreken.

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

 

Binnenkort zal mijn bedrijf worden omgevormd naar een BV.

 

Het bedrijf heeft een product ontwikkeld (bestaande uit een grote hoeveelheid sourcecode, documentatie, en een paar kleine klanten).

 

De broncode wil ik ook graag inbrengen in de BV. Hiervoor moet een waardebepaling gedaan worden.

 

Hoe kan je hier een waardering aan geven? Is het uberhaupt verplicht, om hier een waardering aan te geven, om het in de BV terecht te laten komen?

 

Mijn accountant heeft hier helaas geen ervaring mee, vandaar dat ik het hier vraag.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Kees van Dieren

 

Aandelen vullen met lucht (uren, goodwill,onderzoek,codes, etc) is moeilijk.

Maak een uitwerking omtrent de reeds geïnvesteerde tijd en probeer dit aannemelijk te maken (a voor partners en b voor de notaris). De notaris kan vragen om een " accountantsverklaring " en wanneer je deze kan overleggen is het "storten" van kennis/lucht/voorwerk mogelijk.

 

Hoe beter de opzet, des te meer kans op succes.

 

Verder heb je niets te maken met een inspecteur.

 

Een notaris doet in alle gevallen hetzelfde, enkel de prijs varieerd enorm. Wanneer je een aantal b.v's opricht (aan 1 b.v heb je niet heel veel) kan je "Vermunt Mr M A C" eens vragen voor een mooie totaal prijs (€700< p/st is niet ongebruikelijk).

 

 

Wanneer je verdere vragen hebt, is bovenstaande ook een goede vraagbaak.

 

Succes.

 

 

Het gaat mij er niet perse om, om het te vullen met 'lucht' (hoe meer ik inbreng, hoe meer belasting ik moet betalen). Ik wil wel dat de BV eigenaar wordt van de broncode (copyright, auteursrecht, etc). Als dat met een waarde van 0 kan, graag zelfs :).

 

In dit geval praten we over "inbreng-belasting"?. Nooit van gehoord.

 

BTW wordt gerekend over omzet/winst. Startkapitaal valt niet onder omzet/winst.

 

Je wordt enkel beter van een hoge waardering, echter is het de vraag of je acccountant zich kan vinden in jou prognose en daarbij een verklaring afgeeft.

Link naar reactie
  • 0

 

Aandelen vullen met lucht (uren, goodwill,onderzoek,codes, etc) is moeilijk.

Maak een uitwerking omtrent de reeds geïnvesteerde tijd en probeer dit aannemelijk te maken (a voor partners en b voor de notaris). De notaris kan vragen om een " accountantsverklaring " en wanneer je deze kan overleggen is het "storten" van kennis/lucht/voorwerk mogelijk.

 

Hoe beter de opzet, des te meer kans op succes.

 

Verder heb je niets te maken met een inspecteur.

 

Een notaris doet in alle gevallen hetzelfde, enkel de prijs varieerd enorm. Wanneer je een aantal b.v's opricht (aan 1 b.v heb je niet heel veel) kan je "Vermunt Mr M A C" eens vragen voor een mooie totaal prijs (€700< p/st is niet ongebruikelijk).

 

 

Wanneer je verdere vragen hebt, is bovenstaande ook een goede vraagbaak.

 

Succes.

 

 

Dag Dico

 

Over de inbreng van een eenmanszaak in een BV even het volgende:

 

- de notaris wil altijd een accountantsverklaring, tenzij de stortingsplicht in geld voldaan wordt (hier dus duidelijk niet).

 

- goodwill is veelal goed te bepalen. Daar zijn verschillende methodes voor. Probleem is dat de fiscus veelal goodwill ziet als een subjectief gegeven dat te veel gebruikt wordt voor optimalisatie van de te bedingen stakingslijfrente bij de BV. Verwacht dus discussie, maar ga het zeker niet uit de weg!

 

- en dus wil het nog wel eens verstandig zijn om vooraf een ruling te vragen aan de inspecteur. Dan is meteen duidelijk of de inbreng fiscaal overeind blijft en krijg je geen verrassingen achteraf. Ik ben hier overigens geen voorstander van. Eerst maximaal fiscaal voordeel halen, dan de discussie aangaan en hopelijk niet al te veel toeleggen op wat de fiscus wil.

 

- en aan een notaris heb je veelal niet genoeg. Dit is bij uitstek fiscalisten werk wegens de gevolgen van de stakingswinst, fiscale termijnen en opties om de stakingswinst om te zetten in een lijfrente bij de eigen BV! En Mr Vermunt is natuurlijk aardig met zijn 700 euro, maar als dat ex BTW en verschotten is, dan kan het veel goedkoper.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

In dit geval praten we over "inbreng-belasting"?. Nooit van gehoord.

 

BTW wordt gerekend over omzet/winst. Startkapitaal valt niet onder omzet/winst.

 

Je wordt enkel beter van een hoge waardering, echter is het de vraag of je acccountant zich kan vinden in jou prognose en daarbij een verklaring afgeeft.

 

Sorry dat ik wederom een reactie van je citeer (is niet persoonlijk, maar je zet mensen op het verkeerde been).

 

'Inbreng belasting' of BTW is ook niet genoemd. Wellicht doelt vraagsteller op de situatie dat hij meer inbrengt dan wat hij aan lijfrente mag bedingen. In dat geval moet hij over de stakingswinst die de lijfrentepremie teboven gaat weldegelijk afrekenen in box 1 IB.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.