• 0

Telefoonkosten privé of zakelijk?

Al jaren worden mijn telefoonkostenrekeningen van mijn prive - aansluiting volledig geboekt op bedrijfskosten en vorder ik de BTW volledig terug. Tevens betaal ik de volledige rekening van het prive - adres van een werknemer en vorder de BTW ook van deze rekening terug (rekening wordt rechtstreeks door mijn bedrijf betaald).

 

Na het lezen van deze (zeer informatieve site) begrijp ik ondertussen dat dit niet goed is. Ik heb het volgende bedacht met betrekking tot de toekomstige facturen. Klopt dit:

 

Telefoonrekening van de eigenaar (ik dus)

 

Vast recht, niet aftrekken en geen BTW niet terug te vorderen.

Deel zakelijke gesprekskosten, aftrekbaar en BTW hierop wel terug te vorderen (privedeel op basis van schatting, bijv 30%).

 

Telefoonrekening van de werknemer:

Volledig aftrekbaar en BTW volledig terug te vorderen (onafhankelijk van het prive-gebruik, mits meer dan 10% zakelijk gebruik).

 

Wie weet of deze werkwijze juist is, of wat doe ik evtueel fout?

 

Rick

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2

 

Telefoonrekening van de eigenaar (ik dus)

 

Vast recht, niet aftrekken en geen BTW niet terug te vorderen.

Deel zakelijke gesprekskosten, aftrekbaar en BTW hierop wel terug te vorderen (privedeel op basis van schatting, bijv 30%).

 

Rick

 

[titel aangepast - mod]

 

Wat betreft de telefoonaansluiting van de eigenaar: bijna correct, je kunt echter ook nog de BTW op de abonnementskosten in verhouding (zakelijk deel) aftrekken. Als je dus de gesprekskosten 70/30 zakelijk/prive rekent kun je dezelfde verhouding toepassen op de BTW voor het abonnement.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.