• 0

slecht leiderschap

Afgelopen week heb ik afscheid genomen van mijn werkgever.

 

Dit afscheid kwam voort uit een slecht leiderschap mijn inziens. Ik had de functie van restaurantmanager. Hierbij werd verwacht dat ik het geheel op een hoger niveau zou tillen. Dit ging de goede kant op, meer klanten, betere service, producten en klantgerichtheid. De omzet steeg en het klantenaantal nam toe incl. een goed bestedingspatroon.

 

Vanaf het begin heb ik de eigenaar aangesproken op nalatigheden zoals beloofde marketing, boekhouding/kassasysteem en andere technische zaken. Tot op de dag van mijn vertrek bleef e.e.a. uit.

 

De finale beslissing viel na een ruzie tussen klanten. Wij waren beide aanwezig. Aangezien ik vanachter de bar dit als eerste signaleerde on dernam ik ook als eerste actie door deze ruzie te sussen. Hierna richte de aggressie zich tot mij middels bedreigingen en schelden. Terwijl uiteindelijk de eigenaar naast mij stond kon dit gebeuren zonder zijn steun.

 

Nadien heb ik hem hierover aangesproken met de melding dat ik van hem verwachte zijn verantwoordelijkheid hierin te nemen en dergelijke klanten voortaan gelijk naar buiten te werken. Hierin kreeg ik geen steun aangezien betreffende klant flink wat omzet binnenbracht en wederom de melding ja, dat komt nog.

 

Nu is mijn vraag; ben ik nu zo strikt in mijn handelen of ziet hij de zaken niet juist ?

 

In het totaal gezien moet een eigenaar het gereedschap beschikbaar stellen waar medewerkers hun functie op de juiste wijze mee kunnen uitoefenen. Als hierin schakels ontbreken kan dit vroeg of laat tot problemen leiden.

Toch staat mijn geval niet op zich zelf. Ik ken meer horecaondernemers die het vak niet begrijpen. Ik zie ijzervlechters een zalencentrum beginnen en een schilder een restaurant. Voorgaande zaken kunnen toch niet goed gaan zonder gerichte kennis van het vak horeca.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat dit overal mogelijk is, ok filmsterren president worden. Wat je je kan afvragen is wat de leider is in overweging neemt. Hij weegt dingen af, een goede omzet of een klant buiten werken.

 

Investeren of eerst schulden af betalen. Je moet bij dit soort dingen eigenlijk meer inhoudelijk te weten komen. Waarom komt er geen nieuw kassa systeem? Is er geen geld voor, stelt de leider andere prioriteiten?

 

Als leider moet je altijd het volgende in gedachten houden "het is nooit goed" Welke beslissing je neemt er is altijd wel iets of iemand die het anders ziet.

 

Je kan het ook eens zo bekijken. Een anders kassa systeem helpt dit tot het verhogen van de winst? Schijnbaar lukte het jou ook met het oude systeem en zonder reclame budget. "Hulde"

 

Leider zijn is niet makkelijk, het is maar weinige gegeven. En ja een ieder kan starten wat hij wil, dit is vrij ondernemersschap.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij een aanvulling op de reactie van Jef.

 

De kant die jij schetst heb ik natuurlijk ook bezien.

 

Toch zit het verhaal ingewikkelder in elkaar. Ik ben vanaf het begin bij zijn onderneming betrokken geweest. Hij gaf te kennen mijn kennis nodig te hebben om het gewenste resultaat te behalen. In deze vond ik het nodig een nieuwe kassa te hebben in plaats van een rekenmachine. Er was totaal geen financieel overzicht en onjuiste registraties waren niet of nauwlijks te traceren. Hij gaf aan dat dit financieel geen probleem was en ik moest zoeken naar mogelijke opties. Uiteindelijk is het duidelijk en krijg ik de melding "ach we zien volgend jaar wel verder".

Voorts zou hij 50000 folders door de gemeente verspreiden, uiteindelijk komt er niets.

Hij wil af en toe goedkoop bier op de tap zetten om wat vakantiegeld te maken. Ik vond dit sterk afbreuk doen aan een stabiele kwaliteit en productkeuze, toch ging dit door.

Ernstigste argument van mijn zijde blijft de ruziende klanten. Indien wij als een blok hiertegen hadden opgetreden was het nooit zover gekomen. Ik heb het op moeten lossen en hij vluchte de keuken in. Ik voel mij dan volledig alleen gelaten in mijn oplossing terwijl ruim tevoren "wij" bespraken dergelijke situaties niet te tolereren en dit tot verwijdering van de klant zou leiden.

Eindconclusie; klant zit er nog te lachen aan tafel, medewerker opgestapt met een wrang gevoel.

Link naar reactie
  • 0

Beste burg538,

 

Kennelijk heb je de vraag al eens gesteld, of ben je bediend geweest van ongevraagd advies, want je stelt wel de goede vraag.

 

De situatie, zoals ik hem lees, is er één die veel vaker voorkomt. In veel gevallen worden dit soort onenigheden uitonderhandeld en is het zelfs positief te noemen voor de ontwikkeling van het bedrijf.

Echter in enkele gevallen verharden de standpunten, waardoor je verder uit elkaar komt te staan. De onderhandeling stokt daardoor en gaat over van positief naar negatief. Je komt dan in een situatie terecht, die herkenbaar is aan het uitwisselen van verwijten over en weer. Bijkomend verschijnsel is dat het halen van gelijk belangrijker wordt dan het hebben van gelijk. Het kan zelfs zover komen dat partijen respect van elkaar gaan eisen, of er een scheidsrechter bij willen halen, die dan objectief mag zeggen wie er gelijk heeft.

 

Welnu, dat lost niets op, want het probleem zit niet in de inhoud, dat waar over gevochten wordt, maar in de relatie.

 

Dus ja, waarschijnlijk ben je te star geweest in je handelen, maar dat mag nooit zo op zichzelf bekeken worden. Er is namelijk altijd een tweede, zo niet derde bij betrokken en dat heeft in het proces heel veel invloed op jouw handelen.

Als je jezelf afvraagt of dit een probleem gaat worden bij toekomstige werkgevers en/of andere relaties, kan je voor jezelf nagaan of je met meerdere mensen dit soort escalaties ondervindt. Ook kan je voor jezelf proberen te achterhalen hoe de spanning zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd, wat jouw eigen bijdrage daaraan is geweest en wat je wellicht anders had kunnen doen.

 

Veel succes!

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 2

Beste Burg538,

 

Ondernemers heb je in alle soorten en maten. Zo zijn er die bij toeval ondernemers zijn geworden, anderen hebben een onfeilbare neus voor "handel" en anderen zijn minder geschikt om in een organisatie te werken en hebben liever de touwtjes in eigen handen. Zo zijn er bijvoorbeeld vakmensen die zelfstandig willen zijn (bijv. een lasser die voor zichzelf begint) en anderen die zonder vakkennis zich in een nieuw avontuur storten (een ervaren ondernemer die lassers aanneemt en een lasbedrijf begint).

 

Er is hierin geen goed of fout. Het gaat er om dat je het met je bedrijf voor elkaar krijgt klanten aan je te binden en je bedrijf daarmee bestaansrecht geeft. Zodra iemand een onderneming begint, zet deze zich op een eiland, of hij wil of niet. Klanten zien hem (al dan niet terecht) als een expert in zijn vakgebied, anders gunden ze hem niet de klandizie. Personeel bezien de ondernemer als de alwetende patriarch die geacht wordt foutloos zijn taken uit te voeren (dit verwacht de ondernemer tenslotte ook van zijn personeel). En het thuisfront kan niet altijd begrip opbrengen voor de 60+ uren die hij wekelijks op 'de zaak' doorbrengt.

 

En daar wringt vaak de schoen. De ondernemer weet niet alles, kan niet alles en wil ook niet alles kunnen. De een is goed in financiën, de ander is een goed manager, de volgende verkoopt zelfs aan blinden een nieuwe plasma tv en er zijn ook ondernemers die de ene deal na de anderen in elkaar kunnen draaien, maar voor de uitvoering volledig zijn aangewezen op zijn management team en personeel.

 

Of jouw werkgever wel of geen computerkassa aanschaft is zijn zaak. Hij mag zelfs zijn mening hierover per dag bijstellen. Het is zijn hut, zijn centen. De tent draait goed, en de laatste tijd zelfs beter, ook zonder die investering. Zolang het bedrijf voldoet aan de administratieve verplichtingen die de belastingdienst stelt, is hij vrij om desnoods met een telraam de rekening uit te rekenen. Zo is het ook zijn beslissing om wel of geen geld uit te geven aan marketing en andere technische zaken. Nogmaals, als hij zich maar aan de wet houdt (belastingen, arbo, warenwet etc). Het is ook zijn keuze om welk biermerk dan ook op de tap te zetten of fabrieksballen te serveren in plaats van handgemaakte gehaktballen volgens oma's recept. Zelfs het wel of niet beëindigen van een matpartij in het etablissement is zijn keuze. Er zijn talloze kroegen waarbij de kans op een flinke dreun voor je harses hoort bij de totaalbeleving van het concept.

 

Ik denk dat jullie beiden gewoon op een andere manier kijken naar het bedrijf, het concept en de toekomst van de toko. En als zijn visie niet de jouwe is, ga je toch gewoon lekker ergens anders werken...

 

Tot zover de pleitnota van de advocaat van de duivel ;)

 

Ik hoop dat je het bovenstaande met enig gevoel van cynisme kunt lezen (en dat mijn karma nu niet als een kaartenhuis in elkaar zakt). Maar ik denk dat je ook wel weet dat er een hele grote kern van waarheid in zit. Wat overigens niets afdoet aan jouw inzet voor het bedrijf om er iets moois van te maken, noch aan jouw gevoel dat je onvoldoende gewaardeerd wordt. Jouw werkgever had wellicht wat beter met je kunnen communiceren over de te volgen koers. Maar da's achteraf...

 

Succes met het vinden van een nieuwe baan (of met het starten van je eigen tent) !!!

 

(Edit: typo's gecorrigeerd)

Link naar reactie
  • 0

In reactie op Henk de Greef;

 

Ik twijfel absoluut niet over mijn toekomst en in hoeverre zoiets zich nogmaals zal voordoen. Aangezien dit voor mij de eerste ervaring was met een eigenaar die veel toezegt en uiteindelijk weinig onderneemt.

 

Ik vind het dan ook de wereld op z'n kop om eerst aan mijzelf te moeten twijfelen om daarna de rest onder de loep te nemen. Mijn gevoel zei dat dit niet klopte, dit werd ook door anderen gesteund.

 

In een team, ongeacht de rangorde, hoor je op 1 lijn te staan. In onderling overleg is alles mogelijk. Als aan de hand van dit overleg 1 of meedere partijen zich hier niet aan houden word het een zooitje.

 

Voor mij blijft de stelling dat een eigenaar de doelstelling bepaald binnen een bedrijf. Samen met eventuele werknemers moet getracht worden dit te behalen. Als voorts de eigenaar deze lijn niet duidelijk heeft, zijn medewerkers dus niet in staat dit op de juiste wijze invulling te geven. Je krijgt dan een cultuur dat een ieder zijn eigen gang maar gaat. Het word een eilandcultuur zonder duidelijk vooruitzicht.

Link naar reactie
  • 0

In reactie op Ruben;

 

Ik kan mij goed vinden in jou uitleg. Zo zit het feitelijk wel in elkaar.

 

Aanvulling is mijn inziens dat de eigenaar zijn bijgestelde doelstelling dan wel kenbaar maakt. En dat is nu net wat er mijn situatie aan ontbrak.

 

Heb je wel eens een Engelsman in Nederland zien autorijden ?

Link naar reactie
  • 0

De oplossing is eigenlijk heel simpel. Kennelijk ben je niet in de positie om de ander te veranderen. Je hebt bijvoorbeeld geen mandaat van de baas van je baas (misschien omdat die er niet is)... In principe heb je dan twee opties... Hem overtuigen of je energie steken in iets waar je wel invloed hebt om het op jouw manier te doen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk! Het is slecht samenwerken met idiote bazen. Ik probeer al jaren die veldheer te overtuigen dat molens geen gevaarlijke reuzen zijn, maar zonder enig resultaat.

 

Enne heb jij al een nieuwe broodheer gevonden?

 

Sancho Panza

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Burg538,

 

(Ik weet dat je vraag al 10 maanden geleden gesteld is, maar ik wil reageren.)

 

Als ik jouw kant van het verhaal zo lees dan zag je al enige tijd dat jouw werkgever minder professioneel restaurantManager was dan jij zelf bent.

Feitelijk logisch, want niet zijn/haar stiel, maar het verschil was te groot.

 

Misschien kun je bij een volgende sollicitatie de werkgever aan een klein onderzoekje in die richting onderwerpen.

 

mvrgr

Liset Karman

 

 

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Wat je omschrijft is geen "slecht leiderschap" maar "geen leiderschap". Op alle niveaus moest jij de kastanjes uit het vuur halen en ik hoop voor je dat je een werkgever vindt die jou op waarde schat.

 

Overigens kan je je ook afvragen of jij niet teveel verantwoordelijkheid hebt getoond door te blijven staan waar je stond toen die ruzie opliep. In Lucky Luke duikt de barman ook gewoon even achter de bar als er geschoten wordt toch? ;-)

Zo te horen heb je overzicht, inzicht en het vermogen om dingen in gang te zetten en houden- in deze tijd waarin de horeca het moeilijk heeft goud waard!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.