• 0

Standaard contract

Hallo allemaal,

 

ik zal het kort houden: ik ben in onderhandeling met een partij die me een som geld gaat lenen. Nu gaat het niet over een dermate groot bedrag dat ik daarvoor naar de advocaat ren, maar er moet ondertussen wel een contract worden opgesteld. Weet iemand of, en zo ja waar, ik dergelijke documenten op het net kan vinden?!

 

Alvast bedankt! :)

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Zwizzel,

 

Je kan ook zelf een leningsovereenkost maken. Het is overigens niet zo heel eenvoudig. Is de lening achtergesteld en zo ja bij wat. Welke garanties worden er gegeven? geef je iets in onderpand? Is het een persoonlijke lening of staat die "op de zaak". Wat als er niet afgelost kan worden?

 

Als het iets meer dan een persoonlijke lening is of het is een bedrag dat je welleens moeilijk terug zou kunnen betalen, dan zou ik toch even langswippen bij een bevriende jurist op notaris.

 

Zo niet, dan heb ik hier een verhaaltje uit de gids startkapitaal met de punten waar je aan moet denken.

 

Groeten,

Nils


 

Een geldleningsovereenkomst is nodig voor de achtergestelde lening. Meestal vindt een participatie gedeeltelijk plaats in aandelenkapitaal en gedeeltelijk in achtergestelde lening. Beide vormen één pakket en kunnen niet los van elkaar gezien worden. De rente op een achtergestelde lening heeft meestal een lage rente (tenzij de rente gebruikt wordt als een soort winstdeling, maar dat is meestal niet het geval) Dat de lening achtergesteld is betekend dat hij pas kan worden terugbetaald als alle andere schuldeisers zijn terug betaald. Het terugbetalen van achtergestelde leningen als de onderneming in financiële nood is kan als fraudeleus bestempeld worden. Het feit dat de lening is achtergesteld, betekend dat er geen onderpand of garanties voor gegeven kunnen worden. Punten die in de leningsovereenkomst moeten worden opgenomen:

·   Identiteit van de verstrekker en ontvanger van de geldlening.

·   Datum van ingang en looptijd van de lening.

·   Omvang van het basis bedrag.

·   Hoogte van de rente en voorwaarden voor eventuele aanpassing van de rente.

·   Voorwaarden waaronder rente wordt uitbetaald (soms wordt bepaald dat de rente alleen wordt betaald als er voldoende geld in kas is, ander wordt de rente bijgeschreven bij het hoofdbedrag).

·   Voorwaarden voor aflossing.

·   Voorwaarden voor achterstelling, bij welke vorderingen is de lening achtergesteld en bij welke vorderingen niet.

·   Is de lening (als hij niet afgelost kan worden) converteerbaar is aandelen en onder welke voorwaarden.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

OK, bedankt allemaal voor de tips. Heb helaas toch geen voorbeeld geldleningsovereenkomst (scrabble!) kunnen vinden, maar wel iets vergelijkbaars voor aandelenoverdracht. En dat had ik ook nodig ;D

 

Thanks again!

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.