• 0

BV verkocht aan zoon - hoe nu?

Ik heb al mijn aandelen bv verkocht aan zoon. Debetzijde auto 25000 en bank 1000 aand kap 18000. Alles gaat over.

Kan mijn zoon doorgaan met mijn balans en vw.

 

Hij gaat mij betalen 26000. Doet hij dit van zijn priverek naar mijn prive rek ? Indien hij het schuldig blijft komt dit volgens mij zowel bij hem als bij mij in box3?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uw zoon koopt uw aandelen. Hij gaat vervolgens op de oude voet verder met de balans en V&W van de BV. Hij kan het bedrag inderdaad overmaken op uw privé-rekening, maar heeft u er wel aan gedacht dat u eerst de gang naar de notaris moet maken? Anders kan uw zoon u betalen wat u wilt, maar blijven de aandelen van u.

 

Heeft u ook gedacht aan de belastingheffing over de aandelentransactie?

 

Als uw zoon de koopsom schuldig blijft, kan hij de rente aftrekken in box 2. Het is dus een box 2-schuld. De vordering die u op hem verkrijgt, is voor u wel een box 3 vordering.

 

Hulpdirecteur heeft gelijk. Uw vragen zijn vrij basic. Heeft u geen adviseur die u terzijde staat?

Link naar reactie
  • 0

Beste E Jansen,

 

Ik mis nog 8.000 aan de passiva kant. Is dat een negatieve winstreserve of heeft de BV nog 8.000 schuld? (auto 25 + bank 1) - 18 aandelen = 8.

 

 

Hij moet dit geld inderdaad van zijn privé naar uw privé betalen. Voor u zit er wel een adder onder het gras. Zoals ik al schreef, ik mis 8K aan schulden of te delgen verlies.

 

Dat impliceert dat de BV maar 18K waard is en u er 26 voor vangt, wat neerkomt op een boekwinst bij verkoop van een aanmerkelik belang van 8K, wat belast is in box 2 bij u met 25%.

 

Is de BV ook echt zo slapend als uw gegevens doen vermoeden? Wordt er geen handel in gedreven waardoor er wellicht sprake is van goodwill?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.