• 0

Overname boekhouding bestaand bedrijf

Beste leden,

 

Momenteel ben ik met een checklist bezig i.v.m. een overname van bedrijf.

 

Situatie

De boekouding van een bestaand bedrijf zal onder een nieuw bedrijf (juridische eenheid) worden voortgezet. Echter moet nog beoorelen of het middels een fusie of overname (aandelenruil zal gaan).

 

Momenteel ziet mijn checklist als volgt uit:

- controle bestaande contracten oud bedrijf met leveranciers. (telefoon, huur, etc)

- controle periodieke betalingen

- controle contracten met klanten

- vooruitbetalingen

- openstaande debieturen i.v.m. incasso zaken

- openstaande crediteuren

- Balansdossiers

- recente jaarverslag

-

 

Meer kan ik op dit moment niet verzinnen. Zie ik iets belangrijks over het hoofd? |Bijvoorbeeld: lijken in de kast? :-)

 

Ik ben benieuwd.

 

Groet,

Dragonball

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit noemen ze in de advieswereld "due dilligence". Wellicht kun je op deze term googelen.

 

Je checklist lijkt me wat summier. Je moet in ieder geval alle activa en passiva onderzoeken en alle overeenkomsten.

 

Is de boekhouding opgesteld conform accountants- en fiscale richtlijnen? Zitten er geen (verborgen) claims in het bedrijf ? Wordt aan alle verplichtingen naar fiscus en bedrijfsvereniging voldoen? Zijn er geen WGA-verplichtingen? Voldoet het personeel, en wat gaat het me kosten als ik mensen moet ontslaan etc etc?

 

Er komt best veel bij kijken. Ik zou dit altijd aan professionals over laten.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • -1

Om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van overnames maar ik weet wel dat veel bedrijven vlak na een overname hun ICT nog eens goed tegen het licht houden. Ondernemers die hun IT ook aan een onderzoek onderwierpen - en vervolgens aanpakten - vertellen hun ervaringen in het (advertentievrije!) boekje ""Meer winst in minder tijd"". Wat ging er goed, waar liepen ze tegen aan? Wat zouden ze de volgende keer anders doen? Wat bracht het hen?

 

Je kunt het boekje hier helemaal gratis opvragen. Waarom zou je het niet bestellen? Je steekt er altijd wat van op!Kijk op:

www.sap.nl/gratispocket

 

Esther - Webcare Team voor SAP

 

 

I am a WebRep for SAP. Verify this posting at http://validate.webrepassociates.com and enter code: einjr5s2x

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

...

Esther - Webcare Team voor SAP

...

 

 

Beste Esther,

 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een bedrijf alsSAP gebaat is bij jouw gespam op dit forum. Mijn advies: lees eens waar dit forum over gaat en doe dan gerust mee met de discussies. Zinloze bijdragen als bovenstaande hebben voor dit forum geen waarde en zullen de interesse in SAP bepaal niet verhogen, lijkt mij zo.

 

Vriendelijke groet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

Bij overname van een bedrijf komt veel kijken zoals oa. De samenvoeging van IT systemen.

Dit boekje is geschreven vóór en dóór personen die hiermee te maken hebben (gehad), mensen die weten waar ze het over hebben.

Het is dus een goed advies om het boekje aan te vragen als je te maken krijgt met bedrijfsovername. Het is dus ook niet bedoeld als spam, maar wel als goede raad.

 

Met vriendelijke groet,

 

Esther - Webcare Team voor SAP

 

I am a WebRep for SAP. Verify this posting at http://validate.webrepassociates.com and enter code: 053mcw67r

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco

 

Ik heb het even gechecked en de code behoort gewoon te werken, dus misschien kunt u het op een later tijdstip nog eens proberen. Als u de code heeft ingevoerd en op enter heeft gedrukt hoeft u alleen een stukje naar beneden te scrollen voor de verificatie. Misschien dat het zo duidelijker is?

 

Met vriendelijke groet,

 

Esther - Webcare Team voor SAP

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.