Jump to content
Clingendael Financiële dienstverlening
Verberg

Creativiteit in business plannen

vraag

Geachte forumleden,

 

Hoewel erg verschillend in kwaliteit vertonen de meeste business plannen veel overeenkomsten qua onderwerpen zoals business model, financien, markt, etc. Ook de inhoud komt, op de specifieke ideeen na, vaak redelijk overeen.

 

Getriggerd door een opmerking van Nils over creativiteit in business plannen zou ik hier graag wat ideeen over horen. Welke onderwerpen worden er onderbelicht? Hoe zou de een bepaalde paragraaf verbeterd kunnen worden? Wat zijn interessante modellen om de concepten over de buhne te krijgen?

 

Zelf vind ik dat bijvoorbeeld de te leggen relaties en de communicatie vaak te weinig aandacht krijgen. Ook scenario analyses worden vaak niet gemaakt.

 

Ben benieuwd naar de reacties,

 

Aleksander

 

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Bedrijfskunde. Enkele ideeen:

 

Vaak worden er hypothetisch eventjes contacten gelegd met i-tunes, kpn, etc. Over relaties met kleinere platenmaatschappijtjes, uitgevers, overheden en wat niet meer zei zie ik weinig terug.

 

Het management geeft natuurlijk wel indirect informatie over het netwerk, maar ook dat zou misschien beter weergegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld door aan te geven waartoe de bestuurders concreet toegang kunnen verschaffen. Je zou dergelijke informatie misschien in een plaatje weer kunnen geven.

 

Daaraan gekoppeld zie ik ook weinig terug over communicatie. Het verschil tussen communicatie en marketing is dan misschien ook lasig aan te geven. Maar ik kan me best voorstellen dat door een grafische weergave van de doelgroepen en hoe de communicatie met die groepen verloopt een aanwinst zou kunnen zijn.

 

De financiele onderwerpen lijken me dan weer wat moeilijker om creatief mee om te gaan. Maar scenario-analyses zie je volgens mij niet vaak terug, hockeysticks des te meer. Hoewel je denk ik niet zonder winst- en verlies, balans en kasstroomoverzicht kunt, zijn misschien daar ook wel leuke ideeen over onder de forumleden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@Aleks: ik heb geen idee hoe lang je je al bezig houdt met bedrijfskunde, maar het is aangenaam om te lezen dat je nu al aanvoelt dat er toch meer moet zijn dan de zoveelste ingevulde matrix, swot e.d.

 

Daarom ook respect voor je opmerking dat er mogelijk (te) weinig aan scenariodenken wordt gedaan. Een jaar of 15 a 20 geleden kwam ik erachter dat ze bijvoorbeeld bij Shell wel scenario's gebruikten. In diezelfde tijd waren ook de gebroeders Das actief.

 

Ik heb zelf als student nimmer nader onderzocht waarom er zo weinig over te lezen valt (of is het mij verder niet opgevallen?). Misschien zit hier wel een mooie afstudeervariant in.

 

In geval van een zuivere managementfunctie is het hanteren van scenariodenken misschien minder nuttig maar in geval van ondernemerschap is scenariodenken voor mij dé methode, hèt concept om je plan aan op te hangen. Vervolgens ga je dan met behulp van breed gebruikte technieken en analyses je zaak onderbouwen.

 

(reeds in de jaren 80 was het al bekend dat het merendeel van de bedrijfskunde-studenten eerst de oplossing bedachten en er vervolgens simpelweg een verhaal naar toe schreven > omdat dat erbij hoorde)

 

Een recente (off-topic) topic waarin ik deze wijze van denken propageer kun je vinden door te zoeken op "inspiratie nodig".

 

Ard

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Henk, gelukkig heb ik nog niet voor de taak gestaan er 30 door te werken in een zitting. Zou je iets kunnen uitweiden over "eigen inbreng"?

 

@ Ard, bedankt voor je opmerking. Ben al een behoorlijke tijd met het onderwerp ondernemen bezig. De studie die ik doe is een part-time MSc. bedrijfskunde aan de Erasmus, daarnaast werk ik bij een consultancy. Waarom denk jij dat er in BP's vaak geen scenario-analyse zit?

 

Aleksander

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Henk, gelukkig heb ik nog niet voor de taak gestaan er 30 door te werken in een zitting. Zou je iets kunnen uitweiden over "eigen inbreng"?

 

Aleksander

 

Hmmmmm, doe Wynand en Wim (faculteit ondernemerschap Eur) maar de groeten van me....

 

Eigen inbreng : Heel simpel, inspiratie, visie, esprit of hoe je het noemen wilt. Een idee dat geen uren uitleg behoeft, maar wordt begrepen op het moment dat je het noemt. Meer dan een verzonnen case, waar met behulp van de nodige modellen een verbetering van de winst (of erger nog, geloofwaardigheid,) wordt gesuggereerd. Pagina 3, de summary van je plan, is meestal de eerste en de laatste pagina waar naar wordt gekeken. Als die saai is, gaat het plan zo in het ronde archief.

 

Eigen inbreng, die afwijkt van wat we al weten. Die echte eigenwijze ondernemer, die uit de kast komt en er niet meer van af te brengen is, want hij weet het zeker. Alleen de rest van de wereld moet het nog zien. Het plan dat zo'n ondernemer schrijft staat bol van de gedrevenheid en is, indien de ondernemer ook de vaardigheid bezit om te schrijven, prettig om te lezen. Het wekt daardoor ook lust op bij anderen om mee te doen, en (niet minder belangrijk) nieuwsgierigheid naar wat die ondernemer nu in vredesnaam heeft gezien, wat wij nog niet weten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Waarom denk jij dat er in BP's vaak geen scenario-analyse zit?

Zonder daar wezenlijk onderzoek naar gedaan te hebben vermoed ik dat dit komt doordat weinig mensen echt in staat zijn om iets origineel te creeeren. Om een (of meerdere) schetsen van de toekomst te durven maken vraagt lef.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@Henk,

 

Ok, dat doe ik, Wim zal ik in de komende weken wel weer tegenkomen. Wynand zie ik geloof ik ergens in september.

 

Met name wat je zegt over afwijken van wat we al weten is interessant. Je zou dan bijvoorbeeld tegen de bekendere stelregels in kunnen gaan. Je loopt dan wel weer het riciso dat het niet in de denkkaders past en mogelijk snel afgeschreven wordt.

 

@Ard,

Je bedoeld hier lef om aan te geven dat je niet over toekomstvoorspellende capaciteiten beschikt, en dus geen perfecte analyse kunt leveren.

 

Daar tegenover zou je ook weer kunnen stellen dat je blijkbaar rekening houdt met de weerbarstigheid van de realiteit maar dat je slim genoeg bent om tenminste geestelijk voorbereid te zijn op aanpassingen in de strategie.

 

Aleksander

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 132 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept