Jump to content
jwst205
Verberg

import auto buiten de EU, bijtelling vraag

vraag

Hallo!

 

Gelijk met mijn eerste post maar een vraag.

Ik heb de search al gebruikt en kwam niet tot een antwoord op mijn vraag, vandaar dus hier :)

 

Wij zijn gek op aparte japanse sportwagens. We hebben jarenlang allerlei exoten gereden en recent onze laatste wagen verkocht.

 

Nou zouden we graag een nieuwe exoot op naam van de zaak willen zetten. Het gaat om een auto die niet in de EU geleverd is dus er is ook niets bekend over de nieuwwaarde van deze auto bij de belastingdienst.

 

Welke cataloguswaarde wordt er dan gehanteerd bij de import. Ik heb bij mijn laatste auto de rdw toelating zelf geregeld en daar werd naar een vergelijkbaar model in de rdw carbase gezocht en daar werd de cataloguswaarde en bpm berekening over geheven. Maar het type van deze auto is zelfs nooit in Nederland of de EU geleverd.

 

Kan ik er rekening mee houden dat de aanschafprijs van deze auto (prijs zoals bekend was bij eerste tenaamstelling in Nederland) wordt gehanteerd als catalogusprijs?

 

Dat zou namelijk behoorlijk wat schelen qua bijtelling. Het gaat om een Nissan Skyline GT-R 34.

 

Groeten,

Jan-Willem

 

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Haha :) Ik denk dat je voor deze auto's niet zoveel bijtelling moet betalen ;)

 

Over je vraag: bel de rdw op, of ga naar een Nissan forum om deze vraag te stellen. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele Skyline GT-R34 in NL rondrijd.


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maakt verder niet uit toch ? Gaat toch maar om hoeveel BPM er bovenop wordt geknalt?


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Douane bepaalt de waarde v/d auto, dus dan kun je ook de bijtelling berekenen.


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Jan Willem,

 

Voor de waarde van de Nissan ivm de bijtelling wordt uitgegaan van de BPM. Die wordt weer berekend a.d.h.v. de waarde die de douane toekent bij import aan de auto.

Je hebt daar echter wel invloed op. Er zijn drie methodes om uit te kiezen voor de waardebepaling. Zie:

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-29.html#P582_52497 en in de kantlijn links op die pagina de twee opties daaronder.

 

Zodra de waarde bekend is, wordt de BPM berekend. Als het een 2e hands is, dan wordt nog korting verleend op de BPM. Let dus op: voor de bijtelling is de korting op de BPM niet van toepassing.

 

Als je de BPM over de netto cataloguswaarde weet, dan is het even rekenen:

Netto cat.waarde + 19% BTW + BPM (zonder kortingsregeling voor 2e hands) = waarde voor de bijtelling.

 

Groet

Joost

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Jan Willem,

 

Voor de waarde van de Nissan ivm de bijtelling wordt uitgegaan van de BPM. Die wordt weer berekend a.d.h.v. de waarde die de douane toekent bij import aan de auto.

Je hebt daar echter wel invloed op. Er zijn drie methodes om uit te kiezen voor de waardebepaling. Zie:

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-29.html#P582_52497 en in de kantlijn links op die pagina de twee opties daaronder.

 

Zodra de waarde bekend is, wordt de BPM berekend. Als het een 2e hands is, dan wordt nog korting verleend op de BPM. Let dus op: voor de bijtelling is de korting op de BPM niet van toepassing.

 

Als je de BPM over de netto cataloguswaarde weet, dan is het even rekenen:

Netto cat.waarde + 19% BTW + BPM (zonder kortingsregeling voor 2e hands) = waarde voor de bijtelling.

 

Groet

Joost

 

 

 

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie! Dat is in principe goed nieuws. Mijn vorige auto heb ik zelf geimporteerd uit Japan, en dat ging om een zeer speciale editie van een Toyota Celica (Een GT Turbo WRC uitvoering). Deze was ook niet in Nederland of Europa bekend en bij de douane hebben ze toen de BPM bereking op basis van een model gemaakt die wel in Nederland bekend was (een 2.0 gt variant). Dit scheelde een paar duizend euro aan BPM. Ik zal aan de importeur vragen hoeveel bpm er gemiddeld gerekend wordt voor de import van een skyline.

 

groeten,

Jan-Willem

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Jan-Willem

 

Ik ga er wel vanuit dat de auto nieuw is! Is het een 2e hands, dan moet de Douane de BPM ook eerst vaststellen op basis van de nieuwwaarde.

 

Als alles bij import zo werkt, dan ga ik in Italië eens neuzen naar een lokale Alfa!

 

Ben benieuwd naar de BPM op de Skyline. Die is hier ooit wel als grijze import geweest, maar enige houvast heeft de Douane momenteel helemaal niet.

 

Groet

Joost

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Jan-Willem

 

Ik ga er wel vanuit dat de auto nieuw is! Is het een 2e hands, dan moet de Douane de BPM ook eerst vaststellen op basis van de nieuwwaarde.

 

Als alles bij import zo werkt, dan ga ik in Italië eens neuzen naar een lokale Alfa!

 

Ben benieuwd naar de BPM op de Skyline. Die is hier ooit wel als grijze import geweest, maar enige houvast heeft de Douane momenteel helemaal niet.

 

Groet

Joost

 

 

Hoi Joost,

 

Het is geen nieuwe auto. De productie van skylines is in 2002 gestaakt. Ik heb al even rond zitten neuzen maar een r33gtr wordt op 34000 euro nieuwwaarde (netto catalogusprijs) gezet, een r34gtr op 40.000 euro. Daar komt nog wel een flinke korting op de bpm bij kijken als je een 33 zou kopen want meestal zijn die van rond 1996. Gemiddeld ben je 1800 euro bpm kwijt. De bijtelling wordt uiteraard wel over de netto cat. prijs + btw + bpm berekend. Alfa's zijn hier altijd geleverd en zijn ook bekend in de carbase van de rdw. Het gaat om een auto die in europa geen typegoedkeuring kent. Dan kan je je voordeel eruit halen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 166 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept