• 0

Motor op de zaak (BV)

Iemand importeert een Harley uit de States, en schaft deze aan op naam van zijn BV. Ik heb al begrepen uit een eerdere topic dat voor privegebruik je de werkelijke (geschatte) privé-km's maal km-prijs (0,19?) moet nemen.

Heb ik nu ook goed begrepen dat er investeringsaftrek over geclaimd kan worden? Ik zie geen uitzondering staan in art 8 VPB > art. 3.45 IB, of ziet lid 2 niet alleen op verhuur?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Os

 

Je moet niet uitgaan van 19 cent per km voor de privé onttrekking, maar gewoon de exacte kosten welke toe te rekenen zijn aan privé. Dus bijhouden welk deel van de KM's zakelijk zijn en welk deel privé en die ratio vermenigvuldigen met de totale kosten.

 

De investeringsaftrek is hierin een grijs gebied. Er is geen jurisprudentie over. Wel is de regel dat 3:45 lid 2 IB2001 van toepassing is. Dat ziet inderdaad niet uitsluitend op verhuur, maar ook op terbeschikkingstelling aan derden. Onder die derden valt dus ook de eigenaar van de onderneming in privé en personeel als zij de motor ook privé gebruiken.

 

Dus alleen investeringsaftrek als de fiets volledig zakelijk gebruikt wordt! Maar zoals je al vermoed, vind ik dit een wazige omschrijving. Dat zou impliceren dat een bestelbus die ook privé gereden wordt door het personeel ook niet in aanmerking komt voor investeringsaftrek. Daar heeft volgens mij nog nooit iemand op gelet!

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Allereerst mijn excuses dat ik als nieuweling op het forum (veel lezen, echter vandaag pas "lid") direct met een vraag aan kom zetten.

 

Ik heb via de zoekfunctie de topics over "een motor op naam van de zaak" door zitten lezen, ik kan echter geen "up-to-date" informatie vinden specifiek over het mogelijke stukje investeringsaftrek (behalve in deze post dan). Ik heb hier min of meer een discussie over met de persoon die me helpt met m'n aangifte en de belastingtelefoon wil me hier ook niet echt mee helpen.

 

Is er sinds het antwoord van Joost nog iets nieuws qua regelgeving / jurisprudentie? Ik heb nu namelijk een motor van de zaak die ik ook puur voor woon-werk verkeer gebruik en alles wat ik lees geeft aan dat je voor personenauto's geen inversteringsaftrek mag gebruiken. Er staat niets specifieks over een motor (dit staat dan wel weer bij de willekeurige aftrek regel).

 

Het staat er dan wel niet specifiek, maar in de geest van wat er in de regels staat zou je de motor niet mee mogen nemen in de investeringsaftrek. Of ben ik nu te naief?

Link naar reactie
  • 0

De wet inkomstenbelasting is hierover vrij duidelijk. Zowel personenauto's (m.u.v. auto's met lage CO2-uitstoot) als motorrijwielen zijn uitgesloten van de investeringsaftrek.

 

Ik kan odeon zijn uitspraak beamen. Je kunt geen investeringsaftrek toepassen op motorrijwielen. Ik zie dat er op het internet veel over wordt besproken, maar weinig bronnen worden vermeld.

 

Bij deze het wetsartikel die uitsluit dat motorrijtuigen mogen worden meegenomen in de investeringsaftrek:

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20inkomstenbelasting%202001/3.45.html

1.e personenauto's als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, die niet zijn bestemd voor het beroepsvervoer over de weg;

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het niet, hoor. Een motorrijwiel is geen personenauto, ook niet op grond van art. 3 Wet BPM 1992. In dat artikel wordt immers gesproken over "een motorrijtuig op drie of meer wielen" (gevolgd door enkele uitzonderingen). Motorrijwielen op twee wielen vallen daar dus niet onder.

 

Mbt het hele oude deel van dit topic: uitgesloten zijn bedrijfsmiddelen die bestemd zijn om hoofdzakelijk ter beschikking te worden gesteld aan derden. Volledig zakelijk gebruik is dus niet nodig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Ronaldinho eens, de wet schrijft niets dat je geen investeringsaftrek op motorfietsen mag toepassen.

 

Lid 1 letter e noemt expliciet personenauto's:

 

Wet BPM artikel 3:

 

Onder personenauto wordt in deze wet en in de daarop gebaseerde regelingen verstaan een motorrijtuig op drie of meer wielen, zulks met uitzondering van:

 

a. autobussen;

b. bestelauto's;

c. motorrijtuigen, niet ingericht voor het vervoer van personen, met een toegestane maximum massa van meer dan v 3500 kg; en

d. bromfietsen in de zin van artikel 1, eerste lid, onderdeel e, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Ik stel voor dat je een brief naar de fiscus schrijft om hun standpunt te vragen over dit onderwerp.

 

Vergeet niet ons het antwoord te vermelden om deze discussie niet weer te hoeven voeren.

Link naar reactie
  • 0

 

De wet inkomstenbelasting is hierover vrij duidelijk. Zowel personenauto's (m.u.v. auto's met lage CO2-uitstoot) als motorrijwielen zijn uitgesloten van de investeringsaftrek.

 

 

 

 

Tja, als Ronaldinho en Joost me tegenspreken, moet ik bakzeil halen :-[. Ik heb het nog nagekeken en motorrijwielen zijn inderdaad niet uitgesloten. Waarom ik hier zo stellig was, weet ik ook niet meer. Blijkbaar had ik mijn dag niet.

 

De vragensteller heeft trouwens geen e-mail adres achtergelaten. Anders had ik hem wel een PM-tje gestuurd.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, als Ronaldinho en Joost me tegenspreken, moet ik bakzeil halen :-[. Ik heb het nog nagekeken en motorrijwielen zijn inderdaad niet uitgesloten. Waarom ik hier zo stellig was, weet ik ook niet meer. Blijkbaar had ik mijn dag niet.

 

De vragensteller heeft trouwens geen e-mail adres achtergelaten. Anders had ik hem wel een PM-tje gestuurd.

 

Odeon

 

Wees gerust, ik heb hem net gelezen. Ik kreeg keurig een e-mail dat er een reactie was. Allen dank voor de reacties, gelukkig nog net allemaal voordat ik op de verzend knop van de aangifte heb gedrukt :D

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.