• 0

Je bedrijf failliet verklaren - hoe?

Laten we zeggen dat ik 100,000 euro in de min ben. En ik verklaar mijn bedrijf als Failliet. Wat gebeurt er dan?

 

 

Ik heb wellis gehoort dat je schulden dan worden gewist. Maar dan mag je 3 jaar lang niet werken, je krijgt dan wel 3 jaar lang betaald (een bedrag waar je rond mee kan komen), en na die 3 jaar kom je in de WW.

 

En na die 3 jaar mag je helemaal opnieuw beginnen.

 

 

Klopt dit?

 

Groetjes,

 

[titel aangepast - mod]

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je 's moet praten met iemand die er verstand van heeft. ff goed nadenken helpt ook. Het maakt verschil of je bedrijf failliet gaat - als het een BV is - of jijzelf. In het laatste geval raak je je schulden niet kwijt, maar zorgen ze dat je iedere maand een klein beetje geld overhoudt om van te leven, de rest wordt gebruikt om je schulden te betalen. "klein beetje" is echt een heeeel klein beetje. Het is makkelijker om die 100k af te betalen dan om failliet te gaan.

 

Je krijgt ook geen uitkering of zo, je moet het dan helemaal zonder geld zelf doen.

Link naar reactie
  • 0

En als je kinderen hebt?

 

Edit:

 

Maar laten we zeggen je hebt geen bedrijf meer en je hebt 100,000 euro schulden. Hoe wou je het dan gaat betalen als je helemaal niks meer hebt? Geen werk geen geld. Maar je hebt wel kinderen en huur huis.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Altan,

 

Neem de raad van Christine ter harte. Ga naar de gemeente waar je woont, en maak een afspraak met iemand van het WMO-loket, afdeling schuldsaneringen. Die kan je precies vertellen hoe het zit. Ik kan je wel alvast gerust stellen:

 

De WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) waar jij op doelt is juist om te voorkomen dat mensen met grote schulden op straat komen te staan. In het kort komt het er op neer dat je drie jaar lang van een minimum inkomen leeft (en dat hoeft niet altijd bijstandsniveau te zijn, er wordt met een rekenmodel een berekening gemaakt hoeveel dat is in jouw situatie) waarbij je geholpen wordt met het zoeken naar werk. Alles wat je méér verdient dan dit minimuminkomen, wordt op een aparte rekening gezet. Na die drie jaar worden uit die pot jouw schuldeisers evenredig betaald. Stel jouw schulden zijn € 100.000,- en na drie jaar zit er € 10.000,- in de pot, dan krijgen al jouw schuldeisers 1/10 deel (10%) van hun vordering betaald. Na die drie jaar ben je schulden vrij, heb je een schone lei! schuldeisers mogen dan niet meer proberen die oude rekeningen te innen bij je. Deze wet is in het leven geroepen om te voorkomen dat personen failliet gaan en bijvoorbeeld uit hun huis worden gezet.

 

Maak je alsjeblieft geen zorgen of je uit je huis gezet wordt en met je kinderen onder een brug in een kartonnen doos moet slapen. Dat gebeurt niet!!! Maar laat alsjeblieft geen tijd verloren gaan, en meldt je maandagochtend om 9 uur meteen bij de gemeente in de plaats waar je woont.

 

Het lijkt nu misschien alsof je niet over die berg problemen in je hoofd heen kunt kijken, maar geloof me, het komt allemaal goed.

 

Ik stuur je ook nog wel Persoonlijk Bericht met wat extra informatie.

Link naar reactie
  • 0

Die wordt dan kwijtgescholden lijkt mij..

 

Die wordt inderdaad gedwongen kwijtgescholden.

Ik heb momenteel ook 2 van dat soort gevallen.

Mensen die in mijn winkel en bij zeer veel andere bedrijven luxe goederen gekocht hebben en daarna niet betalen maar in de wnsp gaan zodat ze slechts een fractie hoeven te betalen en ik en die andere bedrijven dus gewoon hun geld kwijt zijn.

Het bedrag dat wel betaald wordt is niet eens genoeg om de kosten van het incasso bureau te betalen.

 

Naar mijn mening een schandelijke regeling die veelvuldig misbruikt wordt.

Link naar reactie
  • 0

Altan,

 

Ik begrijp dat je met veel onzekerheden zit en dat je graag precies wilt weten hoe het zit. Inmiddels heb je heel veel informatie gekregen en is er je bijvoorbeeld verteld waar je precies de antwoorden kunt krijgen die je zoekt; het WMO loket van jouw gemeente en de site WSNP.

 

Niemand hier op het forum kan jouw problemen oplossen. Dat moet je uiteindelijk zelf doen. We willen je best de goede richting op sturen, maar je zult zelf moeten lopen. Neem even de tijd om de site van WSNP door te lezen, en lees je persoonlijke berichten nog eens goed door. Heel veel zal je dan duidelijk worden.

 

De vragen die je nu op het forum afvuurt zijn óf al beantwoord, óf je had het antwoord kunnen vinden via de WSNP site. Verdiep je even in de informatie die je nu hebt gekregen en als je daarna nog vragen hebt, stel ze dan gerust. Maar ik denk dat dat het beter is om in een persoonlijk gesprek met een deskundige jouw volledige situatie voor te leggen zodat je weet welke regels er nu precies op jou van toepassing zijn.

 

 

[edit: link werkte niet]

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maak je alsjeblieft geen zorgen of je uit je huis gezet wordt en met je kinderen onder een brug in een kartonnen doos moet slapen. Dat gebeurt niet!!!

 

???

Iedereen heeft in Nederland recht op een inkomen op het bestaansminimum. Ook wanneer je failliet bent heb je daarom recht op inkomen, hetzij uit dienstverband, hetzij uit een uitkering.

 

Zowel bij faillieten als bij sanieten wordt op dezelfde wijze een VTLB (vrij te laten bedrag) bepaald. Alles wat er meer aan inkomen wordt verworven komt aan de boedel toe.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat kan echter ook inhouden dat iemand die failliet is of in de wnsp zit gedwongen wordt om te verhuizen naar een goedkopere woning.

Jazeker! Maar genoemde brug en/of kartonnen doos komen er niet aan te pas. Zou wat zijn als je als failliet of saniet probleemloos in je dure woning zou kunnen blijven zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel eens met bep. types in aanraking gekomen die hun winstgevende bv's om de paar jaar verkopen zodat ze zelf niet veel belasting moeten betalen. Kopende partij stampt nog flink wat investeringen in de bv zodat resultaat nihil wordt.

 

Vraag me niet hoe het precies werkt, ik blijf er liever ver bij weg. Maar 't lijkt me dat er dan "andersom" ook wel een handel in zal zitten.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel eens met bep. types in aanraking gekomen die hun winstgevende bv's om de paar jaar verkopen zodat ze zelf niet veel belasting moeten betalen.

Ik weet wel hoe het werkt en ik ken een bank die er aan failliet is gegaan. Hier en daar ging een koper er vandoor met het geld in plaats van dat nieuwe activa werden ingebracht.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.