• 0

btw-aftrek van benzine

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is al veel over geschreven op het forum, gebruik volgende keer de zoekfunctie.

 

Wanneer het te herleiden is naar je onderneming (bij het betalen met je pinpas kan het aan jou of je onderneming gekoppeld worden) dan mag je de btw verrekenen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Meastro

 

De regel is dat BTW alleen teruggevraagd kan worden als de factuur op naam staat van jouw onderneming. Pin je brandstof met een privépas, dan heb je dus geen geldige BTW factuur.

 

Als je met een creditcard, tankpas of pinpas op naam van de zaak tankt, dan is aftrek van BTW goedgekeurd omdat via het rekeningnummer en de tenaamstelling van de rekening wel duidelijk is dat de brandstof zakelijk getankt wordt.

 

Staat jouw auto trouwens op de balans of least de onderneming deze?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

thanx

auto staat op de balans - maakt dat uit dan?

 

hier vond ik nog een hoop info (en handig kiezne welk pas geschikt is):

http://www.mkb-tankpas.nl/zakelijke-betaalmiddelen-voor-brandstof

 

begrijp alleen niet waarom de fiscus hier voor de btw zo'n punt van maakt: want blijkbaar mag je alleen de btw niet terugvragen - dus wel de kosten (incl. BTW) opvoeren...!!?

en als ik de auto van mijn vrouw zou willen volgooien op kosten van de zaak, dan voorkomt de fiscus dat toch niet door me een tankpas op te leggen?

 

anyway, de wegen van de fiscus zijn wel vaker ondoorgrondelijk zullen we maar zeggen :-\

Link naar reactie
  • 0

als de auto onderdeel is van je bedrijfsvermogen, dan kan je alle kosten inzake deze auto opvoeren als zakelijke kosten.

B.t.w. van de auto kan teruggevraagd worden (tenzij marge-auto natuurlijk dan ligt dit anders), maar tevens alle voorbelasting op inkoopfakturen die betrekking hebben op deze auto.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Meastro

 

De regel is dat BTW alleen teruggevraagd kan worden als de factuur op naam staat van jouw onderneming. Pin je brandstof met een privépas, dan heb je dus geen geldige BTW factuur.

 

Als je met een creditcard, tankpas of pinpas op naam van de zaak tankt, dan is aftrek van BTW goedgekeurd omdat via het rekeningnummer en de tenaamstelling van de rekening wel duidelijk is dat de brandstof zakelijk getankt wordt.

 

Groet

Joost

 

Joost,

 

Zover ik weet wordt bij zzp'ers/eenmanszaken wel goedgekeurd dat deze met een prive pinpas tanken. Er zijn er genoeg die geen zakelijke rekening hebben maar alles via hun priverekening laten lopen (nee, ik zal niet roepen dat dit handig is).

Als jij andere ervaringen hebt hoor ik die graag!

 

groet,

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Stien.

 

Als de auto op de zaak staat, mag je de BTW van de brandstofkosten verrekenen. Het maakt daarbij niet uit of de brandstof via een zakelijke of privé rekening is betaald.

 

Sterker nog, de fiscus heeft zelfs goedgekeurd dat je onder bepaalde voorwaarden ook de BTW van brandstofkosten van een privé auto mag verrekenen. Dit is het geval als je zakelijke kilometers met de privé auto rijdt. Je mag dan maximaal 75% van de BTW op brandstof- en onderhoudskosten verrekenen. Het is logisch dat de brandstof van een privé auto niet met een zakelijke rekening wordt bepaald.

 

Het verhaal van de zakelijke pinpas heeft volgens mij alleen betrekking op werknemers (dus ook directeuren in dienst van een BV), die in een auto van de zaak rijden, maar zelf de brandstofkosten voorschieten en deze vervolgens declareren bij de werkgever (de BV). Volgens de fiscus kan dan de BTW niet verrekend worden, omdat er geen geldige factuur is.

 

Het onderscheid werkgever/werknemer speelt niet bij eenmanszaken/zzp-ers.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de auto op de zaak staat, mag je de BTW van de brandstofkosten verrekenen. Het maakt daarbij niet uit of de brandstof via een zakelijke of privé rekening is betaald.

 

De website van de Belastingdienst zegt dit erover:

 

Bij de levering van brandstof voor landvoertuigen kan de naam en het adres van de afnemer op de benzinebon achterwege blijven. Voor de aftrek van de betreffende btw geldt als voorwaarde dat uw naam en adres als afnemer traceerbaar zijn door de wijze van betalen. U bent traceerbaar als afnemer als u bijvoorbeeld per giro betaalt of als u met een creditcard of tankpas betaalt.

 

Wat de BTW aftrek betreft, zegt zij dit;

 

De btw over de autokosten (gebruik en onderhoud) is aftrekbaar voorzover u de auto gebruikt voor bedrijfsdoeleinden. Deze aftrek dient u aan de hand van uw administratie vast te stellen. Slechts voor zover u belaste omzet heeft, bestaat er recht op aftrek.

 

Als de administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van het gebruik van de auto voor belaste prestaties te komen, mag u het voor aftrek in aanmerking komende gedeelte van de in rekening gebrachte omzetbelasting bepalen op 75%.

 

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, de fiscus heeft zelfs goedgekeurd dat je onder bepaalde voorwaarden ook de BTW van brandstofkosten van een privé auto mag verrekenen. Dit is het geval als je zakelijke kilometers met de privé auto rijdt. Je mag dan maximaal 75% van de BTW op brandstof- en onderhoudskosten verrekenen. Het is logisch dat de brandstof van een privé auto niet met een zakelijke rekening wordt bepaald.

 

Als de administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van het gebruik van de auto voor belaste prestaties te komen, mag u het voor aftrek in aanmerking komende gedeelte van de in rekening gebrachte omzetbelasting bepalen op 75%.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-47.html

 

Ik vraag me nu af waarom ik een goede administratie zou moeten voeren voor de auto. Als ik het niet doe, kan ik 75% van alle in rekening gebrachte omzetbelasting aftrekken. Dit zou in mijn situatie voordelig zijn, omdat ik momenteel meer prive dan zakelijk rij in mijn auto. Is mijn gedachtegang correct?

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal maar wel begrijpelijk.

Om zakelijke kilometers met je prive auto tegen 0,19 aan de zaak te kunnen declareren (nog los van de BTW) dien je een rittenregistratie bij te houden. Niets is eenvoudiger dan aan het begin van het jaar de kilometerstand te noteren en aan het eind van het jaar weer. Formeel, voor een goede rittenregistratie, dien je dit overigens bij iedere rit te doen. Eindstand minus beginstand minus zakelijke (gedeclareerde) kilometers = privekilometers, dus gemakkelijk, zonder extra handelingen, uit je administratie te herleiden.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik houd elke rit netjes bij in een rittenadministratie. :)

 

Tot nu toe heb ik een aantal dure reparaties gehad en nog bijzonder weinig kilometers voor de zaak gereden. In mijn geval zou het -nu- gunstiger zijn als ik deze administratie niet voer.

 

Zo kan ik dan niet de 0,19 / kilometer van mijn winst afhalen, maar wel 75% van de BTW op de reparaties.

 

De verwachting is dat de hoeveelheid zakelijke kilometers binnenkort groter wordt. Dit idee zou dan geen zin meer hebben.

Link naar reactie
  • 1

Voordat we in herhaling vervallen (over dit topic is al erg veel geschreven en alle benodigde info staat inmiddels op ons lieve forum), vat ik even samen wat er in de laatste topics gesteld en gevraagd is:

 

Maestro: zoals Daan stelt, als de auto geen bedrijfsvermogen is, dan is 75% van de BTW aftrekbaar.

 

Daan: klopt als een bus. Margeauto kent geen BTW, dus ook geen teruggave van de werkelijke BTW. Ook dan de 75% regel.

 

Stien: klopt ook, doch strikt genomen kan de fiscus moeilijk doen. En anders op termijn de overheid wel, is immers een goedkeuring die ingetrokken kan worden.

 

Peter: is niet helemaal het argument. De goedkeuring is er voor verlichting van de administratieve lasten (de noodzaak tot een zakelijke rekening van de tanker en de pomphouders ontheffen van een factuur op naam van de afnemer).

 

Odeon: 75% regeling is hier uitvoerig besproken. Pinnen via privé, dat is inderdaad het argument. Werknemers en DGA's (hoewel ze dan wel erg lui zijn, hebben vaak ook een zakenrekening) kunnen dit ondervangen middels een tankpas. Bedrijf dat de pas uitgeeft zorgt voor een juiste factuur met BTW en tenaamstelling afnemer. Kosten pas per jaar +- 60 euro!

 

Dave: info reeds bekend, hoewel niet volledig (zie hierboven), maar de fiscus is wel vaker laks met de juiste informatie.

 

Peer: een goede administratie bijhouden van de zakelijke KM's staat de 75% regeling niet in de weg. Als je een privé auto zakelijk rijdt, dan moet je voor de zakelijke KM's maal 19 cent alleen de zakelijke KM's bijhouden. Nu je dus de privé KM's niet bijhoudt, kun je nog steeds 75% van alle BTW terugvragen. De fiscus weet immers niet wat de verhouding zakelijk/privé is. Dus wel zakelijk bijhouden, 19 cent per KM in mindering op de winst en 75% van de BTW op ALLE autokosten terugvragen.

 

Stien: voor de aftrek van 19 cent per zakelijke KM hoef je alleen de zakelijke KM's te noteren die (desgewenst) te staven moeten zijn met bijvoorbeeld de zakenagenda. Een sluitende rittenstaat is alleen nodig als je onder de bijtelling voor een zakelijke auto uit wilt komen.

 

Peer: dus wel de zakelijke KM's noteren en 75% van de BTW terugvragen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Denarius

 

'Trapt' de belastingdienst daarin? Ik denk niet dat ik sterk sta door te beweren dat ik de km standen van begin/eind van het jaar niet geregistreerd heb.

 

Zelfs zonder de kmstanden begin/einde van het jaar, kun je een schatting maken van de ratio prive/zakelijk aan de hand van de zakelijke km registratie.

 

Naar mijn mening kun je de '75% BTW aftrek regel' alleen gebruiken, als je geen rittenregistratie bijhoudt. Dit betekent dan ook dat je geen gebruik kunt maken van de 0,19/km aftrek van de inkomstenbelasting.

 

Zie ook

http://www.zibb.nl/10220326/Auto/Auto-how-to-guides/Auto-en-BTW/Bijzondere-regelingen.htm

 

Hopelijk kun je me overtuigen van mijn ongelijk, zodat ik met plezier meer BTW kan aftrekken :)

Link naar reactie
  • 0

Zelf doe ik het volgende:

 

Ik heb een privé auto waar ik ook zakelijke kilometers mee rijdt (ongeveer 4000km p/jaar).

Tanken doe ik gewoon privé

Zakelijke kilometers noteer ik netjes voor die 19cent teruggave van de belasting.

 

Dit is voor mij stukken goedkoper dan dat ik de auto op de naam van de zaak zou zetten.

 

ps. ik heb een éénmanszaak.

Systeem / Netwerkbeheer - http://www.westland-ict.nl

Link naar reactie
  • 0

@Denarius

 

'Trapt' de belastingdienst daarin? Ik denk niet dat ik sterk sta door te beweren dat ik de km standen van begin/eind van het jaar niet geregistreerd heb.

 

Zelfs zonder de kmstanden begin/einde van het jaar, kun je een schatting maken van de ratio prive/zakelijk aan de hand van de zakelijke km registratie.

 

Naar mijn mening kun je de '75% BTW aftrek regel' alleen gebruiken, als je geen rittenregistratie bijhoudt. Dit betekent dan ook dat je geen gebruik kunt maken van de 0,19/km aftrek van de inkomstenbelasting.

 

Zie ook

http://www.zibb.nl/10220326/Auto/Auto-how-to-guides/Auto-en-BTW/Bijzondere-regelingen.htm

 

Hopelijk kun je me overtuigen van mijn ongelijk, zodat ik met plezier meer BTW kan aftrekken :)

 

De link die je geeft, betreft een iets andere situatie. De bedoelde KM-administratie in dat verhaal is de KM administratie ter voorkoming van de bijtelling IB (dus sluitend en met zakelijke en privé KM's).

 

het bijhouden van zakelijke KM's voor de 19 cent regeling kwalificeert niet als een KM-administratie.

 

Dus 75% BTW en 19 cent per km.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist weer eens gebeld met de belastingdienst én daar het volgende te horen gekregen:

 

Als ik voor de IB een zakelijke KM administratie bijhoudt, gaan ze er vanuit dat je ook weet wat je aan het begin/einde van het jaar als km stand had. Dit betekent dat je niet gebruik kunt maken van de '75% BTW aftrek regel'.

 

quote denarius

het bijhouden van zakelijke KM's voor de 19 cent regeling kwalificeert niet als een KM-administratie.

 

Zou je dit kunnen onderbouwen met bv. een link naar de belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik gooi er even de "plaats-iets-in-het-juiste-perspectief-wet-van-Ard" tegenaan.

 

Je rijdt 30.000 kilometer per jaar. Je auto rijdt op 1 op 12,5. Dus 2.400 liter brandstof per jaar. Keer 1,50 euro per liter = 3.600 euro

 

De BTW hieruit = 575,00

 

Stel dat je 60% zakelijk rijdt en je rekent dit door dan gaat het om 345,00 die je terugkrijgt.

 

Stel dat je besluit om dapper te zijn en je vraagt 75% terug dan gaat het om 431,00

 

Een verschil van 86 euro ....

 

Zijn we er nog even bij .... 86 euro ...

 

Hoe veel tijd denk jij dat een Belastingdienst die overvol met taken zit, gevuld met medewerkers bang voor een volgende reorganisatie etc etc, gaat besteden om die 86 euro bij jouw op te halen?

 

(goed ingevoerde kringen bij de Fiod hebben mij laten weten dat de Fiod pas in actie komt bij € 87,24 ;) )

 

Oftewel kiezen of delen. Of je bent de braafste burger van Nederland en gaat kijken of je exact het juiste bedrag aan BTW gaat betalen (dat mag ook hoor, niks mis mee!!!) of je rekent een keer iets uit in je eigen voordeel, pakt een voordeeltje van 86 euro en lacht een keer extra.

 

Nu komt namelijk het mooie van het verhaal ...

 

Die 86 euro ga jij uitgeven, stel in een restaurant. Je betaalt 86 euro via de pin. Die restauranthouder betaalt dan aan IB en BTW sowieso een tientje of 3,4. Kortom aan het einde van de dag ligt de helft van de centen altijd bij de blauwe brigade.

 

Mooi systeem hè.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Ard

 

Het gaat mij erom of het legaal is óf niet. Als ik op de berichten van Denarius afga, dan lijkt het er sterk op dat hij feiten weergeeft ( = toegestaan door de belastingdienst ). Dit zou ik graag met één of andere bronbevestiging willen zien.

 

Als het gewoonweg een truukje is, dan weet ik in elk geval dat ik risico loop als ik het toepas.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peer

 

Ik zal hier nimmer een antwoord geven dat bezijden het toegestane is. Fiscaliteit is mijn vak en daarom antwoord ik altijd eerlijk.

 

Nog even om het verschil duidelijk te maken:

 

Een kilometeradministratie gebruik je om de IB bijtelling te voorkomen. Die moet sluitend zijn en zowel zakelijke als privé ritten bevatten.

 

Voor de aftrek van 19 cent per zakelijk gereden KM met een privé auto is alleen nodig dat je die KM's bijhoudt. Dus alleen een overzicht van de zakelijke KM's. Hierin zijn dus geen privé KM's opgenomen en is dus de verhouding privé/zakelijk niet aantoonbaar. Dan dus de 75% goedkeuringsregel toepassen.

 

Dus nogmaals: voor de aftrek van BTW is het NIET verplicht om een sluitende rittenadmin. bij te houden.

 

Om je tegemoet te komen:

 

Als de administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van het gebruik van de auto voor belaste prestaties te komen, mag u het voor aftrek in aanmerking komende gedeelte van de in rekening gebrachte omzetbelasting bepalen op 75%.

 

Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-47.html#P599_64361

 

Hier staat administratie en dus niet kilometeradministratie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij erom of het legaal is óf niet.

Je zult gaan merken in je ondernemerscarriere dat er veel grijs gebied is bij de belastingdienst. Niet alles is zwart of wit. Dus kun je keuze's maken. Maak je voorzichtige keuze's dan noemen ze dat ook wel defensief aangifte doen. Ben je ietsjes brutaler dan heet het offensief aangifte doen.

 

Het kan zijn dat je de ene keer een onderwerp wat defensiever behandelt en de andere keer iets anders wat offensiever. Ondernemen is géén exacte wetenschap waarbij maar 1 manier de juiste is. Jij zult dan ook voor jezelf mogen bepalen hoe jij het wil gaan doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Denarius,

 

Antwoord krijg je zeker, maar mijn weekend ging voor :)

 

Dat andere topic had ik geopend, omdat ik ( naar mijn mening ) dit topic al teveel had 'vervuild'. Het ging in eerste instantie om btw aftrek van benzine.

 

Omdat ik het idee heb dat er op fora vaker onzin wordt gespuid, vraag ik om bewijs. Daarnaast ben ik van het voorzichtige soort.

 

Er staat inderdaad administratie en niet kilometeradministratie op de website van de belastingdienst. Toch voelt dit voor mij aan als een grijs gebied.

 

Als ik de begin/eindstand van het jaar niet noteer, dan heb ik recht op de 75% aftrek. Ik vermoed echter dat de meeste mensen deze standen wel weten óf in elk geval kunnen herleiden. Het is dus inderdaad een keuze : voorzichtig of brutaal!

 

Bedankt voor jullie antwoorden, het wordt gewaardeerd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.