• 0

Hoe bepaal je goodwill accountantskantoor?

Ik heb de mogelijkheid om een klein maar goedlopend accountantskantoor over te nemen. Heeft iemand ervaring op met overname van dit soort kantoren? Zo ja, wat is door de bank genomen de goodwill factor over de jaarwinst of jaaromzet voor dit soort kantoren.

 

Ik ga de goodwill betalen middels de earn out regeling. Ik betaal de komende jaren de goodwill uit de als % van de gerealiseerde omzet. Hoe wordt deze goodwill op de balans geactiveerd. Wordt hier jaarlijks een bedrag bijgeboekt (naar rato van de betalingen) of moet in het eerste jaar de volledige goodwill geactiveerd worden.

 

Groet,

 

R

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik heb de mogelijkheid om een klein maar goedlopend accountantskantoor over te nemen. Heeft iemand ervaring op met overname van dit soort kantoren? Zo ja, wat is door de bank genomen de goodwill factor over de jaarwinst of jaaromzet voor dit soort kantoren.

 

Ik ga de goodwill betalen middels de earn out regeling. Ik betaal de komende jaren de goodwill uit de als % van de gerealiseerde omzet. Hoe wordt deze goodwill op de balans geactiveerd. Wordt hier jaarlijks een bedrag bijgeboekt (naar rato van de betalingen) of moet in het eerste jaar de volledige goodwill geactiveerd worden.

 

Groet,

 

R

 

[titel aangepast - mod]

 

Jij bent accountant ? dat je die tent wil overnemen ?

Als je accountant bent en je stelt deze vraag denk ik eerlijk gezegd dat je het beter niet kunt overnemen zonder advies van een ander gedegen kantoor.

Link naar reactie
  • 0

Meestal betrek ik een accountant bij dit soort vraagstukken...

 

Maar goed, waardebepaling is een vak apart. Belangrijk om te weten is wat je gaat kopen. Welke rechtsvorm heeft het nu en wat wil je zelf. Is er personeel wat mee over gaat (en wil). Wat voor relatie hebben de klanten met de huidige eigenaar. Gaat deze door in het vak? Hoe denk je dat de klanten op jou zullen reageren?

 

Zeker bij kleine kantoren is er sprake van persoonlijke goodwill. De huidige eigenaar kan je wel een eind op wel helpen door een goede introductie, maar het blijft een kwestie van een 'klik' hebben.

 

Kijk eens bij de branchorganisaties, die hebben meestal hun eigen visie hierop (zeker accountants...).

 

Kun je niet eerst een paar jaar bij de man in dienst gaan? Dan leer je de klanten kennen, en komt ook de bedrijfsopvolgingsfaciliteit in beeld. En wie weet koopt een van de klanten ook eens een onderneming tegen een earn out. Dan kun je eerst eens bij een ander oefenen met de boekhoudkundige verwerking daarvan (die wel afhankelijk is van bijvoorbeeld de rechtsvorm). ::)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.