• 0

Salaris dga voor holding BV

Beste mensen,

 

lees af en toe leuk mee. Maar heb nu zelf een vraag/scenario, waar ik hier en op andere sites niet zo snel een antwoord op kan vinden.

 

Een holding BV (HBV) heeft 100% van een werk BV (WBV). In HBV zijn geen activiteiten. Alle activiteiten zijn in de WBV.

 

1- De DGA kan in loondienst van de WBV treden of

2- in die van de HBV en managementfee aan de WBV in rekening brengen.

 

Wat ik me afvraag.

 

Als de DGA kiest voor optie 2, moet de HBV dan nog de gebruikelijk loon (40.000) aan de DGA verschaffen? De DGA verricht immers geen werkzaamheden voor de HBV. En ik heb toch duidelijk gelezen dat als de DGA geen werkzaamheden uitvoert voor de BV er dan geen DGA loon uitgekeerd hoeft te worden.

 

Dus: DGA werkt 100% in WBV en 0% in HBV. HBV factureert managementfee aan WBV. Dat is voor HBV omzet. En dus alleen onderhevig aan VPB. Of zie ik iets over het hoofd?

 

Greets,

Sammy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Akkoord, dan had ik dat verkeerd geinterpreteerd. Dacht dat de DGA loon moest ontvangen van de BV waarin die zn werkzaamheden verrichte.

 

En is het dan ook zo dat het salaris van de DGA gelijk moet zijn aan de in rekening gebrachte managementfee.

Link naar reactie
  • 0
Dacht dat de DGA loon moest ontvangen van de BV waarin die zn werkzaamheden verrichte.

Eigenlijk gebeurt dat ook: de HBV is aandeelhouder / statutair directeur van de WBV en die stelt jou als persoon ter beschikking aan de WBV t.b.v. het verrichten van (management) werkzaamheden. De HBV ontvangt daarvoor een managment-fee van de WBV en jij als persoon een salaris van de HBV.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt.

 

Heb inmiddels wat meer info hierover gevonden. Deze constructie valt, als ik 't goed heb begrepen, onder de "doorbetaaldloonregeling". En deze regeling werd bijna afgeschaft door secr. de Jager (per 1-1-2008).

 

Dus maar de vraag of deze een lang leven is beschoren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.