Jump to content
Frank Verhei
Verberg

Steeds meer aankopen via internet?

vraag

Steeds meer aankopen via internet

 

Vandaag werd er bekend gemaakt dat er steeds meer mensen zijn die een gebruikte auto kopen bij een particulier: In 2006 schaften 760.000 mensen een auto aan via Marktplaats.nl. Vorig jaar waren dat er 840.000. (Bron: nu.nl).

 

Dat er steeds mee online bestedingen worden gedaan is duidelijk. Dat mensen steeds meer vertrouwen hebben in het internet is duidelijk, maar wat gaat er de komende jaren veranderen met de fysieke winkels. Een belangrijke vraag lijkt mij. Wat gaat er gebeuren met de autodealers? CD en DVD zaken gaan zo ook verdwijnen. Online boodschappen gaat ook steeds beter. Mensen hebben minder tijd, dus bestellen meer online, en als het werkt dan zal dit alleen maar blijven toenemen.

 

Mijn vraag is, hoe gaat de consumentenmarkt er in de komende 10 jaar uit zien? Steeds meer bestedingen op Marktplaats, steeds meer macht aan de consument, steeds meer Web 2.0, wat is de toekomst van de fysieke winkel en vooral de verkoper? Is de specialist nog nodig of is de specialist de consument zelf? Ik verkoop of koop mijn huis zelf op Funda, daar heb ik geen makelaar meer voor nodig...

 

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Gr Frank


www.lening-afsluiten.com

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Dat winkelen via internet steeds populairder wordt had ik 1997 al wel gedacht al dacht ik toen dat in 2000 we verder zouden zijn dan we nu zijn. Het is dus veel minder hard gegroeid dan ik toen in gedachten had. Er zit dus naar mijn idee veel meer groeimogelijkheden in.

 

De traditionele winkels doen er goed aan om nu ook op internet aanwezig te gaan zijn, ze zijn daar al redelijk laat mee (op enkele na, die het dan ook bijzonder goed doen vaak). Ik denk dat de combinatie traditionele winkel met een webwinkel de beste overlevingskansen heeft.

 

Je ziet dat redelijk goed tot goed lopende internetwinkels nog beter gaan lopen zodra ze een traditionele winkel erbij openen, mits ze niet overdrijven.

 

Het winkelen in een winkelstraat blijft wel bestaan denk ik. Al zullen deze winkels het moeilijk gaan krijgen over enkele jaren als niet ook op internet een winkel gaan openen.

Ik denk dat mensen steeds meer in gaan zien dat het winkelen op internet veel makkelijker is en voordeliger. Afgezien van de vaak lagere prijzen in internetwinkels scheelt het een hoop tijd, brandstof en parkeergeld.

 

Ik denk zelfs dat we voor wat het de traditionele winkels betreft deze gaan verdwijnen uit binnensteden en verhuizen naar "malls" net buiten de stad, waar het goedkoper huren is. Aan de andere kant is Nederland daar wellicht te klein voor.

 

Het shoppen op internet is voor de consument prettiger omdat ze meer keuze hebben. Ga je voor een telefoontoestel naar de binnenstad dan wil men graag met een toestel thuiskomen. De paar winkels die dan bezocht worden hebben niet alles op voorraad en daar word de consument vaak een bepaalde kant op gestuurd omdat de winkeliers niet alles op voorraad hebben en ze natuurlijk graag uit voorraad verkopen.

Op internet zoek je eerst wat je wil, daarna wie dit snel kan leveren. Dan heb je dus precies het telefoontoestel dat bij je past (eigen keuze). Probleem hiervan is weer dat men door de bomen het bos vaak niet meer ziet en dan toch liever advies wil, daarvoor gaat men dan toch weer naar de winkel (vaak).

 

Dat is mijn mening.. ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het winkelen in de winkelstaat zal denk ik ook wel blijven bestaan, vooral omdat het wellicht meer enterntainment is dan een efficiente manier om een of ander product aan te schaffen. Dagje dierentuin maar dan men mensen ipv apen, zogezegd.

 

Als het puur om aankopen gaat zou zo'n mall het goed doen, of in ieder geval een koopgelegenheid buiten een stadscentrum met goede bereikbaarheid en parkeerplaats. Je ziet ook wel dat op en om meubelboulevards ook bijv electronicazaken zich vestigen.

 

Webwinkels lenen zich goed voor bepaalde producten en een bepaald publiek, dat zal altijd wel zo blijven. Vooral voor degene die precies weet wat hij wil tegen een scherpe prijs is het uitstekend geschikt. Maar de look & feel van je orienteren op producten blijft lastig te vergelijken met de ervaring van iets bekijken in een fysieke winkel. Voor de retailers is het dan wel vervelend als mensen na het rondkijken het product alsnog online bestellen, maar so be it...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 146 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept