• 0

Verkoop computer

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe notebook gekocht, Macbook Pro.

 

Mijn onderneming heeft als startdatum 01-01-2008, en mijn desktop is gekocht half december 2007 door mij als privepersoon (dus zonder BTW aftrekken etc).

 

Nu kan ik die desktop iMac verkopen, maar de koper wilt het liefst een factuur. Kan ik die iMac verkopen vanuit het bedrijf, terwijl ik hem als prive persoon gekocht heb?

 

Uiteraard voer ik de nieuwe Macbook wel op als bedrijfskosten om BTW af te trekken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De aanschaf van de Imac kun je alsnog in het memoriaal opvoeren als opstartkosten, inclusief de vooraftrek omzetbelasting.

 

Wel tegenboeken op de rekening courant, anders klopt je balans niet.

 

Debet Credit

Kantoormachines (Imac) 1000,-

Voorbelasting BTW 190,-

RC directie 1190,-

 

Nu kun je alsnog de BTW terugvorderen op de aanschaf en kun je de koper een BTW factuur meegeven. Op je rekening courant bij je bedrijf staat nu een positief saldo van 1190,-. Dat kun je eventueel laten staan en opnemen zodra je bedrijf het zelf niet meer nodig zou hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad de BTW uit de opstartfase terugvorderen, maar dan moet je uiteraard wel een factuur met BTW van je computer bewaard hebben. Als je de computer met winst verkoopt, is deze boekwinst belast, maar je kunt de boekwinst ook in mindering brengen op de aankooprijs van de nieuwe computer. Boekverlies is uiteraard aftrekbaar.

 

Even uitrekenen wat fiscaal het meest gunstig is. Verkopen via de zaak of via privé.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.