• 0

Waardestijging icm afschrijving op auto

Ik ben van plan een klassieker aan te schaffen als bedrijfsauto. Het initiele plan is aangepast, nu gaat de voorkeur uit naar een meer economisch verantwoorde keuze die waarschijnlijk weinig tot niets gaat afschrijven.

 

Ik heb al veel gelezen hier op het forum, echter één ding is mij niet helemaal duidelijk:

Aanschaf: E 8000,- (van particulier, dus zonder BTW etc)

Looptijd: 5 jaar (verplicht)

Geschatte eindwaarde: E 6000,-

 

Dus per jaar E 400,- afschrijven.

 

Dan, na 5 jaar, stel, ik ga 'm verkopen. Blijkt ie E 7500,- op te brengen. Dan heb ik dus E 1500,- winst!

Ik moet echter wel een andere tuut hebben, dus die E 7500,- gaat volledig op in vervangingsaanschaf. Dan is de winst toch weer 0, sterker, we maken een beetje verlies?

 

Volgende vraag: ik verkoop hem aan mijzelf prive, voor zeg E 6000,- is dat toegestaan? En ik verkoop 'm prive, mocht ik in het vorige voorbeeld toch nog belasting over die E 1500,- moeten betalen?

 

Dit is heel ver vooruit kijken, maar ik ben nog steeds niet 100% overtuigd om de 'bedrijfswagen' zakelijk aan te schaffen of prive.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn wagenpark (hahaha, ik heb op dit moment 2 auto's) zit ook een 15-plusser. Eventuele voordeel wat je in je berekening ook mee kunt nemen is het gegeven dat je een bijtelling slechts hoeft te tellen over de economische waarde (dus daar pak je dan die lage aanschafwaarde voor). Wanneer je hem na enkele jaren verkoopt met een kleine boekwinst dan je kun daar meerdere dingen mee doen. De winst meteen nemen (misschien heb je wel een verliesjaar?) of je maakt een herwaarderingsreserve als je nog wil wachten met de aanschaf van een andere etc etc.

 

Stoeien met activa kan nuttig zijn in verband met tax planning. Zeker voor de IB-ers onder ons.

 

Ard

 

P.S. waarom niet pittiger afschrijven? Aanschaf 8000 euro Restwaarde na 5 jaar 1500 euro Jaarlijkse afschrijving: 1300 Levert toch weer wat cash-flow voordeel op.

Link naar reactie
  • 1

Winst en verlies maken hoort bij het ondernemerschap. Soms is verlies maken handig. Soms winst.

 

Ook banken vinden het soms fijn als je een keer winst maakt. Bij de beursgenoteerde bedrijven praten ze dan over incidentele verliezen en winsten. Bij de meeste beursgenoteerde bedrijven hebben ze die echter ieder jaar dus zo incidenteel is het dan niet meer.

 

Philips is een schoolvoorbeeld van de handel in activa. Alles verkocht en "ge-saled ande leased-backed" wat los en vast zit.

 

Nu je met je toko de volgende stap maakt wordt het ook ietsjes interessanter om 3 dagen per jaar bezig te zijn met je IB-politiek.

 

Misschien ga je dadelijk wel structureel 1 oldtimer rondrijden die stiekem ook te koop is .... en maak je dus "incidenteel" ieder jaar zo'n boekwinst ... per ongeluk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.