• 0

Beheer BV alleen of samen?

Beste allen,

 

De situatie is als volgt, ik heb sinds 2 jaar een VOF met mijn zwager. Het ondernemen gaat voorspoedig en er is ons mede daarom geadviseerd om over te gaan naar een BV rechtsvorm. Omdat wij ook pensioen in eigen beheer willen gaan opbouwen, denken wij aan de volgende constructie:

 

Beheer BV (Ik)

Beheer BV (Zwager)

 

Werk BV (bestaande VOF)

 

Ik ben samenwonend (niet getrouwd) en heb een vraag over het opzetten van de Beheer BV.

Is het verstandig om op naam van mij en mijn vriendin te doen? Of juist niet? Waar moet ik rekening mee houden? Valt er fiscaal voordeel te behalen? Mijn vriendin is partime werkzaam voor een ander bedrijf en voert tot op heden geen werkzaamheden uit voor mijn bedrijf, dit is tevens ook niet een toekomstige intentie.

 

Een hoop vragen en hopelijk kan iemand mee adviseren met dit vraagstuk.

 

Gr,

 

R.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in geval van een eventueel toekomstige verbreking van de relatie (en dat hoop ik natuurlijk niet voor je) geen gedonder omtrent de waarde van de BV en het daarin opgebouwde pensioen, dan wel toekomstig vastgoed wilt hebben, zou ik de BV alleen op jouw naam zetten en je samenlevingscontract aanpassen zodat de BV buiten het gemeenschappelijk goed valt. Waarschijnlijk moet je hiervoor nog wel even een extra rondje notaris doen. Doe je niets, dan valt de BV die volledig op jouw naam staat wel onder het gemeenschappelijk verkregen goed en heeft jouw vriendin recht op 50% van het Eigen Vermogen van de BV bij beëindiging van de relatie. Het maakt dan in feite niets uit of ze wel of niet aandeelhoudster is.

 

De keus is natuurlijk aan jou, maar ik zou dit wel even bespreekbaar maken met je vriendin. Het zijn geen gemakkelijke onderwerpen. Nu is alles koek en ei, maar niemand kan in de toekomst kijken.

Link naar reactie
  • 0

Hi Ruben,

 

Bedankt voor je bericht! Helaas kan ik inderdaad niet in de toekomst kijken :) Maar we hebben wel al 11 jaar een goede relatie en hopelijk gaan we ook nog trouwen e.d. dus ik ga gewoon van het goede uit.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het niet gemakkelijke onderwerpen zijn om over te praten, maar dat geldt niet in mijn geval. Zowel ik als mijn vriendin zijn opzoek naar de juiste constructie. Is er nog fiscaal voordeel te behalen bij oprichting gezamenlijk of niet?

 

In ieder geval 1 stap verder

In feite is het dus zo, wanneer ik niets onderneem dan is mijn vriendin sowieso 50% eigenaar bij oprichting en dat vind ik niet erg :)

 

Gr,

 

R.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je vriendin minimaal 10% van de aandelen heeft en ze komt ook in loondienst, kan ze een pensioen in eigen beheer opbouwen. Indien je vriendin niet meewerkt in de BV zie ik geen enkel voordeel om bij haar aandelen te plaatsen.

 

De BV valt niet automatisch onder gemeenschappelijk eigendom, want jullie zijn niet gehuwd onder gemeenschap van goederen. Als je wel wilt, dat de BV onder het gemeenschappelijk eigendom valt, zul je dus iets moeten regelen.

 

Het plaatsen van aandelen bij je vriendin is eerder fiscaal nadelig dan voordelig. Een geruisloze inbreng kun je bv. wel vergeten.

 

Dit is lastige materie en ik raad je dan ook overleg met een adviseur/notaris aan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Het is inderdaad best lastige materie. Ik wil het ook graag goed doen in één keer, want de notaris kosten zijn best hoog. Eventuele wijzigingen e.d. achteraf is altijd jammer als het voorkomen had kunnen worden.

Is het zo dat mijn vriendin in loondient én 10% aandelen dient te hebben dus beide, voordat ze pensioen in eigen beheer kan opbouwen? Op zich klinkt dat ook wel aantrekkelijk t.o.v. alle pensioenfondsen waar je normaal als werknemer aan gebonden bent.

 

Gr.

 

R.

Link naar reactie
  • 0

Als je een BV opricht, moet je sowiso naar de notaris en je kent het Engelse spreekwoord "penny wise, pound foolish". Aan een pensioen in eigen beheer zitten ook nadelen. Je kunt dit niet 1 op 1 vergelijken met een pensioenpolis bij een verzekeraar. Nogmaals, laat je goed voorlichten. Deze site schiet daarvoor te kort.

Link naar reactie
  • 0

...

In feite is het dus zo, wanneer ik niets onderneem dan is mijn vriendin sowieso 50% eigenaar bij oprichting en dat vind ik niet erg :)

 

 

Volgens mij ligt het iets anders. De eigenaar is degene met de aandelen. Jij dus. Tenzij je aandelen verkoopt.

 

Dat betekent dat jij bepaalt wat er met de BV gebeurt. Niet je vriendin.

 

Als je 'in gemeenschap van goederen' samenwoont (met partnerschapscontract), en jullie gaan uit elkaar, is de BV uiteraard een deel van het gemeenschappelijk opgebouwde vermogen, dat verdeeld wordt tussen jou en je dan ex-partner. Als je 'op huwelijkse voorwaarden' zou gaan trouwen, kun je ervoor kiezen de BV bij jou te houden en dus bij uit elkaar gaan dit niet te hoeven verdelen.

 

Je vriendin haar pensioen laten opbouwen in de BV zou ik niet doen. Ze bouwt al pensioen op bij haar werkgever, en meestal is dat verplicht, dwz de werkgever betaalt alleen mee aan pensioenpremie als de werknemer het pensioen onderbrengt bijhet pensioenfonds van de werkgever.

 

Een pensioen BV is bedoeld om met een deel van de winst uit ondernemen een pensioen op te kunnen bouwen. Met die winst waar nog geen belasting over betaald wordt, kun je meer rendement maken dan met winst waar je al je belasting over betaald hebt. Die belasting betaal je dan pas als het pensioen tot uitkering komt.

 

Een particulier (niet ondernemer) heeft niets aan een pensioen BV want hij maakt geen winst.

 

Laat je goed adviseren hierin, want de materie is nog complexer dan ik hier even kort neerschrijf!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Hoi R.

 

Ik reageer even heel bot, maar de kaarten liggen op tafel en voordat ze geschud worden, moet je weten wat je kunt verliezen als er een 'zwarte' harten A's komt: nl. de helft van jouw onderneming. Vooruitlopend op jullie huwelijk:

 

Ik wind er geen doekjes om: gehuwd in gemeenschap van goederen met een eigen onderneming = ellende bij de echtscheiding. Elf jaar samen of niet! Denk even aan een notaris: hij vertelt ook doodleuk dat als jij morgen komt te overlijden wat er dan gebeurt met jullie vermogen. Die insteek is bij een onderneming ook de juiste zienswijze.

 

Het is geen teken van wantrouwen naar jouw partner, maar gewoon onderdeel van de zaak die jij opbouwt. Als zij daarin geen aandeel heeft, waarom zou je dan het risico willen lopen dat zij daarvan 50% neemt bij echtscheiding? Dat kost je waarschijnlijk je onderneming.

 

Bovendien zijn huwelijkse voorwaarden de betere oplossing als het aankomt op faillissement. Dan is haar vermogen in elk geval vrij van aanspraak, mocht jij in privé als bestuurder aansprakelijk gesteld worden.

 

Als je ongehuwd blijft, dan heb je alleen van doen met opsplitsing van de onderneming als jouw partner duidelijk en aantoonbaar geld heeft bijgedragen (ook uit de gezamenlijke pot) in de onderneming.

 

Wees dus niet 'te lief' voor je partner en regel de zaken gewoon goed! Voorkom zo ellende bij een echtscheiding en stel haar vermogen veilig door een huwelijk buiten gemeenschap.

 

Een testament doet ook wonderen (eigenlijk verplicht!). Je kunt haar dan aanwijzen als begunstigde van de onderneming. Dat voorkomt dat jouw erfgenamen er met jouw onderneming vandoor gaan. Uiteraard kun je ook een ander aanstellen als begunstigde.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook graag advies van jullie willen.

Mijn vriend en ik willen graag samen een onderneming starten. Omdat wij zelf het startkapitaal niet hebben wil zijn vader ons financieel bijstaan. Echter, hij wil ook aandeelhouder worden samen met mijn vriend. Het komt er nu op neer dat hij wil dat ik werknemer word in de organisatie. Dus dat ik geen mede-aandeelhouder word. In eerste instantie zou hij ons louter fiancieel bijstaan, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het zijn onderneming wordt, in plaats van de onze.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook graag advies van jullie willen.

Mijn vriend en ik willen graag samen een onderneming starten. Omdat wij zelf het startkapitaal niet hebben wil zijn vader ons financieel bijstaan. Echter, hij wil ook aandeelhouder worden samen met mijn vriend. Het komt er nu op neer dat hij wil dat ik werknemer word in de organisatie. Dus dat ik geen mede-aandeelhouder word. In eerste instantie zou hij ons louter fiancieel bijstaan, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het zijn onderneming wordt, in plaats van de onze.

 

Wat is nu precies je vraag? Als je niet wilt dat hij geen aandelen krijgt zo je de financiering in een lening kunnen gieten, of een andere geldverstrekker zoeken. Als jij zelf geen aandelen krijgt ben je inderdaad gewoon werknemer.
Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook graag advies van jullie willen.

Mijn vriend en ik willen graag samen een onderneming starten. Omdat wij zelf het startkapitaal niet hebben wil zijn vader ons financieel bijstaan. Echter, hij wil ook aandeelhouder worden samen met mijn vriend. Het komt er nu op neer dat hij wil dat ik werknemer word in de organisatie. Dus dat ik geen mede-aandeelhouder word. In eerste instantie zou hij ons louter fiancieel bijstaan, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het zijn onderneming wordt, in plaats van de onze.

 

 

Dag gastin

 

Ik begrijp uit je verhaal dat jij graag samen met jouw vriend ondernemer wilt zijn. Zijn vader wil echter zeggenschap hebben of in elk geval een vorm van zekerheid voor zijn investeringen.

 

Ik vraag me af of hij echt aandeelhouder wil worden, dat impliceert namelijk dat jullie meteen een BV oprichten als starters.

 

Ik denk dat jullie goed af zouden zijn met een CV (Commanditaire Vennootschap). Pa wordt dan zogenaamd commanditair vennoot (geldverstrekker) en jullie blijven de beherende vennoten. Pa krijgt dan wel een aandeel in de winst voor het verstrekken van kapitaal.

 

Ik zou de heren op de man afvragen waarom zij jou als werknemer willen hebben en niet als mede-vennoot. Die verklaring zijn ze jou wel verschuldigd.

 

Meld je daarna weer hier en dan adviseren wij verder en laat ons ook even weten of zij echt een BV willen oprichten.

 

 

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.