• 0

Boeking bij inruilauto van ondernemings naar prive

Beste Allemaal,

 

Ik heb een nieuwe auto gekocht. Mijn vorige auto had ik op mijn balans staan. Dus viel onder de ondernemingsvermogen. Mijn nieuwe auto heb ik als particulier gekocht vanwege de fiscale aspecten. Hierbij heb ik mijn oude auto ingeruild en de rest bijbetaald.

 

Echter moet ik de oude auto wel in mijn administratie verwerken en verantwoorden. Ik heb een eenmanszaak. Ik heb ook een boekverlies geleden omdat ik minder voor mijn inruilauto heb gekregen dat wat er nog op de balans stond. Kan iemand mij aangeven wat de boeking voor bovenstaande gebeuren moet zijn?

 

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

JK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft niet aan welke grootboekrekeningen in gebruik zijn voor de auto. Ik ga er maar even van uit dat dat zijn Auto's en Afschrijving auto's.

 

Dan boek je:

 

Afschrijving auto's voor de cumulatieve afschrijving

Aan Auto's voor de aanschafwaarde

Per/Aan Incidentele baten voor boekverlies/ boekwinst

 

Er kan nog een addertje onder het gras zitten i.v.m. de btw. Kijk daar even naar.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Stel: Inruilwaarde auto is 10000

 

Auto nieuwwaarde (hier bedoel ik de inruilauto) 20000 euro wat staat in de beginbalans op rekening 0115

 

Tot en met februari 2008 heb ik op de auto bijvoorbeeld 4000 euro afgeschreven wat het totaalsaldo is op rekening 0116

 

 

Ik heb een factuur moeten maken voor de inruilauto in verband met BTW.

 

Deze moet ik boeken als verkoop van de activa. Deze rekening is 8107.

 

 

 

0115 20000 credit

 

0116 4000 debet

 

8107 16000 debet

 

 

Op 8107 heb ik een boekverlies van 6000 euro. Zover was ik zelf gekomen.

 

Maar hoe moet ik de verkoop verantwoorden op mijn vermogen. Deze is namelijk ook direct gebruikt voor de aankoop van de andere (particulier) auto.

 

Mijn ondernemingsvermogen moet toch gelijk blijven. Nu heb ik 10000 euro erbij gekregen, maar in de praktijk is dit niet het geval. Ik heb deze namelijk werd uitgegeven zoals je kan lezen hierboven.

 

Je geeft ook zelf aan over de BTW. Bij de verkoop moet ik namelijk BTW afdragen aan de STAAT. Deze zal ook mijn vermogen beinvloeden. Moet ik hiermee rekening houden.

 

Als je nog vragen hebt of er is iets niet duidelijk hoor ik het graag.

 

groet,

JK.

 

Link naar reactie
  • 0

JK

Ik ga even verder met jouw cijfertjes

Nieuwwaarde verkochte auto is 20.000

Afschrijving tot op heden is 4.000

Ingeruild voor 10.000 (8.403 ex btw en btw 1.597)

Nieuwe auto kost 25.000 (stel) en wordt betaald van bedrijfsrekening voor rekening van Privé

 

De volgende journaalpost kan worden gemaakt van de verkoop:

 

Afschrijving auto's 4.000

Incidentele lasten 7.597*

Privé opname 10.000

Aan Auto's 20.000

Aan Te betalen BTW 1.597

 

* Boekwaarde = 16.000 en levert netto op 8.403

 

Factuur van de autohandelaar:

 

Nieuwe auto 25.000

Inruil 8.403

BTW 1.597

10.000

Bijbetalen 15.000

 

Betaling hiervan

 

Privé opname 15.000

Aan Bank 15.000

 

 

Totaal privé opnamen is 25.000 of wel de aanschafwaarde van de nieuwe auto die door de onderneming is betaald.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.