• 0

[Omzetbelasting] Aftrekken BTW

Naar aanleiding van het invullen van mijn eerste aangifte omzetbelasting heb ik een aantal vragen over het aftrekken van de BTW.

 

de auto

Ik gebruik mijn privé auto voor zakelijke ritten. Inmiddels weet ik dat ik voor de omzetbelasting de btw op onderhoud/reparatie naar rato mag aftrekken.

 

Nu lees ik, o.a. in dit forum, dat dit ook geldt voor de BTW op brandstof. In het 'handboek voor ondernemers (2007)' én op de site van de belastingdienst staat echter niets over het aftrekken van BTW op brandstof. (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html#P202_21496)

Hoe zit het nou?

 

(edit : Ik zie achteraf dat het dus wel mag, zolang het te herleiden is naar mij of mijn bedrijf )

 

Daarnaast is het me nog niet geheel duidelijk wanneer ik deze BTW moet aftrekken. Moet dit aan het einde van het jaar óf kan ik het ook per kwartaal doen?

 

aanloopkosten

 

Na een verwarrend gesprek met de belastingdienst, twijfel ik nu over het aftrekken van de btw van mijn aanloopkosten ( o.a. inrichtingskosten ). Voor zover ik de man kon volgen, moet ik nu eerst een brief sturen naar de belastingdienst met de vraag of ik alle aanloopkosten mag opvoeren.

 

Het probleem, volgens deze man, was dat de bonnen/facturen niet op naam van mijn bedrijf staan. Dat ik in die periode nog geen bedrijf had (aanloopperiode) én dat dus niet mogelijk is, maakte volgens hem niet uit. Wat vinden jullie hiervan? Betekent dit dat ik voor alle (toekomstige) bonnen/facturen die niet specifiek op naam van mijn bedrijf staan, eerst toestemming moet vragen of ik de BTW mag aftrekken?

 

bonnen

Voor een aantal zaken die ik heb gekocht voor mijn bedrijf heb ik slechts bonnen. Hierop staat alleen het artikel, het bedrag en BTW. Is dit voldoende bewijs voor de belastingdienst ivm aftrekken BTW?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na een verwarrend gesprek met de belastingdienst, twijfel ik nu

 

Dat hoor je wel vaker, en het is ook niet zo gek. De belastingdienst is geen belastingadviseur. Je kunt beter gebruik maken van een belastingalmanak en/of een administratiekantoor/fiscaal adviseur/accountant.

 

Het probleem, volgens deze man, was dat de bonnen/facturen niet op naam van mijn bedrijf staan.

 

De basisregel is inderdaad dat je inkopen moet kunnen onderbouwen met facturen die aan jouw bedrijf zijn uitgereikt. Daar kun je voor zorgen door je éérst in te schrijven bij de KvK en dan pas de dingen inkopen.

 

Dat er in de aanloopfase een beetje van deze regel wordt afgeweken is volgens mij gebruikelijk. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je dan een schriftelijk verzoek bij de belastingdienst moet indienen. Vziw worden de aanloopdingen gewoon meegenomen in de eerste reguliere aangifte.

 

Voor een aantal zaken die ik heb gekocht voor mijn bedrijf heb ik slechts bonnen. Hierop staat alleen het artikel, het bedrag en BTW. Is dit voldoende bewijs voor de belastingdienst ivm aftrekken BTW?

 

Nee. Je moet minimaal ook de betaling kunnen aantonen, bijvoorbeeld door met je (liefst zakelijke) pinpas te betalen. Bij benzine is dat een harde eis van de belastingdienst, en voor andere grote bedragen zal dat ook wel gelden.

Link naar reactie
  • 0
Nu ik echter voor de tweede keer kijk naar dit stukje op de belastingsite,

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html#P202_21496,

dan lijkt het er toch op dat het op jaarbasis moet.

 

Dat jaar gaat over het bepalen van de verhouding prive/zakelijk. Maar strikt genomen weet je dat pas aan het eind van het jaar...tricky!

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik de verhouding prive/zakelijk kan berekenen per kwartaal, zal ik voldoen aan de wens van de belastingdienst om dat jaarlijks te doen.

 

Ik ga dat verzoek niet indienen ( lijkt mij ook onnodig/onzinnig ) én in de toekomst alle facturen/bonnen op naam van mijn bedrijf zetten.

 

Bedankt voor jullie antwoorden, het wordt gewaardeerd! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.