• 0

Vastgoed via nieuwe BV

 

De situatie: 2 holdings bezitten ieder 50% van een (goedlopende) werkmaatschappij. De winst uit de werkmaatschappij wordt uitgekeerd aan de holdings. De holdings zijn voornemens te gaan investeren in vastgoed (aankoop appartementen, woningen en bedrijfsruimten voor verhuur en mogelijk later verkoop) middels een nieuw op te richten BV. Het is de bedoeling dat in de loop der tijd meerdere objecten gaan worden aangekocht.

 

Wat zijn (fiscaal en praktisch) de mogelijkheden om kapitaal van de holdings (vrij van vbp ingekomen kapitaal) in de nieuwe werkmaatschappij te brengen. Via een lening, rekening courant, aandelenkapitaal ?

Het kapitaal gaat aangewend worden om onroerend goed aan te kopen.

Aandelenkapitaal klinkt mij logisch, maar dat zou je de BV met een zeer fors bedrag aan maatschappelijk kapitaal moeten neerzetten, waarvan danmeteen een xx% volgestort dient te worden bij oprichting?)

 

Ik zou graag weten in welke richting ik moet denken en waar ik mogelijk mee te maken ga krijgen ..

 

Groet,

Erik

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Alle door jouw geschetste mogelijkheden zijn mogelijk. Lening, r.c., aandelenkapitaal. Je kunt ook kiezen voor een combinatie.

 

Bij het oprichten van de BV is een minimumkapitaal vereist van € 18k. Het is dus niet nodig een fors bedrag aan maatschappelijke kapitaal neer te zetten.

 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een lening (met inachtneming van het minimumkapitaal), omdat bij een déconfiture van de vastgoed-BV de holdings de lening als verlies kunnen afschrijven. Waar je wel rekening mee moet houden, is de thincap-regeling (verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen). Als er teveel vreemd vermogen (t.o.v. eigen vermogen) in de vastgoed-BV zit, is de rente slechts gedeeltelijk aftrekbaar. Ga hierover in gesprek met een adviseur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.