In een artikel op het blog van startup 37Signals is een review[1] gepost van het boek Maverick[2]. Ik denk dat velen onder jullie allemaal wel het boek Good to Great[3] kennen. Ik ben zelf ook altijd gecharmeerd van het boek Made to Stick[4] (ik geef dit boek vaak cadeau aan mensen, goed voor mensen die veel ideeën moeten overbrengen in hun werk).
In de review op 37Signals.com, quote de reviewer het boek op het gebied van regels
With few exceptions, rules and regulations only serve to:
1. Divert attention from the company’s objective.
2. Provide a false sense of security for the executives.
3. Create work for bean counters.
4. Teach men to stone dinosaurs and start fire with sticks.
Ook in Made to Stick en Good to Great wordt het hebben van regels, mission statements, core values en objectives behandeld.
Een goed voorbeeld wordt gegeven in Made to Stick, waarin de CEO van South-West Airlines aan het woord komt. Hij zegt (paraphrasing):
Het is heel gemakkelijk SW te leiden. Je hoeft maar 1 ding te weten: 'Wij willen de low-cost airline zijn'. En niet zomaar een, maar de. Als je dit weet, kun je elke beslissing nemen die nodig is. Als er een manager op je af komt en die zegt: 'zullen we een ceasar salad introduceren op de vlucht van Chicago naar Las Vegas, de mensen vragen erom', dan kun je dat heel gemakkelijk relateren aan onze missie. Het antwoord is natuurlijk nee in dit geval, we worden er niet DE low-cost airline.
Zes jaar geleden ben ik JTeam begonnen, met een grove visie, objective. We schreven dit een heel klein beetje uit, maar grotendeels zat dit in de hoofden van de mensen en namen we alleen mensen aan (waarvan we dachten dat) die deze visie deelden. Naarmate het bedrijf groter werd, werd het steeds moeilijker om deze visie te handhaven, helemaal omdat we ie niet 'entrenched' was in de cultuur. Het handhaven van deze visie dreef grotendeels op mij, de andere founder en één of twee andere mensen. Natuurlijk was er ook het personeel wat aangenomen was met deze visie in gedachten... Toen ik twee jaar geleden helemaal uit de dagelijkse operatie van JTeam stapte werd het pijnlijk duidelijk dat niet iedereen helemaal up-to-speed was met de visie van JTeam. Dit gebeurde toen we eens om de tafel zaten met een aantal key-personen binnen het bedrijf. Op de vraag wat de belangrijkste waarden binnen het bedrijf waren bleef het angstvallig stil. Hier is natuurlijk was aan gedaan, en ik denk dat de schade goedgemaakt is.
Ik stapte over van de ene werkmaatschappij (JTeam) naar de andere (SpringSource). De laatste is een groter bedrijf, met investeringen, internationale vestigingen en veel meer mensen (we zijn net de 100 gepasseerd). Ik merk dat hier ook geen aandacht besteed is aan het duidelijk krijgen van het raamwerk van dingen als mission statement, core values en dergelijke wat er voor moet zorgen dat als er een nieuwe medewerker binnenkomst die niet 3 jaar bezig is zich de corporate culture eigen te maken.
Ik kom bij klanten vaak een groot aantal regels tegen die stuk voor stuk voldoen aan het lijstje hierboven (bean counters, false sense of security, et cetera).
Dus (om het leuke idee van een andere HL'er maar eens te stelen):
de babbelbox vraagt zich af: hoe gaan jullie om met regels
Hebben jullie een lichtgewicht raamwerk van dingen als een mission statement en objective enzo waaraan iedereen binnen je bedrijf beslissingen aan kan relateren?
Hoe ga je om met regels? Houd je bewust het aantal regels minimaal?
Ben je vanaf het begin bezig geweest met het opschrijven / embedden van de dingen waaraan jouw bedrijf te herkennen is?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Alef Arendsen
Alef Arendsen
In een artikel op het blog van startup 37Signals is een review[1] gepost van het boek Maverick[2]. Ik denk dat velen onder jullie allemaal wel het boek Good to Great[3] kennen. Ik ben zelf ook altijd gecharmeerd van het boek Made to Stick[4] (ik geef dit boek vaak cadeau aan mensen, goed voor mensen die veel ideeën moeten overbrengen in hun werk).
In de review op 37Signals.com, quote de reviewer het boek op het gebied van regels
Ook in Made to Stick en Good to Great wordt het hebben van regels, mission statements, core values en objectives behandeld.
Een goed voorbeeld wordt gegeven in Made to Stick, waarin de CEO van South-West Airlines aan het woord komt. Hij zegt (paraphrasing):
Zes jaar geleden ben ik JTeam begonnen, met een grove visie, objective. We schreven dit een heel klein beetje uit, maar grotendeels zat dit in de hoofden van de mensen en namen we alleen mensen aan (waarvan we dachten dat) die deze visie deelden. Naarmate het bedrijf groter werd, werd het steeds moeilijker om deze visie te handhaven, helemaal omdat we ie niet 'entrenched' was in de cultuur. Het handhaven van deze visie dreef grotendeels op mij, de andere founder en één of twee andere mensen. Natuurlijk was er ook het personeel wat aangenomen was met deze visie in gedachten... Toen ik twee jaar geleden helemaal uit de dagelijkse operatie van JTeam stapte werd het pijnlijk duidelijk dat niet iedereen helemaal up-to-speed was met de visie van JTeam. Dit gebeurde toen we eens om de tafel zaten met een aantal key-personen binnen het bedrijf. Op de vraag wat de belangrijkste waarden binnen het bedrijf waren bleef het angstvallig stil. Hier is natuurlijk was aan gedaan, en ik denk dat de schade goedgemaakt is.
Ik stapte over van de ene werkmaatschappij (JTeam) naar de andere (SpringSource). De laatste is een groter bedrijf, met investeringen, internationale vestigingen en veel meer mensen (we zijn net de 100 gepasseerd). Ik merk dat hier ook geen aandacht besteed is aan het duidelijk krijgen van het raamwerk van dingen als mission statement, core values en dergelijke wat er voor moet zorgen dat als er een nieuwe medewerker binnenkomst die niet 3 jaar bezig is zich de corporate culture eigen te maken.
Ik kom bij klanten vaak een groot aantal regels tegen die stuk voor stuk voldoen aan het lijstje hierboven (bean counters, false sense of security, et cetera).
Dus (om het leuke idee van een andere HL'er maar eens te stelen):
de babbelbox vraagt zich af: hoe gaan jullie om met regels
Hebben jullie een lichtgewicht raamwerk van dingen als een mission statement en objective enzo waaraan iedereen binnen je bedrijf beslissingen aan kan relateren?
Hoe ga je om met regels? Houd je bewust het aantal regels minimaal?
Ben je vanaf het begin bezig geweest met het opschrijven / embedden van de dingen waaraan jouw bedrijf te herkennen is?
[1] http://www.37signals.com/svn/posts/945-excerpts-from-ricardo-semlers-book-maverick-the-success-behind-the-worlds-most-unusual-workplace
[2] http://www.amazon.com/Maverick-Success-Behind-Unusual-Workplace/dp/0446670553
[3] http://www.amazon.com/Good-Great-Companies-Leap-Others/dp/0066620996
[3] http://www.amazon.com/Made-Stick-Ideas-Survive-Others/dp/1400064287
p.s. aan de titelredactie: ik sta open voor suggesties voor een betere titel van deze post overigens ;D
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15413-company-without-rules-anyone/Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag