• 0

Ben je sociaal verzekerd als DGA

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pff.. Zoekfunctie stuk of zo ???

 

Hiervoor geldt hetzelfde als mijn reactie op jouw eerdere posting: als je tegen je zin ontslagen kunt worden ben je werknemer en daardoor verplicht verzekerd voor WW en WIA (de WAO bestaat niet meer, is per 2006 vervangen door de WIA) . Bovendien heeft de werkgever een loondoorbetalingsverplichting van maximaal 104 weken bij ziekte. Na die 104 weken gaat de WIA-uitkering in

 

Kun je niet tegen je zin ontslagen worden dan ben je zelfstandige. Het arbeidsongeschiktheidsrisico kun je dan verzekeren via een arbeidsongeschiktheidsverzekering of vrijwillige verzekering via het UWV

(dat laatste moet dan binnen 4 weken na aanvang ondernemerschap. Iedereen wordt geaccepteerd alleen is de premie doorgaans duurder dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en heb je minder keuzemogelijkheden)

 

Voor meer informatie lees ook eens dit

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik stel deze vraag omdat ik vandaag een boekhouder heb gesproken die niet zeker wist of ik als dga in loondienst ook sociaal verzekerd ben terwijl de andere aandeelhouders mijn kunnen ontslaan.

 

Ook is het zo dat ik een bruto salaris krijg op me prive rekening en dat ik aan het einde van het jaar aangifte hiervan moet doen.

 

 

Hoi Nbrabant

 

Dit laatste is wel een probleem! Wie heeft jou wijsgemaakt dat dit toegestaan is?

 

Je hebt 1/3e van de aandelen en daarmee ben je DGA en heb je de plicht om een marktconform salaris te genieten (ook wel, verplicht loon en ja, als je ontslagen kunt worden ook verplicht sociaal verzekerd!). Je moet dus een salaris genieten waarvoor een loonadministratie bijgehouden moet worden en waarop loonheffingen (incl. sociale premies) ingehouden en afgedragen moet worden!

 

Wellicht is de adviseur van dit bedrijf zo ontzettend incapabel :o dat hij het voornemen van Staatssecretaris de Jager voor volgend jaar nu al toepast.

 

Per 2009 krijg je als DGA inderdaad een bruto salaris gestort op je privé rekening en moet je zelf de IB afdragen over dat inkomen. Dat is echter dit jaar geenszins het geval en volstrekt niet toegestaan en kan je op hoge boetes wegens niet betaalde LB komen te staan!

 

Leg dit maar eens voor aan hem/haar en eis dat ze voor jouw loon een loonadministratie opstarten met terugwerkende kracht. En nog wat: je had ook als werknemer aangemeld moeten worden volgens de regels van de eerstedagsmelding (zoek functie op site van de fiscus zegt genoeg).

 

Die termijn is inmiddels ook al verstreken, zodat de onderneming ook daarover een boete kan verwachten.

 

Ik trek jullie adviseur qua kennis wel ernstig in twijfel, dit lezende. Kun je wat duidelijkheid scheppen in zijn motivering omtrent deze janboel van adviezen?

 

2e Vraag: is het echt een boekhouder of is hij een accountant/fiscalist (kan me haast niet indenken, maar toch)? Probleem met veel boekhouders is dat het op dit vlak hen onbeert aan actuele kennis van zaken, wat je duur kan komen te staan. In dit geval heeft hij waarschijnlijk de informatie van De Jager wel gelezen (zou ook per 2008 ingevoerd worden), maar is hij niet bekend met het uitstel van de maatregel met 1 jaar!

 

Echter, hij is een boekhouder, dus of je fiscale up-to-date adviezen mag verwachten, blijft de vraag. Neemt niet weg dat deze adviseur zich dan niet moet begeven op vlakken waarvan hij zijn kennis niet bijhoudt!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -1

Pff.. Zoekfunctie stuk of zo ???

 

Hiervoor geldt hetzelfde als mijn reactie op jouw eerdere posting: als je tegen je zin ontslagen kunt worden ben je werknemer en daardoor verplicht verzekerd voor WW en WIA (de WAO bestaat niet meer, is per 2006 vervangen door de WIA) . Bovendien heeft de werkgever een loondoorbetalingsverplichting van maximaal 104 weken bij ziekte. Na die 104 weken gaat de WIA-uitkering in

 

Kun je niet tegen je zin ontslagen worden dan ben je zelfstandige. Het arbeidsongeschiktheidsrisico kun je dan verzekeren via een arbeidsongeschiktheidsverzekering of vrijwillige verzekering via het UWV

(dat laatste moet dan binnen 4 weken na aanvang ondernemerschap. Iedereen wordt geaccepteerd alleen is de premie doorgaans duurder dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en heb je minder keuzemogelijkheden)

 

Voor meer informatie lees ook eens dit

 

Ik stel deze vraag omdat ik vandaag een boekhouder heb gesproken die niet zeker wist of ik als dga in loondienst ook sociaal verzekerd ben terwijl de andere aandeelhouders mijn kunnen ontslaan.

 

Ook is het zo dat ik een bruto salaris krijg op me prive rekening en dat ik aan het einde van het jaar aangifte hiervan moet doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.