• 0

Bedrijven betalen steeds vaker veel te laat

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Aantal incassozaken nemen hand over hand toe

 

Steeds meer bedrijven betalen de facturen ver na de uiterste vervaldatum. De eerste maanden van dit jaar is het aantal incassozaken dan ook met 35 procent gestegen.

 

Zie het bericht in zibb.nl] >>>

 

Vandat die link kun je ook direct doorsurfen naar "hoe om te gaan met smoezen van wanbetalers" - ook handig als je zelf een smoes nodig hebt ;) en naar "hoge boeterentes".

 

Nu hebben we het wel vaker in dit forum gehad over wanbetalers ... maar waar ik ook een beetje nieuwsgierig naar ben ... hoe vaak betaal je zelf te laat aan een leverancier ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het laat betalen en de ontwikkeling van toename het aantal incassozaken is een proces dat een zichzelf versterkend effect heeft. Bij business to business leverancies is verkoop op rekening redelijk gebruikelijk. Als er iemand in deze facturatiemolen besluit zijn betalingstermijn te vergroten van, laten we zeggen, 30 naar 60 dagen dan heeft dit gevolgen voor de liquiditeit van alle (rechts)personen die lager in deze "hierarchie" zitten. Zij zullen uiteindelijk ook genoodzaakt zijn om hun betalingstermijn te vergroten.

 

Het "steeds vaker veel te laat betalen" is dan ook inherent aan een neergaande economische trent in combinatie met verkoop op rekening.

Je ziet in deze dagen dan ook dat velen zich veel meer gaan richten op de liquiditeit van de onderneming en minder nadruk leggen op de winst. Het aanhalen van je debiteurenbeleid is een heel aardig middel om je onderneming meer liquide te krijegn

Wanneer je als ondernemer een nieuwe opdracht krijgt welke een verkoop op rekening betekend, zorg er dan voor dat je de kredietwaardigheid van je afnemer goed controleert. Neem daarbuiten in je leveringsvoorwaarden of in je leveringscontract direct een boetebepaling/ rente op voor te laat betalen. Wijs (op vriendelijke wijze) de nieuwe klant op deze bepaling (hun reactie opzich levert je al een hele hoop informatie over het betalingsgedrag)en volg de bepalingen streng na in geval van een te late betaling. Dit triggert velen sneller te betalen.

Kijk bij liquide krapte, zelf naar voor welke rekeningen betaling zonder bijkomende problemen uit te stellen is. Hou natuurlijk wel in de gaten welke verplichting er aan het ontstaan is.

In gesprekken met andere ondernemers hoor ik tegenwoordig veel vaker ervaringen met het debiteurenbeleid en bijna heroische verhalen over wie er zomaar een maand langer op zijn geld wacht zonder enige implicatie...

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.