• 0

Wat als je vennoot niet kan voldoen aan inkomstenbelasting

Goedenavond,

 

Heb een korte vraag:

 

Ben ik aansprakelijk als mijn vernnoot zijn aanslag inkomstenbelasting niet kan voldoen. De vennootschapbelasting is gereserveerd, dat is dus niet het probleem. Ikzelf heb een gedeelte (50%) gereserveerd wat ik verwacht te moeten betalen bij mijn inkomstenbelasting. Er is mij bekend dat je bij aangifte inkomstenbelasting wordt gezien als zelfstandig ondernemer. En dat prive schuldeisers van mijn vennoot geen aanspraak kunnen maken op mijn deel vermogen. Maar maakt de belastingdienst dit onderscheid ook?

 

Wie weet het antwoord?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit had je heel snel via Google kunnen vinden >:(

 

Op wikipedia bijvoorbeeld:

 

Fiscale aspecten

De vof zelf is met betrekking tot haar winst niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting of de inkomstenbelasting. Het resultaat van de vof wordt namelijk toegerekend aan de vennoten. Iedere vennoot is voor zijn winstaandeel zelf belastingplichtig voor of wel de inkomstenbelasting dan wel de vennootschapsbelasting. Een vof heet voor haar winst in het jargon fiscaal transparant te zijn. Een uitzondering op de fiscale transparantie geldt onder omstandigheden voor commanditaire vennootschappen. Wanneer tussen de vennoten geen nadere afspraken zijn gemaakt, geldt dat iedere vennoot een gelijk deel van de winst van de vof dient aan te geven.

 

Dus: De VOF is niet belastingplichtig voor de IB van de vennoten. Derhalve is de IB een privé schuld. En privé schulden kunnen niet op de VOF verhaald worden...

 

Natuurlijk ben je van harte welkom op dit forum, maar probeer eerst eens zelf je antwoorden te vinden. Deze was wel heel erg makkelijk....

 

Wat mij betreft kan dit topic op slot.

Link naar reactie
  • 0

Dit had je heel snel via Google kunnen vinden >:(

 

Op wikipedia bijvoorbeeld:

 

Fiscale aspecten

De vof zelf is met betrekking tot haar winst niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting of de inkomstenbelasting. Het resultaat van de vof wordt namelijk toegerekend aan de vennoten. Iedere vennoot is voor zijn winstaandeel zelf belastingplichtig voor of wel de inkomstenbelasting dan wel de vennootschapsbelasting. Een vof heet voor haar winst in het jargon fiscaal transparant te zijn. Een uitzondering op de fiscale transparantie geldt onder omstandigheden voor commanditaire vennootschappen. Wanneer tussen de vennoten geen nadere afspraken zijn gemaakt, geldt dat iedere vennoot een gelijk deel van de winst van de vof dient aan te geven.

 

Dus: De VOF is niet belastingplichtig voor de IB van de vennoten. Derhalve is de IB een privé schuld. En privé schulden kunnen niet op de VOF verhaald worden...

 

Natuurlijk ben je van harte welkom op dit forum, maar probeer eerst eens zelf je antwoorden te vinden. Deze was wel heel erg makkelijk....

 

Wat mij betreft kan dit topic op slot.

 

Ruben,

 

Ik zie in de vraagstelling wel een enorm verschil van begrip tussen de te betalen belasting, waardoor ik graag de vraag stel:

 

@Vofje: je spreekt van vennootschapsbelasting. Dat is bij een vof helemaal niet aan de orde, tenzij de vof bestaat uit minimaal 1 BV (en een natuurlijk persoon) of meerdere BV's.

 

Ik neem aan dat jullie vof bestaat uit twee natuurlijke personen. In dat geval heb je met vennootschapsbelasting niets van doen en is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen aanslag IB.

 

Geruststelling: als jouw mede-vennoot niet kan betalen, dan is hij met zijn aandeel in de vof niet aansprakelijk te stellen door de fiscus! Dat is afgescheiden vermogen. Dus ja, de fiscus kent dit onderscheid ook.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.