Jump to content
Sanne1293
Verberg

Website offerte: klant wil alleen ontwerp niet realisatie

vraag

Wat te doen in de volgende situatie?

 

Een klant wilde een ontwerp zien voor zijn website, en een offerte voor het ontwerp en de realisatie. Wij hebben een ontwerp gemaakt, waarover de klant erg tevreden is, en daarbij direct een offerte gestuurd, met daarin (o.a.) een post 'ontwerp' en een post 'realisatie website'. Nu heeft de klant als reactie op de offerte geïnformeerd hoe wij de rechten willen regelen, hij wil weten of hij zelf verder mag gaan met ons ontwerp of de broncodes.

 

Dit is op zich nog niet het probleem, want dat staat gewoon in onze algemene voorwaarden beschreven. Maar hierdoor hebben wij het idee dat hij misschien alleen het ontwerp van ons wil kopen, en de realisatie ergens anders (waarschijnlijk goedkoper?) wil laten doen. Dit vinden wij zelf natuurlijk niet zo leuk, ten eerste staat het beter in ons portfolio als wij de hele site gemaakt hebben, ten tweede levert het ons ook meer op.

 

Kunnen wij nu eisen dat de klant voor de hele offerte gaat?

Link to post
Share on other sites

22 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
hij wil weten of hij zelf verder mag gaan met ons ontwerp of de broncodes

 

Dat lijkt me een redelijke vraag. Daar hoeft niet de bedoeling achter te zitten om alleen het ontwerp af te nemen.

 

Kunnen wij nu eisen dat de klant voor de hele offerte gaat?

 

Iets eisen kan natuurlijk niet. Maar het staat je vrij alleen het geheel te offreren en een halve opdracht desgevraagd niet aan te bieden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Niets aannemen, maar gewoon vragen waarom de opdrachtgever dit specifiek wil weten. Misschien wil hij gewoon niet vast zitten aan 1 opdrachtnemer, voor nu, maar ook voor de toekomst. Misschien heeft hij spookverhalen gehoord van andere ondernemers die nooit meer van hun webdeveloper afkomen. Of laat hij de techniek inderdaad door een stel polen of vietnamezen bouwen. Of gewoon in de achterhoek ;)

 

Het is in mijn ogen een normale vraag, want het is een reactie op de offerte die jij hebt opgesteld. Wellicht was het niet duidelijk en dan zal de opdrachtgever alleen maar waarderen dat je vragen stelt in plaats van eisen. En de halve opdracht kan je inderdaad ook altijd nog weigeren...Maar de opdrachtgever heeft tot nu toe niet aangegeven maar een deel van de opdracht te geven.

 

Als hij inderdaad alleen het ontwerp wil hebben, kan je deze natuurlijk ook gewoon in je portfolio opnemen, alleen wat beperkter.

 

Succes!

 

Paul

 


verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

je hebt het idee?? Aannames zijn altijd gevaarlijk!!

Probeer het gesprek met de klant aan te gaan. Hij heeft uitgesproken erg tevreden te zijn, dat is al een goed uitgangspunt toch??

 

Misschien sluit je offerte niet aan bij zijn gedachten of wensen?? Probeer dat uit te vinden tijdens het gesprek.

 

Succes!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de goede tips! Jullie hebben gelijk dat we niet af moeten gaan op aannames (want inderdaad heeft hij helemaal niet gezegd dat hij dat wil), en we zullen dus zeker doorvragen en met de klant in gesprek gaan over de offerte. Het is een aardige klant, en natuurlijk mag hij vragen hoe het met de rechten zit; bij het starten van dit topic vroegen we ons vooral af wat je zou moeten doen als een klant inderdaad alleen het ontwerp wil en niet de realisatie. Mag je dan zo maar zeggen dat de deal dan niet doorgaat, of is dat echt 'not done'?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

.... bij het starten van dit topic vroegen we ons vooral af wat je zou moeten doen als een klant inderdaad alleen het ontwerp wil en niet de realisatie. Mag je dan zo maar zeggen dat de deal dan niet doorgaat, of is dat echt 'not done'?

 

Tja, het is jouw recht, maar het is geen fraaie optie. Spreek in ieder geval jouw voorkeur uit en probeer de opdrachtgever nog over de streep te halen...Vraag wat het tegenhoudt en kom met argumenten. Het is toch zonde om de opdracht helemaal te laten vallen.

 

Succes!

 

Paul

 


verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Misschien heeft hij spookverhalen gehoord van andere ondernemers die nooit meer van hun webdeveloper afkomen.

 

Dat zou inderdaad kunnen, maar dan is het niet heel logisch wel het ontwerp maar niet de realisatie af te nemen. Als de rechten netjes geregeld worden is er bij afname van beide ook geen probleem voor de klant in een later stadium.

 

Ik zou zeggen: even tactisch polsen wat er precies achter de vraag zit, en desnoods specificeren dat beide delen niet los uitgevoerd kunnen worden. Je zou evt ook kunnen stellen dat de huidige prijs alleen geld voor afname van beide, los ontwerpen en los uitvoeren is tenslotte meer werk als het hele proces in 1x doorlopen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Klopt helemaal wat Peter zegt, werk is werk.

 

Aanvullend nog even: elke tevreden klant is een ambassadeur/verkoper van jouw bedrijf. Behandel hem ook als zodanig. Geen verkooppraatje van jouw kant, kan op tegen een enthausiaste klant die op verjaardagen zit te vertellen wat goed werk jij levert!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je zou evt ook kunnen stellen dat de huidige prijs alleen geld voor afname van beide, los ontwerpen en los uitvoeren is tenslotte meer werk als het hele proces in 1x doorlopen.

 

Bijvoorbeeld, maar vooral: werk is werk. Beter alleen een ontwerp maken dan niets, toch?

Ja en nee: Als je ontwerp vervolgens verschrikkelijk slecht wordt uitgevoerd dan zien andere prospects het toch als een site die jij gemaakt hebt. Zij zien dat verschil niet zo snel! Eventueel zou je wel een voorwaarde kunnen maken dat jij de afwerking goed moet keuren o.i.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben het met Benm eens; zeg dat je offerte een package deal is en dat de onderdelen afzonderlijk opnieuw gewogen zullen moeten worden- als dus blijkt dat je klant dit overweegt. Je zult ze de kost geven die een beetje gaan lopen shoppen in je offerte :-)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nu heeft de klant als reactie op de offerte geïnformeerd hoe wij de rechten willen regelen, hij wil weten of hij zelf verder mag gaan met ons ontwerp of de broncodes.

 

Ik heb jaren bij een internet buro gewerkt en deze vraag passeerde bij bijna iedere klant wel de revue. Geen enkele reden om je zorgen over te maken zou ik zeggen, zie het meer als een "voor het geval dat..." vraag van je potentiele klant. Laat zien dat je flexibel bent en dat ze niets van je te vrezen hebben mocht de relatie met jullie niet worden wat ze er van verwachtten.


Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

...

Kunnen wij nu eisen dat de klant voor de hele offerte gaat?

 

Eisen is een gevaarlijk woord...

 

Eigenlijk moet je als aanbieder al bepalen wat je een klant aanbiedt. Als je eigenlijk alleen ontwerpen+realisatie wilt verkopen, moet je dat ook in het verkoopgesprek duidelijk maken. En je offerte ook zodanig opzetten.

 

Zodra je de mogelijkheid biedt dat een klant alleen een ontwerp afneemt, zal dat dus eens gebeuren.

 

En zoals anderen ook aangeven, ik denk dat je beter af bent met een tevreden ontwerp afnemer, dan een ontevreden prospect die boos/gefrustreerd wordt omdat je (in zijn beleving) opeens iets anders wilt verkopen.


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Misschien dan je zelf de deur hebt geopend met het afzonderlijk specificeren van 'ontwerp' en 'realisatie'. Wat je nmm het beste zou kunnen doen is 'ontwerpen' niet digitaal beschikbaar stellen aan een klant die je het traject nog niet gegund heeft. Je kunt bijv. een screenshot uitprinten en die met de klant bespreken.

 

Anderzijds... wat je zult gaan zien is dat opdrachtgevers steeds meer zullen zoeken naar de toegevoegde waarde. Die zit mogelijk niet (meer) in de uitvoering, maar in het creëren van een 'oorspronkelijk werk', bijvoorbeeld businesslogic of grafisch ontwerp.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor alle reacties. Een tevreden klant is natuurlijk heel belangrijk, en we willen hem dan ook niets opdringen.

 

Inmiddels heeft hij aangegeven akkoord te willen gaan met onze offerte, mits er een aantal zaken anders gaan dan in onze algemene voorwaarden (van de BNO) staan. Hij wil nl. alle rechten hebben, dus ook auteursrecht, en daarnaast ook alle broncodes, ontwerpen, bronbestanden, enzovoorts. Ook wil hij niet dat onze naam vermeld wordt op het product, en wil hij wat wij maken ook kunnen gebruiken voor andere bestemmingen dan het onderwerp waar het nu om gaat.

 

Wij zijn nog niet zo lang bezig en we hebben deze situatie nog nooit meegemaakt, en we hebben geen idee wat we ermee aan moeten. Het voelt onverstandig om al onze rechten en al onze bronbestanden aan de klant over te dragen... Wat denken jullie?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Hij wil nl. alle rechten hebben, dus ook auteursrecht, en daarnaast ook alle broncodes, ontwerpen, bronbestanden, enzovoorts. Ook wil hij niet dat onze naam vermeld wordt op het product, en wil hij wat wij maken ook kunnen gebruiken voor andere bestemmingen dan het onderwerp waar het nu om gaat.

 

Tsja, dan wordt het allemaal een beetje duurder, lijkt me... :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je kunt aan je klant melden dat je het geen probleem vindt om de hele bubs over te dragen. Maar natuurlijk staat daar netjes een afkoopsom op. Aan de andere kant, als het een heel eenvoudige site is wat iedere scholier blind in code kan kloppen zou ik me niet te star opstellen. BNO voorwaarden zijn wat dat betreft mijns inziens niet veel meer waard dan het papier waar ze op gedrukt zijn. Een ander verhaal wordt het als de klant iets krijgt wat alleen jullie met jullie expertise voor elkaar krijgen. Probeer er een middenweg in te vinden....

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Qua code is de site inderdaad niet iets dat alleen wij zouden kunnen maken, maar hij wil ook de PSD- en FLA-bestanden voor het ontwerp en de animatie. Dan kan hij dus als hij dat zou willen ons ontwerp een beetje aanpassen in Photoshop en het ook op andere sites gebruiken (hij biedt meerdere vergelijkbare producten aan).

 

Stel dat wij alle rechten en bronbestanden zouden verkopen, hoe zouden we die prijs dan moeten bepalen, een percentage van het eindbedrag of zoiets?

 

En als de klant het auteursrecht heeft, kan hij dan ook van ons eisen dat wij bijv. zijn site niet in ons portfolio opnemen, of bijv. ons aanklagen als hij een ander ontwerp dat wij hebben gemaakt teveel op zijn eigen ontwerp vindt lijken?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Even een ander inzicht... Misschien wil je klant gewoon kijken hoe ver hij kan gaan... hij kan nl. altijd nog inbinden.. Stel voor jezelf vast hoe ver je wilt gaan... Dat is het... wil hij meer, dan neem je gewoon afscheid en ga je verder met andere klanten..

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Qua code is de site inderdaad niet iets dat alleen wij zouden kunnen maken, maar hij wil ook de PSD- en FLA-bestanden voor het ontwerp en de animatie. Dan kan hij dus als hij dat zou willen ons ontwerp een beetje aanpassen in Photoshop en het ook op andere sites gebruiken (hij biedt meerdere vergelijkbare producten aan).

 

Stel dat wij alle rechten en bronbestanden zouden verkopen, hoe zouden we die prijs dan moeten bepalen, een percentage van het eindbedrag of zoiets?

 

En als de klant het auteursrecht heeft, kan hij dan ook van ons eisen dat wij bijv. zijn site niet in ons portfolio opnemen, of bijv. ons aanklagen als hij een ander ontwerp dat wij hebben gemaakt teveel op zijn eigen ontwerp vindt lijken?

 

Het lijkt er op alsf je noeg niet genoeg weet van je klant.

 

Wil hij alles kopen om helemaal vrij te zijn? Waarom wil hij dat? Is hij bang voor gedonder met jullie op termijn, of zit er iets anders achter?

 

Wil hij jullie uittesten (alles relatief goedkoop krijgen)?

 

Heb je al gevraagd waarom hij alles wil hebben? Weet je wat voor waarde hij hecht daaraan?

 

Zolang je dit niet weet is het moeilijk om een prijs te bepalen. Maar in het algemeen: wat de gek er voor geeft. Zolang je geen idee hebt wat de waarde voor hem is, is het een gok. Misschien kun je ook eens bij concullega's vragen of zij iets kunnen roepen over een 'all in' verkoop?

 

Wat misschien een aardige is: vraag hem een bod te doen, en te onderbouwen waarom! Hangt ook af of je een goede relatie met hem hebt.

 

Succes!


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat het in principe geen probleem is om alle rechten over te dragen, maar dan hangt er ook een ander prijskaartje aan. Zie het als het maken van Rolls, de klant koopt een ontwerp dat specifiek voor hem is gemaakt en aan zijn wensen is aangepast.

Anders zou hij voor een 2e handsje gaan of massaproductie. In dit geval voor een open source template waar hij de rechten moet delen. Dus ik zou onderscheid maken tussen een exclusief product met alle rechten, broncodes etc en een product zonder dat. Klant ziet ook gelijk waar hij voor betaalt en je vermijdt dan ook in de toekomst deze situaties.

 

Veel succes!


http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 185 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept