• 0

provisie of overnemen?!

Vorige week kreeg ik een voorstel om samen te gaan werken met een concurrent.

Het komt er tot nu toe op neer dat ik al het werk doe (dus de voorraad, bestellingen, admin. etc) en zij dan een provicie over de artikelen die via haar site verkocht zijn.

Dus voor het oog lijken we concurrenten maar ik krijg haar bedrijf erbij.

Wie heeft er wel eens van zo'n constructie gehoord en wat voor percentage's zouden daar bij passen.

En is zoiets oneindig of kun je daar een bepaalde tijd aan binden.

 

Graag jullie ideeën erover.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

het is nog ff anders.... ik krijg alle toegang en gebruik tot haar site, hetenige wat zij nog hoeft te doen is een percentage binnen te halen

Ik ga als het goed is wel een dubbele omzet halen omdat we dezelfde produkten verkopen en alle twee goed draaiten.

Dus zij geeft een goedlopende zaak op en wil daar natuurlijk wel iets aan over houden... Maar wat is redelijk ?!?!

Link naar reactie
  • 0
Dus zij geeft een goedlopende zaak op en wil daar natuurlijk wel iets aan over houden... Maar wat is redelijk ?!?!

 

Daar is niet makkelijk een antwoord op te geven - dat zul je zelf moeten bepalen.

 

Het is natuurlijk wel zo dat je er 'gratis' extra omzet bij krijgt, en dan is het niet onredelijk dat zij haar deel ontvangt. Je zou eventueel ook kunnen overwegen de site over te nemen, maar dat zal waarschijnlijk duurder zijn.

 

Aangezien jij al het werk voor je rekening neemt zou ik haar percentage (uiteindelijk) tussen de 20 en 30 procent inschatten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou haar het volgende voorstel doen:

 

Maak een schatting van de omzet die op die site gemaakt wordt in de komende 3 jaar. Zeg totaal € 300K. Stel de marge is 30%, dan is de marge over 3 jaar € 100K. Bij een 75/25 verdeling is haar provisie over 3 jaar € 25K. Biedt haar € 17,5K ineens. Zij heeft NU een hoop centjes zonder dat ze onzeker hoeft te zijn wat jij met haar webshop uitspookt, en jij kunt zonder haar bemoeienis lekker ondernemen.

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor overname. Je bent gewoon een stuk minder afhankelijk.

Link naar reactie
  • 0

het is nog ff anders.... ik krijg alle toegang en gebruik tot haar site, hetenige wat zij nog hoeft te doen is een percentage binnen te halen

Ik ga als het goed is wel een dubbele omzet halen omdat we dezelfde produkten verkopen en alle twee goed draaiten.

Dus zij geeft een goedlopende zaak op en wil daar natuurlijk wel iets aan over houden... Maar wat is redelijk ?!?!

 

Mmmm... WAAROM geeft ze een goedlopende zaak op?

 

Scenario 1: je doet niets via haar site, en betaalt niets. Wat dan? Stopt ze dan ook, of blijft ze je concurrent? In het eerste geval hoef je alleen maar te wachten. In het 2e geval verandert er niets t.o.v. de huidige situatie. Je zou kunnen proberen wat harder te concurreren. Wie weet steekt ze toch niet meer zoveel energie in jouw tak van sport.

 

Scenario 2: je werkt via haar site. Lastig, want uiteindelijk is (en blijft?) het haar site.

 

Scenario 3: haar site verwijst door naar jouw site! Of: zonder dat de klant het merkt is haar site een bestelportal voor jouw artikelen. Dan is aardig meetbaar welke klanten rechtstreeks naar jou komen, of via haar site. Blijft wel de vraag hoe je de facturering laat doen, en wie de 'eigenaar' is van die klant...

 

Qua vergoeding zou ik iets afspreken als: 1e jaar x%, 2e jaar x/2%, 3e jaar is klant van jou en geen vergoeding meer. Wat x moet zijn hangt ook af van het product, en het volume.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Op zich kunnen meerdere channels best werken... Van belang is dan wel dat ze onderscheidend zijn van elkaar. Zijn ze dat niet, dan kan het gaan betekenen dat je omzet afroomt van je eigen site om die vervolgens weer via die andere binnen te krijgen (minus provisie) uiteraard. Is er geen onderscheidend vermogen, danwel aantoonbaar recurring business door loyale klanten, dan is zo een site nmm amper iets waard. Wat gebeurt er nl als niemand zo een samenwerking aan wil gaan? Waarschijnlijk zal de site dan gewoon opgeheven worden, met het gevolg dat de overige spelers in de markt er klanten bijkrijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt allemaal erg interessant, prettig om het van verschillende kanten te horen.

 

Ik denk dat als niemand wil samenwerken dat zij dan gewoon zelf blijft verkopen en dus een groot deel van de markt voor zich heeft.

Natuurlijk ben ik altijd van plan geweest om mijn grootste concurrenten gewoon uit te schakelen ;D maar misschien is dit ook de manier.

 

Heeft iemand ook nog voorbeelden van % wat de verdeling zou kunnen zijn?!? De omzet per verkocht produkt is gemiddeld € 25.00 maar daar gaan natuurlijk nog heel wat kosten vanaf....

Of kijk je meer naar het jaarresultaat van vorig jaar? Weet iemand hoe je zoiets het beste kan berekenen.

 

Of als iemand nog een senario heeft dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou haar het volgende voorstel doen:

 

Maak een schatting van de omzet die op die site gemaakt wordt in de komende 3 jaar. Zeg totaal € 300K. Stel de marge is 30%, dan is de marge over 3 jaar € 100K. Bij een 75/25 verdeling is haar provisie over 3 jaar € 25K. Biedt haar € 17,5K ineens. Zij heeft NU een hoop centjes zonder dat ze onzeker hoeft te zijn wat jij met haar webshop uitspookt, en jij kunt zonder haar bemoeienis lekker ondernemen.

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor overname. Je bent gewoon een stuk minder afhankelijk.

 

Dit klinkt ook goed maar is dit ook een normale regeling? Kloppen deze berekeningen op elke situatie (dat je dan 3 jaar neemt om het te berekenen?)

Link naar reactie
  • 0

Nee, als je een bedrijf of concept overneemt, is niet een normale regeling. Lees mijn post van 29 maart maar nog eens na. Het is wat de gek (jij in dit geval) er voor geeft. Maar het zou mijn insteek kunnen zijn. Ze heeft de vrijheid om te bedanken voor de eer, maar ook om met een tegenvoorstel te komen, toch?

 

Hoe dan ook, niet te hoog insteken zou ik zeggen. Hoger bieden kan altijd nog, lager wordt een stuk lastiger.

 

(Edit: link aangepast)

Link naar reactie
  • 0

Omzet zegt niks, zoals je zelf al opmerkt...Je gunt iemand een % van je 'netto winst'. Dit bedrag kan je vervolgens terugrekenen naar een % van de bruto omzet.

 

oke, maar over hoeveel % praat je dan? Mijn verkoop prijzen zijn ongeveer 40.00 en de inkoop is daar de helft van (je bedoelt als netto winst dan toch de 20.00 die er overblijft of moet je de andere kosten ook meerekenen?!?)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

oke, maar over hoeveel % praat je dan?

 

 

Ja, dat is de truc natuurlijk... Wat vind je hiervan: jij wil niet te veel betalen, zij wil niet te weinig ontvangen. Jij schrijft je maximum bedrag/percentage op wat voor jou interessant is, zij schrijft haar minimum bedrag/percentage op wat zij wil ontvangen. Wissel dit gelijktijdig uit.

 

3 mogelijkheden:

 

1) MAX = MIN => jullie zijn het eens

2) MAX < MIN => jullie gaan het niet eens worden, vriendelijk afscheid nemen

3) MAX > MIN => je wordt het eens op (MAX+MIN)/2

 

Aanname is wel dat het een 1 shot deal is, zodra de MAX en MIN is uitgewisseld, geen aanpassingen meer in de bedragen/percentages. Een 'take it or leave it', om psychologische spelletjes te voorkomen.

 

Het leuke hiervan is dat jij vermoedelijk minder zult betalen dan jouw maximum, en zij meer krijgt dan haar minimum. Beiden blij!

 

En zelfs al wordt je het niet eens (mogelijkheid 2) dan hoeft dat de relatie niet te verstoren.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.