• 0

Online geld beheren

Hoi, ik heb een beetje een lastige (misschien wat onduidelijke) vraag:

 

We zijn erg hard bezig een platform te bouwen voor een grote groep kunstenaars die hun digi-prints online willen verkopen. Vanwege het internationale gedachte achter de website zijn wij puur een platform en verkoopt de kunstenaar zelf zijn prints (we vragen aan de kunstenaar wel een kleine fee per sale).

Omdat het vaak om kleine bedragen gaat willen we een soort account creeren waar geld op gestort kan worden (een soort prepaid tegoed). Hier kan men dan prints uit kopen. Ook voor de kunstenaars bestaat dan zo'n account waar geld bij hem erbij komt per sale.

 

Nu is de vraag, wat voor regelgeving hangt hier aan vast? (in principe ben je dan toch online bankje aan het spelen?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zo ingewikkeld doen? Kleine bedragen, grote bedragen, in de basis is het toch niet meer dan klant betaalt en kunstenaar levert? Je weet via de bestellingen op je site wie wat mag leveren en die kunstenaar stuur je een rekening. Klaar. Eventueel zou je het zo kunnen doen dat de nadat de klant heeft betaald, de kunstenaar het werk bij jou aflevert, meteen betaalt krijgt en jij het werk opstuurt.

 

Ikzelf zou nooit geld op de rekening van een ander zetten zodat ik op basis van dat depot tegoed kan bestellen. Dan voel ik me alleen maar verplicht dat bedrag ook op te maken. En zodra klanten zich verplicht voelen, haken ze af.

 

Als je internationaal betalingsverkeer eenvoudiger wilt maken, zorg dan voor een creditcard- en PayPal module op je site.

 

Easy does it.

Link naar reactie
  • 0

Wft Succes met lezen ;)

 

Ik mag hopen voor je dat je niet wordt gezien als bank want dan kun je het wel vergeten denk ik ;) Je moet dan (om maar meteen de zwaarste eis te noemen) een minimaal aantal euro's bij DNB hebben staan van enkele miljoenen.

 

Belangrijkste reden waarom jullie denk ik niet onder een bank worden verstaan, is omdat jullie klanten geen betalingsverkeer kunnen creëren. Zij vullen gewoon een tegoed op je website en dat gaat van het ene tegoed naar het andere (maar blijft op jouw rekening! totdat het uitbetaald wordt). Als ze nou echte betalingen konden doen aan andere banken, dan zat je met allerlei eisen waar je aan moet voldoen, nu is dat niet zo denk ik.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@ruben:

Wij willen niet als tussenpersoon fungeren. Ons is verteld dat dat teveel gedoe is met verschillende btw-tarieven (bedrijf,particulier + verschillende landen)

Dus de klant betaald de kunstenaar direct. De kunstenaar kan, als hij dat wil, dat geld besteden in een shop, of uit laten keren (vanaf een minimum bedrag).

Via ons model kan de klant meerdere items kopen van verschillende kunstenaren in 1 keer zonder al te veel gedoe.

 

Het lijkt een beetje op de mp3-verkoop van Allofmp3, ook daar kon je individuele nummers kopen, maar kon je ook een prepaid tegoed opwaarderen (wat goedkoper was). Het opwaarderen kan dan met paypal,creditcard,bank of micro-payments (sms)

 

Ik vroeg me gewoon af of je dan volgens de wet bank bent, en of je dan bij een organisatie moet aanmelden. En wat de eventuele financieele gevolgen zouden zijn...

 

@spoon:

thanx! ik ga "even" lezen...

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk doet sellaband iets soortgelijks en die hebben ook geen bankvergunning. Aangezien jij een soortgelijk businessmodel voorsteld denk ik niet dat je als bank gezien wordt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Fantastische zinnen ook:

 

"bank": degene die zijn bedrijf maakt van het buiten besloten kring ter beschikking verkrijgen van opvorderbare gelden van anderen dan professionele marktpartijen, en van het voor eigen rekening verrichten van kredietuitzettingen;

 

"Bedrijf maken van" [..] Zijn de hoofdactiviteiten niet financieel van aard, zoals bijvoorbeeld in geval van een onderneming die geld aantrekt ter ondersteuning van haar eigen bedrijf of het bedrijf van haar (niet financiële) werkmaatschappijen, dan is geen sprake van ‘bedrijf maken van’ en kan niet gesproken worden van een bank.

 

dit betekend toch dat ik zowiezo geen bank ben, het is tenslotte niet onze hoofdactiviteit (het beheren van geld)

Link naar reactie
  • 0

dit betekend toch dat ik zowiezo geen bank ben, het is tenslotte niet onze hoofdactiviteit (het beheren van geld)

Das al iets, weten wat je niet bent ! Nu nog wat je wel bent ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik gok:

 

bemiddelaar: degene die bemiddelt;

bemiddelen:

a. alle werkzaamheden in de uitoefening van een beroep of bedrijf gericht op het als tussenpersoon tot stand brengen van een overeenkomst inzake een [..] financieel product [..] tussen een consument en een aanbieder;

b. krediet/lening

c. verzekering

 

Ff zien wat dat betekend :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.