• 0

samenwerking, vast bedrag bij succes

 

Ik ben in een situatie gekomen waarbij ik als zelfstandige door kan groeien wanneer ik een samenwerking met een ander bedrijf aan ga.

 

De situatie is zo:

We gaan samen een dienst in de markt zetten. Klanten zullen voornamelijk via een website binnenkomen. Ik krijg een percentage van de omzet per klant. Ik zal eigenaar blijven van de website en het bijbehorende intellectueel eigendom.

 

We willen de samenwerking in eerste instantie voor een 'probeer' periode van bijvoorbeeld 2 jaar aangaan. Wat de andere partij wil is dat ze niet voor de situatie komen te staan dat ik na 2 jaar, wanneer het goed loopt, na een ander bedrijf ga om een hoger percentage te bedingen. Ze willen graag een nu al een bedrag horen waar ze de website voor kunnen overnemen wanneer het goed loopt.

 

Dit is natuurlijk iets waar ik niet mee akkoord ga, maar ik begrijp hun standpunt ook wel. ??? We gaan immers samen het merk 'laden'.

 

Mijn vraag is wat moet ik doen? Ik ben benieuwd naar jullie tips en of er hier juridische 'standaarden' voor bestaan of dat er andere mogelijkheden zijn?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • -1

Ik denk dat je mischien hiervoor alles beter in een BV kan stoppen. Wanneer de andere partij alles wil overnemen kunnen zij de aandelen kopen. Het is natuurlijk onmogelijk om hier op voorhand een prijs aan te hangen, en wanneer het goed loopt, waarom zou je het dan willen verkopen?

Link naar reactie
  • 0

Nou het is niet zou dat ik het wil verkopen, maar ze zijn bang dat het goed loopt en ik er zelf uitstap.

Een BV oprichten vinden ze geen optie, omdat het dan via allerlei moederbedrijven geregeld moet worden. Is er echt geen andere optie? :-\

Link naar reactie
  • 0

 

...

Wat de andere partij wil is dat ze niet voor de situatie komen te staan dat ik na 2 jaar, wanneer het goed loopt, na een ander bedrijf ga om een hoger percentage te bedingen. Ze willen graag een nu al een bedrag horen waar ze de website voor kunnen overnemen wanneer het goed loopt.

...

 

 

Leuk probleem!

 

Wat ideeen:

- als ze niet willen dat je ergens anders een hoger % kunt krijgen, dekken ze dan ook af dat als het slechter gaat, je daarvoor gecompenseerd wordt? ;D

 

- ze willen blijkbaar zekerheid over kun kosten over pakweg 2 jaar. Op de beurs kun je zo'n zekerheid krijgen dmv opties op je aandelen. Dat betekent dat, als je ze die zekerheid wilt bieden, je daarvoor gecompenseerd mag worden (de 'optiepremie'). Schat het risico in dat je over 2 jaar ergens anders een hoger % kan krijgen, bepaal het verschil in jouw omzet, en laat ze dat (in ieder geval gedeeltelijk) betalen.

 

- je kunt ze ook een 'right of first refusal' aanbieden. Zodra je merkt dat het % omhoog kan, vraag je of ze dat willen betalen. Zo niet, dan kun je het anderen aanbieden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Een BV oprichten vinden ze geen optie, omdat het dan via allerlei moederbedrijven geregeld moet worden.

 

Dit is flauwekul. Even naar de notaris en 6 weken later is de BV een feit. Als een van de oprichters een Holding is, zou er nog geen extra werk aan zijn.

 

Ik krijg het idee dat zij het idee helemaal zien zitten, maar jou daar bij nodig hebben. Door jou te dwingen nu al een prijs te noemen, kunnen ze in feite een optie op jouw helft van de onderneming nemen. Als je dan niet goed oplet, staan zij over twee jaar (net voordat het écht goed gaat lopen) met het contract op de stoep met de mededeling dat ze gebruik willen maken van de optie om jou uit te kopen. Met een beetje pech, heb je een te laag bedrag genoemd en zitten zij op de eerste rang.

 

Misschien moet je gewoon doodleuk € 10 miljoen vragen.... Of dat nu wel of niet te weinig is, je zit er dan in ieder geval warmpjes bij.... ;D

Link naar reactie
  • 0

Over wat voor (geprognotiseerde) bedragen hebben we het? Is het sowieso belastingtechnisch niet interessanter om een BV te starten? Het klinkt als een zeer ambitieus plan namelijk. Daarnaast is een Bv juridisch gezien een stuk handiger natuurlijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou zo ambitieus is het vast niet hoor, maar het is wel iets wat hopelijk wat continuiteit gaat bieden.

 

Wat belastingtechnisch beter is weet ik niet maar ik kan met het bedrijf waar ik zaken mee doe snel en makkelijk dingen onderling regelen.

Wanneer een BV opgestart moet worden dan moet het enorm grote moederbedrijf er tussen gaan zitten, waardoor we nu al zeker zijn dat het dan of niet doorgaat, of heel erg lang traject gaat worden.

 

We willen het beiden bij voorkeur in een onderling zakelijk overeenkomst (wat niet via de holding hoeft) vastleggen.

Link naar reactie
  • 0

We hebben in 2006 een discussie gehad over het eigendom van de inhoud van de database.

 

Voor zover ik het snap stel jij een platform beschikbaar die het mogelijk maakt voor aanmelders om van een dienst gebruik te maken.

De vraag die toen gesteld werd was bij wie nu de fietelijk eigendomsrechten te liggen.

 

Database is intellectueel eigendom... data ook?

 

Ik denk dat het voor jou ook zinvol is om daar goed over na te denken hoe je een eventueel conflict op dat gebied kunt ondervangen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Ruben van den Oort.

Je moet je eigen niet laten kennen met dit soort situaties.

Heb het gevoel dat je in de toekomst spijt gaat krijgen als je doet wat hun zeggen. Hun worden er altijd beter van. en jij zit met de gebakken peren

Dus dek jezelf goed in!!!!!

 

BV opzetten lijkt mij ook het beste

Link naar reactie
  • 0

Off-topic (en dit is niet om je te stangen, en ja dit is geen formeel forum, maar omdat ik dit vaker voorbij zie komen, niet alleen bij jou)

Je moet je eigen niet laten kennen met dit soort situaties.

Je moet jezelf niet laten kennen met dit soort situaties.

Heb het gevoel dat je in de toekomst spijt gaat krijgen als je doet wat hun zeggen. Hun worden er altijd beter van.

Heb het gevoel dat je in de toekomst spijt gaat krijgen als je doet wat zij zeggen. Zij worden er altijd beter van.

 

Te veel "Brabants" is misschien ook teveel van het goede ;) "Hun" kan nooit onderwerp zijn van een zin ;)

 

Tot zover een korte, niet echt aan dit topic toevoegende, post ;) (excuus)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.