• 0

Marktonderzoek (door studenten)

Ongeveer vijf keer per week belandt er een student op dit forum die onderzoek doet voor een stage-opdrachtgever of andere schoolopdracht. Meestal worden die berichten vrij snel gesloten, omdat de stortvloed van studentenvragen teveel tijd in beslag neemt van bezoekers (en eerlijk gezegd ook moderators).

 

Bijkomende reden is dat veel van die onderzoeken erg slecht in mekaar zitten. De vragen en de antwoordmogelijkheden zijn vaak niet goed geformuleerd en de hele opzet is slordig.

 

Wat mij vooral intrigeert is echter de verwachting van studenten. Blijkbaar menen ze dat de respons van zo'n forum een betrouwbaar onderzoeksresultaat oplevert. Dat is echter uitgesloten wanneer de analyses gebaseerd moeten zijn op een representatieve steekproef. De toevallige deelnemer die afkomstig is van een forum als HL is niet 'gestoken'. Studenten die zo onderzoek doen, bouwen een flinke systeemfout in die onherroepelijk tot verkeerde conclusies leidt, zeker wanneer het onderzoek iets moet vertellen over 'ondernemers'.

 

Het links en rechts bijeen sprokkelen van respondenten levert weliswaar voldoende n op om analyses te maken (ik heb tweehonderd respondenten nodig voor SPSS), maar de analyses zijn zelden van toepassing op he populatie. Zelfs niet als die populatie de deelnemers aan HL zijn - want het is immers geen steekproef.

 

Zulk onderzoek is totaal zinloos!

 

Iemand een andere mening?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijkbaar menen ze dat de respons van zo'n forum een betrouwbaar onderzoeksresultaat oplevert.

 

Misschien hoeven ze geen betrouwbaar resultaat te produceren, en worden ze alleen op aanpak/methodiek etc. beoordeeld. Als dat inderdaad zo is, dan is zo'n onderzoek voor de student zinvol, maar voor de rest van de wereld zinloos. Het zou voor de rest van de wereld beter zijn als de opleidingen hun studenten met fake-data zouden voeden, maar ja, voor de opleidingen is dat extra werk. En zo wordt de rest van de wereld belast met onzin, die voorvloeit uit de belangen van opleidingen en studenten.

 

Het is misschien net zoiets als de pauwenstaart. Soms produceert evolutie iets zinloos, waar de rest van de wereld mee moet zien te leven.

Link naar reactie
  • 0

 

Zulk onderzoek is totaal zinloos!

 

Iemand een andere mening?

 

 

Er zijn ongetwijfeld veel bedrijven met die andere mening.

Het merendeel van de onderzoeken die hier voorbij komt, is namelijk in opdracht van kleine of middelgrote bedrijven die denken dat een dergelijk onderzoekje van studenten hun bedrijf waardevolle inzichten oplevert.

De oproep waar dit draadje ongetwijfeld het gevolg van is (gezien het tijdstip van posten) ging bijvoorbeeld uit van een bedrijf in de administratieve hoek die iets laat onderzoeken in relatie tot internetboekhouden. Die gaan ongetwijfeld veel geld verdienen met de uitkomsten ervan. ::)

 

Tja, wie zijn er nu zo dom? De studenten en opleidingen of hun opdrachtgevers; lees bedrijven.

 

Karen (die overigens niet alleen vindt dat 'zulke' onderzoeken zinloos zijn, maar de meeste onderzoeken die worden opgezet en uitgevoerd door mensen zonder inhoudelijke kennis van de te onderzoeken doelgroep.)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Zulk onderzoek is totaal zinloos!

 

Iemand een andere mening?

Thnx voor je zinvolle inleiding Twa! Leuk om dit onderwerp een keer aan te snijden.

 

En ja, ik heb ook een eigen mening :).

 

Dank je voor je overdrijving. Er wordt inderdaad weinig onderzoek gedaan in Nederland wat effectief werkelijk zin heeft.

 

Aan slecht opgestelde (in mijn ogen) enquete's werk ik simpelweg niet mee. Door mijn nalaten om mee te doen geef ik iemand dus een signaal. Dit kan iemand positief oppakken en daar zijn voordeel mee doen.

 

Het zijn niet alleen studenten die slechte enquetes maken en (durven) opsturen. De meeste slecht opgesteld enquetes ontvang ik van bedrijven en (grote!) instellingen!

 

De reden dat ik eerder zal meewerken aan een enquete van een student (al is het non-respons) is uit eigen belang. Immers door het doen of laten geef ik een signaal. De betreffende leerling kan er dan mogelijk iets van leren waardoor ik in de toekomst geen of betere enquetes krijg toegestuurd.

 

In mijn studententijd had ik zelf al een broertje dood aan het doen van enquetes, toch zal ik er gedaan hebben en ik wil de respondenten met terugwerkende kracht bedanken voor hun (non-)respons! Ook heb ik in mijn leerperiode opdrachten mogen uitvoeren bij bedrijven waaruit zelfs een eerste opdrachtgever voortvloeide.

 

Kortom als ik iets een warm hart toedraag dan is het het onderwijs! (eigenlijk leerlingen in het algemeen)

 

(ik voeg ook de daad bij het woord en ben verbonden aan enkele onderwijsinstellingen ten koste van spaarzame vrije tijd)

 

Dus een student met een zinvolle vraag krijgt van mij mijn best mogelijke antwoord.

 

Een student met een luie vraag wordt door mij netjes en zo humoristisch mogelijk afgewimpeld (met als doel dat hij er iets van opsteekt).

 

Maar ja ik heb dan ook een missie in mijn leven ... ;D

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga een middag voor de Makro of Sligro staan, respondenten genoeg.

 

Ik krijg bij veel enquettes de indruk dat er nog even op het laatste moment wat cijfertjes nodig zijn.

Op zich zijn de groothandels als Makro, Sligro, Office Center enzovoort natuurlijk prima plaatsen om te gaan posten voor studenten om vragen te stellen aan ondernemers.

 

Zoals Jeroen ook al opmerkt is het niet de bedoeling dat dit forum volloopt met enquettes. Een dergelijke overload aan enquettes hebben we vorig jaar ook gehad in een periode waarin er blijkbaar veel projecten op scholen af moeten.

Het ongenoegen dat dit bij veel bezoekers en mods veroorzaakte heeft er vorig jaar toe geleid dat we alleen nog die vragen oogluikend toestaan die ook voor een ondernemer inetressant zijn.

Enquettes horen daar zeker niet bij, al was het alleen maar omdat ik nog niet meegemaakt heb dat de resulaten van die enquette hier keurig gedeeld werden.

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien heeft mijn post enigszins wat stof doen op waaien. Misschien dat ik kort enige uitleg kan geven.

 

Ik geef toe dat een statistisch representatieve steekproef er, wegens verschillende redenen, waarschijnlijk niet in zit. Samen met secundaire gegevens en informatie uit een aantal diepte-interviews, wordt de vragenlijst gebruikt om enig inzicht te verlenen in de manier waarop ondernemers hun boekhouder kiezen en de behoefte aan Internetboekhouden. In dit opzicht ben ik persoonlijk van mening dat enige feedback van ondernemers, niet totaal zinloos is.

 

Punt is:

- Welke uitspraken doe ik?

- Waar zijn deze uitspraken op gebaseerd?

 

Kort enige informatie over het onderzoek:

 

Het onderzoek is voor een kennis van mij. Deze heeft jaren voor PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young en als freelancer gewerkt, en beoogt nu zelf een administratiekantoor te starten (vooral uit de behoefte om iets voor zichzelf te hebben). Aangezien deze gedachte bij hem ontstond in de periode dat mijn afstudeertraject begon, leek het al snel een geschikte manier om enige informatie te verkrijgen bij de doelgroep. Mede, omdat hij puur iemand is van cijfers en wet- en regelgeving.

 

De reden dat we er voor hadden gekozen om het vanuit mijn afstudeeropdracht te vragen, was om er voor te zorgen dat mensen niet zouden denken dat het om een verkooppraatje gaat. Het onderzoek gaat puur om een indicatie te geven van een mogelijke behoefte aan de beoogde werkwijze. Onder deze noemer lijkt enige informatie mij beter dan geen informatie.

 

Hopelijk is een aantal mensen toch nog bereid om even naar de vragen te kijken. Anders kom ik sommige van jullie misschien nog wel tegen voor de Makro (of Sligro).

Link naar reactie
  • 0

Onduidelijke en vreemde enquetes kom ik zo vaak tegen niet alleen van studenten! Nu ben ik niet de beroerdste om nu en dan een student te helpen, is het een idee om een special topic te maken waar alleen daar studenten hun vraag kwijt kunnen? Zo ziet iedere bezoeker dat het om een studie vraag of studenten enquete gaat en kan dan zelf kiezen om daar tijd / energie in te steken?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat dan de stroom van studenten niet meer te stoppen zal zijn. Elk pietluttig vraagje dat letterlijk uit een boek of bij een leraar is te halen wordt dan gesteld, vaak uit luiheid. Het lijkt mij geen goed plan.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook student, maar ik neem nie alles klakkeloos over. Wel is het zo dat je, als student iets moet maken.. zoals ik bij mijn stagebedrijf, dat je wel enige informatie van HL af kunt halen. Ik moet zeggen dat ik van bepaalde draadjes best veel geleerd heb. Daarvoor wil ik jullie allemaal bedanken. Maar stelling blijft wel dat er veel studentenvragen op het forum plaatsvinden, daar geef ik jullie ook gelijk in. Ik zoek draadjes op over het desbetreffende onderwerp, en haal er informatie uit. Wat ik overigens zelf uitwerk. In ieder geval bedankt :)

Link naar reactie
  • 0

In het verleden heeft HL een apart forumonderdeel voor studievragen gehad.

De enige voorwaarde was dat de vraag dan aan moest sluiten bij het doel van HL. En die voorwaarde luidde, een vraag zodanig formuleren dat de reacties ook interessant zijn voor ondernemers.

 

De realiteit is dat door de mismatch tussen het thereotische onderwijs en de praktische ondernemerswereld nagenoeg alle studenten vragen geen enkele toegevoegde waarde leverden aan dit forum terwijl de gebruikte terminologie in deze vragen wel weer een aanzuigende werking hadden op nieuwe studenten met vragen.

Dat veel studenten hier alleen maar de zogenaamde luie vragen stelden was de welbekende druppel waardoor werd besloten het board op te heffen.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik als student zijnde heb hier een duidelijke mening over.

De reden dat studenten hier zoeken mag als een cvompliment beschouwd worden allereerst voor het hele forum een dikke Rues.

 

Wat HL voor mij doet, ik lees hier regelmatig mee en doe zo kennis op op een heel breed vlak.

 

Wat volgens mij direct bij dit topic samen gaat, is de vraag of studenten goed aansluiten op de markt. De hoofdlijn van dit topic is toch dat het als nutteloos ervaren wordt en dat het alleen maar overbodige informatie oplevert.

 

Mijn vraag die daar dan eigenlijk direct aan bij hangt is 2 ledig,

1. hoe zou je een student dan wel nuttig kunnen inzetten?

2. is er dan echt zo'n groot gat tussen student en "het bedrijfsleven"?

 

Wat ik overigens volledig eens met julllie ben is dat eerst lezen, onderzoeken en spitten moet komen en daarna pas vragen.

Veel studenten zijn inderdaad lui en denken ik stel even snel een vraag en hupla het goede antwoord komt er vast wel uit rollen.

 

De hoofdlijn uit dit forum, studenten hebben behoefte aan een klankbord uit het bedrijfsleven. (zo ervaar ik dat)

 

Ik stel jullie meningen zeer op prijs en maak gebruik van de gedeelde kennis maar mocht ik deze ooit willen gebruiken zal ik deze altijd natrekken.

 

Misschien dat dit bericht een aantal topics combineert, maar door de reacties te zien leeft het erg op dit forum.

 

 

Laat je hart spreken, zet je in voor die mensen die strijden voor hun leven!

 

Kijk op www.hetwielisrond.nl en steun ons!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een forum als dit uitermate geschikt is voor kwalitatief onderzoek, ik ben het met iedereen eens dat het niet een representatief kwantitatief onderzoek kan zijn. Juist op een forum besluiten leden zelf of ze meewerken aan een enquete, of ze er tijd in steken. Bij de Makro gaan staan werkt mijnsinziens juist averechts want je interumpeert mensen en ook al doen ze niet mee met het onderzoek, ze moeten wel tijd steken en hun hoofd ernaar zetten om nee tegen de onderzoeker te zeggen.

 

Hoevaak men bij het treinstation enquetes houdt vind ik totaal onlogisch. Onderzoekers (en verkopers die je ergens lid van willen maken) gaan bij de ingang/uitgang van het station staan. Mensen richting het station hebben een trein te pakken en geen zin om buiten het station tijd te verliezen en mensen die van de trein komen hebben inmiddels een ander doel en gaan richting werk, school of winkelcentrum en werken daarom ook niet mee. Ik snap niet dat ze niet op het perron gaan onderzoeken, waar iedereen toch al wacht. En dan is een onderzoek van twee minuten goed te doen, als ik op het perron wacht wil ik best meewerken, ook al is het 2 minuten totdat de trein komt. Maar bij de ingang van het station wil ik niet aan een onderzoek meewerken, ook als het nog 5 of 10 minuten is voordat de trein pas komt.

 

Daarom denk ik dat een plek als dit forum beter geschikt is dan de uitgang van de Makro, ten eerste kan men zelf besluiten om mee te doen, ten tweede heb je vaak de tijd wel en is de kans dat mensen meedoen groter. Maar zoals al eerder gezegd, een representatieve steekproef is het niet op een internetforum.

Al zou ik als onderzoeker meer waarde hechten aan een topic en hevige discussie die hier losbarst dan aan allemaal koude cijfertjes en ja's en nee's.

 

En ExTax heeft gelijk, het is essentieel onderzoeksresultaten te presenteren bij degene die eraan hebben meegewerkt en er belang bij hebben. Niet doen werkt tegen bij volgende onderzoeken

Link naar reactie
  • 0

Daarom denk ik dat een plek als dit forum beter geschikt is dan de uitgang van de Makro, ten eerste kan men zelf besluiten om mee te doen, ten tweede heb je vaak de tijd wel en is de kans dat mensen meedoen groter. Maar zoals al eerder gezegd, een representatieve steekproef is het niet op een internetforum.

Al zou ik als onderzoeker meer waarde hechten aan een topic en hevige discussie die hier losbarst dan aan allemaal koude cijfertjes en ja's en nee's.

 

En ExTax heeft gelijk, het is essentieel onderzoeksresultaten te presenteren bij degene die eraan hebben meegewerkt en er belang bij hebben. Niet doen werkt tegen bij volgende onderzoeken

 

Je redeneert nog steeds vanuit de enqueteur en niet vanuit de doelstelling van dit forum.

Dit forum is bedoeld om ondernemers verder te helpen door kennis met andere ondernemers te delen.

Dit forum heeft niet als doel een platform te zijn voor studentenenquettes.

 

Op geen enkele manier zie ik in hoe een (meestal slecht opgestelde) studentenenquette andere ondernemers verder kan helpen. Er wordt geen kennis gedeeld, het is alleen de student die er voordeel bij heeft.

 

De redenen die jij aanvoert waarom vragenstellen bij de Makro een slecht idee is, wel dat is nu precies waarom je dus WEL bij de Makro moet staan.

Ondernemers zijn altijd bereid anderen te helpen als het om ondernemers gerelateerde vragen gaat. Toch iets anders als de gemiddelde student die zich alleen maar afvraagt hoe hij of zij het makkelijkste zijn vragen kwijt kan om antwoorden te vinden.

Verder denk ik dat de groep ondernemers bij de Makro vrij divers is, iets wat de uitkomst van de enquette alleen maar ten goede komt.

 

Voor die ondernemers die graag iets willen doen voor een student of het onderwijs.

Eens per jaar is er een dag waarop het onderwijs graag ondernemers voor de klas heeft om te praten over ondernemerschap.

Los daarvan zijn er altijd wel scholen die graag ondernemers als coach hebben voor studenten die met hun mini onderneming aan de slag gaan.

Tegen hun zeg ik, ga aan de slag met die scholen en wacht niet hier af tot er een student voorbij komt die eerste hulp bij ondernemerschap nodig heeft.

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien net zoiets als de pauwenstaart. Soms produceert evolutie iets zinloos, waar de rest van de wereld mee moet zien te leven.

 

Hoi renem,

 

ik ben al een tijn niet meer hl geweest om te posten (druk druk druk) maar ik zag net je post staan en wil even iets offtopic zeggen, een pauwenstaart is niet zinloos hoor ;), als hij zich namelijk bedreigt voelt gaat de staart omhoog om de bedreiger af te schrikken, het lijken namelijk net allemaal ogen, alsof er in eens heelboel beesten zijn.

 

en natuurlijk is het dé tool van de pauw om vrouwtjes te versieren ;)

 

maar even ontopic,

 

veel studenten onderzoeken zijn inderdaad niet spiegelend aan de werkelijkheid, enkele natuurlijk wel. Ik maak ook wel eens gebeuk van studenten en licht de van te voren in hoe ik het onderzoek gedaan wil hebben, dit scheelt enorm want van de docenten krijgen ze namelijk weinig advies.

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 1

We hebben het echt op een paar verschillende manieren geprobeerd. Eerst werden studentenvragen dwars door het forum heen behandeld, inclusief onderzoeken. Daarna kwam er een apart topic over statistiek en onderzoeksmethoden, want daar hebben veel studenten moeite mee (en toegegeven, ook ondernemers zelf) en tenslotte zelfs een aparte rubriek voor studentenvragen.

 

Gevolg was dat het aantal vragen snel groeide en dat er veel (middelbare) scholieren en studenten huiswerkvragen op het forum dumpten met de boodschap: "Ik heb morgen een antwoord nodig."

 

We hebben eindeloos veel onderzoeken bekeken op vraagstelling, steekproef, analysemogelijkheden enzovoort, en het is heus rampzalig. Zeker wanneer dan ook nog eens de reactie komt: ik kan de vragen niet meer aanpassen en ik heb nog snel even wat respondenten nodig. Dus daar zit nu een kurk op.

 

Natuurlijk zijn er ook studenten met relevante vragen en interessant onderzoek. Daar staat een klein achterdeurtje voor open. Maar we beoordelen hun bijdragen op het belang voor het forum, niet van hun studie of opdrachtgever.

 

Wie een forum wil openen voor studevragen in relatie tot ondernemen, kan rekenen op onze warme ondersteuning en veel doorverwijzingen. Zijn bovendien vast wel sponsors voor te vinden. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als (bijna af) student wilde ik toch ook nog even reageren op dit onderwerp. Ondanks dat ik nog nooit een enquete o.i.d. hier heb gepost, voelde ik mij wel een beetje aangesproken.

Want ook ik kom hier even kijken als ik vastloop in mijn onderzoek voor mijn afstuderen. En ik kom hier dan omdat ik na eerst te hebben gezocht op google en geen antwoord te hebben gevonden, mijn studie boeken doorgebladerd te hebben, en geen antwoord te hebben gevonden, bekenden heb gevraagd hoe nu verder, echt even NIET meer weet hoe nu verder.

 

En waar kun je dan beter gaan zoeken dan daar waar mensen uit het bedrijfsleven actief zijn? Mensen die weten dat de praktijk echt niet altijd de theorie volgt, terwijl wij toch alles vanuit de theorie in de praktijk moeten gaan brengen, en ja wij worden geacht dit te kunnen, maar is al het begin niet moeilijk?

En om klaar gestoomd te worden voor het bedrijfsleven en te kunnen gaan functioneren in het bedrijfsleven is een beetje hulp zo af en toe nu eenmaal nodig. Waar dat dan beter te zoeken bij de 'oude rotten in het vak'?

 

Leonie

afstudeerder IBL, Hanze Hogeschool Groningen

Link naar reactie
  • 0

We hebben toch ook nooit beweerd dat je hier niet mag posten? Het moet alleen relevant zijn voor "de ondernemer". Vragen over: kan iemand mij de marketingmix uitleggen (gechargeerd) hoeven hier natuurlijk niet gesteld te worden, daar heb je leraren en boeken voor.

 

Het probleem was dat er vooral van dat soort (minder gechargeerde) huiswerkvragen de revu passeerden die totaal niets toevoegen aan dit forum, behalve het meer aantrekken van (vaak luie) studenten.

 

Als je denkt wat toe te kunnen voegen aan dit forum... Niemand die je tegenhoudt denk ik...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bekijk het eens anders.

 

Even terugdenkend aan mijn eigen schooltijd en de ervaringen die ik zo door de jaren heen heb opgedaan met studenten kan ik je zeggen dat de antwoorden die ondernemers geven op vragen van studenten over ondernemen, die antwoorden worden door leraren niet zelden aangemerkt als onjuiste antwoorden.

De leraren zijn op zoek naar antwoorden die de hoofdlijn in de studieboeken volgen, theorie en praktijk liggen nogal eens mijlenver uit elkaar of lopen decennnia op de echte wereld achter.

Dat heeft vaak tot gevolg dat de vraagstelling van de student voor een ondernemer niet erg steekhoudend overkomt en dus weinig toevoeged aan dit forum dat als doel heeft (startende) ondernemers verder te helpen.

Link naar reactie
  • 0

helemaal juist docenten zien graag iets wat theoretisch onderbouwd word door de leerstof die is doorgenomen tijdens een studie.

 

Echter ik werk momenteel aan een afstudeer opdracht die door het bedrijf toepasbaar moet zijn, een advies aan de hand waarvan het bedrijf verder kan. Iets wat daadwerkelijk in de praktijk gebruikt zal worden, en dus kan ik aangeven in het verslag wat richting school gaat, waarom ik heb gekozen voor een desbetreffende aanpak en als ik dit kan onderbouwen zullen zij mij hier niet op afrekenen, en dus zijn die kleine tips vanuit het bedrijfsleven zeker welkom in mijn geval!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.