• 0

Uitbetaling overwerk

Mijn medwerkers moeten elke maand een urenlijst invullen. Nu is het zo dat een medewerker ontslag heeft genomen en 45 overuren claimt, dit staat echter nergens op de urenlijst. Nu word er aangegeven dat er prive ook een lijst is bijgehouden. Er staan zelf uren op van 2006

 

Moet je die overuren dan uitbetalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van belang is om in te schatten of de betreffende werknemer een procedure gaat starten om deze zogenaamde vordering feitelijk te incasseren. Deze kans is nmm niet groot. Echter, als je denkt dat er wel een kern van waarheid is, dan lijkt het mij verstandig om eea in den minne te schikken. Het laatste wat je wilt is procederen tegen een werknemer die (deels) gelijk heeft. Dit geeft namelijk een zeer negatieve sfeer in het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Op het eerste gezicht: natuurlijk niet.

 

..tenzij je in het verleden deze of andere werknemers wel hebt toegestaan achteraf extra overuren te declareren via privé berekeningen en ook uitbetaald hebt: dan heb je een precedent geschapen.

 

Het is daarom verstandig om het gebruik van de urenstaat in het personeelsreglement of handboek vast te leggen (en naar deze bindende reglementen te verwijzen in de arbeidsovereenkomst) en daar ook strikt naar te handelen.

 

In het handboek staat dan bijv. de bepaling dat alleen overuren die op de officiele en tijdig (binnen x weken/maanden) ingeleverde urenstaat ingevuld staan gedeclareerd worden en/of alleen declarabel zijn indien vooraf toestemming is verleend voor dat overwerk.

 

Overwerk declareren over verstreken kalenderjaren/fiscale boekjaren is sowieso een doodzonde: dan moet zowel de zakelijke als de particuliere belastingaaangifte gecorrigeerd worden. De meeste bedrijven hanteren voor het indienen van declaraties een termijn van 1 of 2 maanden na einde kalenderjaar, anders heb je pech.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Van belang is om in te schatten of de betreffende werknemer een procedure gaat starten om deze zogenaamde vordering feitelijk te incasseren.

 

Ik denk niet dat die medewerker dit doet, Bij het tellen van de vakantiedagen en opgenomen verlofuren komen wij op een ander getal uit. Van de 45 overuren zijn er door mij 33 betaald.

 

Medewerker was zeer precies in het bijhouden van overuren maar vergat dat bezoek tandarts niet onder bijzonderverlof valt, evenals bezoek arts voor kind.

 

Daarbij heeft de medewerker geld opgenomen van de bedrijfsrekening met een pas welke zij niet had ingeleverd.

Link naar reactie
  • 0

Daarbij heeft de medewerker geld opgenomen van de bedrijfsrekening met een pas welke zij niet had ingeleverd.

 

Is dat niet gewoon diefstal? Gaat het om een groot opgenomen bedrag? Ik zou, zoals ExTax zegt, in de minne proberen te schikken door niet uit te betalen en te zeggen dat je het gedoe met de pinpas dan laat zitten (als het tenminste niet om een erg groot bedrag gaat wat de werknemer met de pinpas 'gestolen' heeft). Dan ben er zonder gezeur vanaf.

Link naar reactie
  • 0

Daarbij heeft de medewerker geld opgenomen van de bedrijfsrekening met een pas welke zij niet had ingeleverd.

 

Is dat niet gewoon diefstal? .

 

Dat is het zeker, de oud medewerker heeft zich hiermee het zelf zeer moeilijk gemaakt.

Het gaat mij niet om het uitbetalen van de uren, als je er recht op dan is dat zo, maar dan wel correct en volgens de regels. Een eigenlijst erop na houden is natuurlijk vreemd. Van de 45 uren die zijn gedeclareerd zijn er 33 uitbetaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.