• 0

bepaling uurtarief

Hallo,

sinds 01 2008 ben ik begonnen met mijn eigen onderneming. Hierin bied ik bedrijven mijn activiteiten aan. Ik doe onderzoek en adviseer bedrijven op logistiek gebied.

 

Nu heb ik mijn eerste opdrachtgever gevonden. nu dien ik mijn uurtarief vast te stellen. Ik ben nog student en heb verder geen kosten. klopt de volgende berekening?

 

€ 10 per uur wil ik verdienen

€ 11,90 dien ik te vragen bij de opdrachtgever (incl. btw)

 

Tevens heb ik via via gehoord dat als ik minder als 800 uur werk ik geen btw hoef te betalen. klopt dit?

 

bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1
klopt de volgende berekening?

 

Nee, want je moet ook nog inkomstenbelasting betalen.

 

Tevens heb ik via via gehoord dat als ik minder als 800 uur werk ik geen btw hoef te betalen. klopt dit?

 

Nee, dat is lariekoek.

 

BTW moet je overigens niet betalen, maar heffen op de factuur, incasseren, administreren, aangeven en afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens wat een gangbaar markttarief is voor je branche.

 

Sowieso heb ik niet het idee dat je met 10 euro echt aan de slag kunt. Je moet toch wat onkosten hebben lijkt mij, je hebt echt niets te verliezen als je op een minimumtarief gaat zitten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 5

Je uurtarief bepaal je als volgt:

 

Je kunt dit rekenmodel gebruiken (vul je eigen bedragen in):

 

Brutoloon: 50.000,-

Autokosten: 6.000,-

Kantoorkosten: 6.000,-

Verkoopkosten: 10.000,-

Huisvestingskosten: 6.000,-

Afschrijvingen: 5.000,-

Advieskosten: 8.000,-

Algemene kosten: 3.000,-

------------- +

Totaal 94.000,-

Winst & Risico 10% 9.400,-

 

Totaal begroting 103.400,-

 

Kantoorkosten zijn o.a. telefoon vast + mobiel, ADSL, accountant, porti, briefpapier etc

Verkoopkosten zijn o.a. internetsite, brochure, etentje, advertentie etc.

Huisvestingskosten zijn o.a. huur kantoor, gas water licht etc

Afschrijvingen spreken voor zich; computer, printer etc

Advieskosten: notaris, advocaat, coach, etc

Algemene kosten: Contributie KvK, vakbladen etc

Winst & Risico: Het bedrag dat je bedrijf spaart voor mindere tijden

 

Je begroting is in dit voorbeeld 103.400,-. Per jaar zijn er 52 weken x 40 uren = 2080 werkbare uren. Daarvan trek je af: 4 weken x 40 uur = 160 uur vakantie, vrije dagen, feestdagen etc. Blijft over: 1920 uren. Omdat je ook tijd moet reserveren om nieuwe klussen binnen te halen, trek je daar 1/3 vanaf, blijft over 1280 declarabele uren. Dit zijn de enige uren die je daadwerkelijk kunt factureren (altans die heb je begroot. Soms zit het mee, soms zit het tegen).

 

Je uurtarief wordt dan: 103.400,- / 1280 uren = € 80,71 per uur. Dát is je uurtarief exclusief BTW.

 

Nogmaals, dit is een rekenmodel. Het kan zijn dat jouw brutoloon anders is vanwege (het gebrek aan) opleiding en ervaring. Een mooi uitgangspunt is te kijken wat je voor het zelfde werk in loondienst zou ontvangen. Misschien is jouw kostenstructuur anders. Heb je bijvoorbeeld helemaal geen huisvestingskosten.

 

Ik zal niet alle kostensoorten benoemd hebben, en wellicht sommige kosten te hoog hebben ingeschaald. Maar het gaat om het idee.

 

Als je vragen hebt, stel ze gerust. Op het forum of PM.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

...

Tevens heb ik via via gehoord dat als ik minder als 800 uur werk ik geen btw hoef te betalen. klopt dit?

 

 

Ik hoop voor je dat de uurtarieven die je noemt alleen een voorbeeld zijn :o ;D

 

Er is (was?) een KOR, Kleine Ondernemers Regeling. Zoek even bij de belastingdienst.

 

EDIT: via via is vaak een slechte adviseur... ;)

 

De KOR is er nog steeds en heeft (nog steeds) niets met het aantal gewerkte uren te maken, maar gewoon met de verschuldigde OB.

 

Gebruik even de zoekfunctie op deze site en je vindt precies hoe je dat berekent.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
€ 10 per uur wil ik verdienen

 

Wow, 10 euro per uur. Dat is inderdaad wat te laag. Je zult inderdaad even een berekening moeten doen wat je kosten zijn. Ruben het rekenwonder 8) heeft al een formatje voor je gemaakt, alleen nog invullen en wie weet kom je inderdaad op de 10 euro uit maar verwacht het maar niet.

 

Je uurtarief wordt dan: 103.400,- / 1280 uren = € 80,71 per uur. Dát is je uurtarief exclusief BTW.

 

80 euro komt inderdaad al meer in de buurt en ik zal je zeggen dat dat nog niet eens een gek bedrag is. Voor beginnende mensen op ons kantoor (ik werk als projectmanager) betalen klanten tussen de 75 en 80 euro. Ikzelf heb 2 jaar werkervaring en zit op een tarief van 90 tot 100 euro. Allemaal ex btw, ex reiskosten. En ik heb me laten vertellen dat deze bedragen die ik hier noem niets zijn bij de bedragen die grote kantoren als accenture ofzo vragen.

 

Succes met de rekensom, ik raad je echt aan om er even goed mee aan de slag te gaan, want een veel te laag bedrag als 10 euro loopt de klant voor weg, is te goedkoop en een te hoog bedrag zorgt er weer voor dat hij naar een bedrijf gaat die hem ervaren mensen kunnen leveren (als hij die in zijn netwerk heeft zitten dan). Ergens tussen die 10 en 90 euro moet je dus gaan zitten.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Een beetje consultant van Mckinsey kost 200+ euro per uur. Maar het is duidelijk dat de TS een student is en dit soort bedragen niet (ook niet die 70-80 euro) kan vragen. Dat zou buiten proportioneel zijn denk ik, tenzij je echt veel toegevoegde waarde geeft aan dat bedrijf. Ik zou het ergens in de regio 25 - 50 p/u zoeken... Vergeet niet: de ervaring is ook erg veel waard. Wie weet kun je er later nog een keer wat werk verrichten.

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Maar is het met uurtarieven in feite niet gewoon wat de gek ervoor geeft (marktconform, netjes gezegd)?

 

Uiteraard kun je daarna alsnog berekenen hoeveel je daaraan overhoudt en of het vervolgens de moeite is het werk te gaan doen. De andere mogelijkheid is een som maken zoals Ruben voorstelt en dan kijken of je op een tarief uitkomt dat een beetje in de markt ligt. Uitkomst van beide methodes is natuurlijk hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Maar is het met uurtarieven in feite niet gewoon wat de gek ervoor geeft (marktconform, netjes gezegd)?

 

Ik denk dat de onderbouwing van kennis en ervaring erg belangrijk is. Mijn uurtarief als fietsenmaker háált het niet bij mijn uurtarief als interimmer en coach (is er trouwens iemand op het forum die wél handig is in banden plakken? Dan heb ik nog wel een paar klussen voor je...)

Link naar reactie
  • 0

Letop! Heel belangrijk!

 

Je bent student. Dit houdt in dat je niet fulltime kunt werken neem ik aan. Dus dat je ook maar een beperkt jaarinkomen hebt. Houdt er rekening mee dat je bij verzekering voor arbeidsongeschiktheid je voor niet meer dan je eigen inkomen kunt verzekeren.

 

Dit zal inhouden dat verzekeren geen nut heeft. Maar wat als je wel verzekerd bent en je raakt blijvend arbeidsongeschikt!

 

Denk hier goed overna en besef welke risico's je neemt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
sinds 01 2008 ben ik begonnen met mijn eigen onderneming. Hierin bied ik bedrijven mijn activiteiten aan. Ik doe onderzoek en adviseer bedrijven op logistiek gebied.

Nu heb ik mijn eerste opdrachtgever gevonden. nu dien ik mijn uurtarief vast te stellen. Ik ben nog student en heb verder geen kosten. klopt de volgende berekening?

 

Ehh... snap hier iets niet geloof ik. Je bent begonnen met je eigen onderneming zonder enig idee te hebben van tarieven in je branche? Geen idee wat je dienst waard is? Heb je dan wel een onderneming eigenlijk? Ondernemer ben je in ieder geval niet.

 

Als je af en toe iemand of een bedrijf adviseert mag je niet eens btw in rekening brengen! Check eerst even de kvk en de belastingdienst voor je begint. Dan eindig je ook niet met: '10 euro wil ik verdienen'. Mijn werkster verdient meer, die neemt zichzelf serieus, en terecht.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

@fred ik weet niet wat die gast gaat doen. Voor dat uurloon zou je zo maar ergens vrachtwagens kunnen staan lossen. Je bent niet de eerste die daar een ongeluk mee op loopt...

 

Ik zei dit met name om te benadrukken dat ZZP er zijn naast een studie serieuze gevaren met zich meebrengt. (zeker gezien het getoonde inzicht in de vraag) Vaak wordt het echter gezien als snel geld.

Link naar reactie
  • 1

Aardig topic,

 

Maar wat wil de klant voor de geleverde dienst betalen?

 

Het is mi een beetje idioot om voor een student een komplete kostrpijs uit te rekenen op basis van kantoorkosten, auto en een volledig jaar declarabele uren.

 

Waar is het aloude principe van vraag en aanbod gebleven? Wat is er mis met de vraag: "Wat is het u waard"?

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Het is mi een beetje idioot om voor een student een komplete kostrpijs uit te rekenen op basis van kantoorkosten, auto en een volledig jaar declarabele uren.

 

De vraag is natuurlijk niet alleen hoe je aan een uurprijs komt in dit ene specifieke geval, er zullen meer mensen zijn die met deze vraag rondlopen, en die hebben nu wel mooi een goede denkrichting voorgeschoteld gekregen :)

Link naar reactie
  • 0

Ja Jeroen,

 

En ik heb er een denkrichting aan toegevoegd: Vraag en aanbod.

 

Ik kan prima uitrekenen wat mijn kosten zijn en dat delen door het aantal uren dat ik wil werken, maar of mijn klant dat wenst te betalen is maar zeer de vraag. Dus naast de aanbodgestuurde benadering is er ook nog een vraaggestuurde benadering. ;)

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.