• 0

Medebestuurder in stichting klant?

Een klant van mij start een nieuw project en richt daarvoor een stichting op. Nu ben ik gevraagd om één van de bestuurders van de stichting te worden. Is dat wel of niet aan te raden?

 

Qua aansprakelijkheid valt het risico wel mee begrijp ik, een bestuurder is niet aansprakelijk voor schulden van de stichting. Maar spelen er nog andere zaken die ik daarbij moet afwegen? Iemand ervaring hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet kan het bestuur alleen aansprakelijk gesteld worden in geval van onbehoorlijk bestuur. Eigenlijk hetzelfde als met een DGA en zijn BV. Dus het blijft opletten.

 

Verder zie ik geen bezwaren, al zul je wel de relatie met je klant onder de loep moeten houden. Wat nu als je klant geen klent meer wil zijn? Zit je dan met ruzie in het bestuur? Dat zijn van die dingetjes...

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me niet zo'n groot probleem. Uit eigen ervaring wil ik wel meegeven dat ik voorheen altijd dacht dat een voorzitter verantwoordelijk / aansprakelijk was samen met de penningmeester die verantwoordelijk is voor de centjes maar nu blijkt dat het bestuur in haar geheel aansprakelijk is, ook al heb je geen aparte bestuursfunctie....

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als het héle bestuur aansprakelijk kan zijn in geval van onbehoorlijk bestuur, dan neem ik aan dat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor de gevolgen van besluiten die buiten mijn medeweten zijn genomen. Klopt dat?

 

En als er een besluit genomen moet worden en ik ben het er niet mee eens, dan stem ik tegen en zorg ik dat het in gesprekverslag wordt genoteerd?

Link naar reactie
  • 0

Als het héle bestuur aansprakelijk kan zijn in geval van onbehoorlijk bestuur, dan neem ik aan dat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor de gevolgen van besluiten die buiten mijn medeweten zijn genomen. Klopt dat?

 

Ik denk het niet. Als bestuurder ben je verantwoordelijk te weten welke besluiten genomen worden. Ook al worden die zonder jou genomen. Oplossing: zorg dat goed wordt vastgelegd welke besluiten genomen worden, en als een besluit je niet bevalt, leg dat vast (bijv protest in de eerstvolgende bestuursvergadering).

 

Dit is sowieso iets wat geregeld moet worden: wat zijn de besluitvormingsprocedures? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Saai maar noodzakelijk...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.