Jump to content
thijsje77
Verberg

Verkoop van gekregen materialen

vraag

Beste mensen,

 

Ik zit een beetje met het volgende probleem:

 

Ik heb van een kennis 8 apparaten gekregen welke niet meer in zijn business bruikbaar zijn en zijn afgeschreven. Deze apparaten hebben nog wel enige waarde en zijn gewild in het 2e handse circuit.

Kan ik zomaar deze apparaten via de zaak verkopen en boeken als inkomsten? Er staat aan de andere kant geen uitgaven voor de apparaten. Klopt hiermee de administratie wel dan?

 

Of kan ik beter de apparaten prive verkopen en dan een bedrag in de zaak storten uit prive kapitaal?

 

Op dit moment zit er nog geen geld in de zaak aangezien deze net is opgericht. We (VOF) hebben beide ongeveer 400 euro kosten gemaakt in de aanloop naar de zaak maar er is nog geen saldo.

 

Wat is wijsheid en wat zijn de mogelijkheden?

 

Moet ik misschien alleen een vermelding doen in de administratie dat er 8 apparaten gekregen zijn en kan ik ze daarna gewoon verkopen?

 

Tweede bijkomende vraagje:

 

Wanneer ik een apparaat aan een particulier verkoop moet ik die dan ook BTW berekenen? Deze BTW kan ik dan niet terugvragen bij de aangifte is het wel?

 

Hartelijke groet.

 

 

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Was het maar waar dat je de BTW bij verkoop terugkreeg! ;D

 

Je moet gewoon BTW rekenen en deze afdragen aan de fiscus, BTW terugvragen kan alleen bij inkoop-aankoop van jezelf maar je hebt de apparaten gekregen dus dat is 0.

 

Groet, Martin

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wellicht zou het een mogelijkheid zijn de apparaten eerst vanuit prive in de zaak te brengen, en vervolgens vanuit de zaak weer te verkopen.

 

Maar dat heeft natuurlijk alleen zin als de aankoper ze niet van een particulier wil afnemen, is dat wel het geval dan kun je ze gewoon prive verkopen zoals half nederland op marktplaats lijkt te doen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ Benm:

 

Je zegt --> eerst in de zaak brengen alvorens te verkopen.

 

Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Ik heb waarschijnlijk een klant die 4 apparaten van mij wil afnemen maar dan wel via de zaak.

 

Nu misschien een hele stomme vraag, maar hoe breng ik die apparaten in de zaak? Volstaat een opmerking in de administratie als bijvoorbeeld:

 

"Privé inbreng in de zaak --> 4 apparaten (specificaties)" ????

 

De apparaten hebben geen waarde op het moment van inbrengen maar gaan wel geld opleveren wanneer ze "de zaak" weer verlaten. Dit kan ik kan gewoon als inkomsten boeken (dat deel is bekend).

 

Het bedrijf heeft op dit moment geen liquide middelen. Alles wat er aangeschaft wordt dat wordt door beide vennoten (50/50) betaald. In de administratie vermeld ik dat als "privé storting vennoot X aan de zaak en dan het bedrag".

 

Met materialen kan ik dat dan ook doen?

 

Graag hoor ik nog even.

 

Ons bedrijf is veel te klein om een administratie kantoor in de arm te nemen voorlopig, maar met google en een beetje help van o.a. dit forum ben ik al een heel eind gekomen.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nu misschien een hele stomme vraag, maar hoe breng ik die apparaten in de zaak? Volstaat een opmerking in de administratie als bijvoorbeeld:

 

"Privé inbreng in de zaak --> 4 apparaten (specificaties)"

 

Dat lijkt me wel. Meestal breng je alleen geld van prive naar de zaak (bijv het startkapitaal), maar dat kan je op soortgelijke wijze ook met goederen doen.

 

Alleen moet je wel even kijken wat je met de waarde van die goederen doet. Dat je ze kunt verkopen zegt eigenlijk wel dat ze een bepaalde waarde hebben, en het lijkt me fiscaal aantrekkelijk om die ook te boeken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Alleen moet je wel even kijken wat je met de waarde van die goederen doet. Dat je ze kunt verkopen zegt eigenlijk wel dat ze een bepaalde waarde hebben, en het lijkt me fiscaal aantrekkelijk om die ook te boeken.

 

Dit je zou bv een waarde van 250 euro per apparaat van prive naar de zaak boeken en dan bv voor 500 euro per apparaat dit weer uitboeken ??

 

Verder is het me denk ik wel duidelijk. Gewoon dus in de administratie opnemen en inboeken, waarna het als het ware eigendom van de zaak wordt dat je weer kunt verkopen.

 

Hartelijke dank voor de antwoorden.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 163 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept