• 0

Salaris uit eigen onderneming

Misschien een beetje een rare vraag maar zie deze vraag eigenlijk nergens voorbij komen.

Als je een eigen onderneming hebt (eenmanszaak) hoe wordt je salaris dan afgehandeld?

 

Zelf boek ik gewoon iedere maand een vast bedrag af van mijn bedrijfsrekening naar privérekening.

Dit wordt bij mijn boekhouder als privévermogen verrekend.

Komt dit erop neer dat ik dus een schuld opbouwd bij mijn eigen onderneming?

Hoe zit dit precies??

Systeem / Netwerkbeheer - http://www.westland-ict.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vegeef me al ik het mis heb, maar een eenmanszaak ben je zelf. Het vermogen van 'de zaak' is van jou, en andersom. Dus je kunt geen geld van de zaak nemen, want het is al van jou.

Het salaris wat je jezelf betaald, is dus gewoon een bedrag waarvan je zegt 'dit heb ik nodig, en de rest gebruik ik voor de zaak'.

Sorry als het wat onduidelijk is. ;)

Link naar reactie
  • 0

Lekker simpel:

 

In principe maakt het niet uit of je het naar jezelf overmaakt of niet bij eenmanszaak omdat het 1 portemonnee is. Je kan echter 2 vakjes (bankrekeningen) maken (privé en zakelijk) zodat je duidelijk overzicht hebt in je privé geldzaken.

 

Het is dus meer een manier om het lekker simpel te houden. Inkomstenbelasting e.d. betaal je gewoon over het geheel.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Toch nog 1 aanvulling: je krijgt helemaal geen salaris!

 

Dat is iets wat wel vaker mis gaat en leidt tot spraakverwarring. Als eigenaar van een eenmanszak heb je inkomen uit de winst van je bedrijf. Daar betaal je belasting over. Idem voor een VOF.

 

Bij een BV ligt dit anders, dan heb je als DGA een salaris, waarvan het minimum door de BD bepaald is. Daarnaast mag de BV over de winst ook nog vennootschapsbelasting betalen.

 

Salaris is voor werknemers!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een student en heb dus een bijverdiengrens van rond de 13.000 euro per jaar.

 

Stel dat ik het eerste jaar meer dan 13.000 euro winst maak en het vermogen in mijn onderneming laat zitten (en dus niet uitkeer naar mijn privé-rekening) kom ik dan toch nog in de problemen met de IB-groep?

Link naar reactie
  • 1
Stel dat ik het eerste jaar meer dan 13.000 euro winst maak en het vermogen in mijn onderneming laat zitten (en dus niet uitkeer naar mijn privé-rekening) kom ik dan toch nog in de problemen met de IB-groep?

 

Op de site van de IB-groep is te lezen welke bijverdiensten meetellen. Er is zelfs een aparte pagina "Studeren met een eigen bedrijf". Heb je die al eens gelezen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.