• 0

DGA met 10% aandelen: loondienst en BV?

Het volgende,

Als 10 % aandeelhouder (per 1 januari 2009) van een startende onderneming (overige twee aandeelhouders 45%) was het idee dat er vanuit de werkmaatschappij naar mijn holding een managementfee van 6.000 euro zou worden overgemaakt waaruit ik o.a. salaris kan overmaken (de overige twee aandeelhouders krijgen 12.000 euro). Nu we ons er meer in verdiepen blijkt dat dit lastig wordt gezien mijn minderheidsaandeel waaruit een loonbetrekking kan worden opgemaakt. Nu sta ik voor de volgende keuze:

1) of ik ga in loondienst met de 10 % aandelen. De vraag is of het dan nog zin heeft om mijn BV in stand te houden? en omdat ik DGA blijf, heeft dit consequenties voor het loon van de werkmnemers welke we in dienst nemen? (verhaal is toch dat werknemers niet minder mogen verdienen dan DGA of geldt deze regel niet als ik in loondienst ben)

Het zou hierbij mijn voorkeur hebben om gewoon de managementfee nog te ontvangen en de sociale premies af te staan maar kan dit? en hoeveel ben ik dan kwijt aan sociale premies? Stel dat we juridisch vast willen leggen dat ik niet ontslagen kan worden (stemaandelen) waar leggen we dat dan vast? of kan dat sowieso niet met maar 10%

2) of ik blijf een zelfstandig ondernemer en heb geen aandelen in de werkmaatschappij maart ontvang direct opdrachten van deze werkmaatschappij een zgn opdrachtgarantie.

Mijn voorkeur gaat iegenlijk uit naat de bovenste waar ik gewoon de managementfee ga ontvangen

Wie kan mij in deze brainkraker adviseren?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Boeiende casus :)

1. Volgens mij ontstaat er pas een probleem indien je medewerkers krijgt die meer dan € 12.000 gaan verdienen aangezien dit het compensatiepakket van je collega's is;

2. Indien deze BV je enig opdrachtgever wordt, is het mogelijk dat je op termijn een probleem met de VAR krijgt. Let hier svp goed op en laat je accountant eea uitzoeken.

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

ik tap even uit een ander vaatje:

letteraandelen.

Je kunt de aandelen in de werk BV verletteren en aan elke letter bijzondere voorwaarden toekennen. Zo zou je ontslag bij meerderheid van stemmen tegen kunnen gaan, mits de mede-aandeelhouders hiermee instemmen (je hebt niet voor niets een minderheidsbelang). Je kunt dit ook in een aandeelhoudersovereenkomst bepalen. Die overeenkomst moet er toch komen! Daarin leg je namelijk de onderlinge bevoegdheden vast die de werk BV binden bij het aangaan van overeenkomsten.

Ik zie overigens niet in waarom je als 10% aandeelhouder niet gewoon via een managementovereenkomst kunt werken?! Als je t.a.v. de mogelijkheid ontslagen te kunnen worden niets regelt, dan ben je in de werk BV sociaal verzekerd. De hoogte van die premies op werkgevers niveau (de extra kosten voor de werk BV) moet ik je schuldig blijven.

Ter indicatie:

Bij een salaris van 5.000 per maand en geen verzekeringsplicht, heb je netto € 3.169.

Indien wel sociaal verzekerd, dan heb je netto: € 3.127.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
Ik zie overigens niet in waarom je als 10% aandeelhouder niet gewoon via een managementovereenkomst kunt werken?! Als je t.a.v. de mogelijkheid ontslagen te kunnen worden niets regelt, dan ben je in de werk BV sociaal verzekerd. De hoogte van die premies op werkgevers niveau (de extra kosten voor de werk BV) moet ik je schuldig blijven.

Inderdaad is dat een vaker gebruikte constructie, waarbij meestal de werkgevers- en werknemerslasten van de Werk-BV worden verrekend met c.q. in mindering gebracht worden op de managementfee.

2 aandachtspunten om rekening mee te houden in die constructie:

• bij het ontbreken van een arbeidsovereenkomst van de werkbv kan de wettelijke loondoorbetalingsverplichting worden verschoven naar de holding BV. (meestal staat in de managementovereenkomst een bepaling dat de managementfee (pro rata) wordt opgeschort bij (gedeeltelijke) ziekte. Houdt er rekening mee dat je de eerste 104 weken ziekte dan wel zelf dient op te vangen, bijvoorbeeld via een verzuimverzekering. Een beperkt aantal verzekeraars biedt individuele dekkingen aan voor DGA's in loondienst. (Vrijwillige verzekering via het UWV is uiteraard niet mogelijk omdat niet wordt voldaan aan het zelfstandigheidscriterium)
  • vanaf een aandelenbelang van 10% val je als DGA buiten de Pensioenwet. Je kunt daardoor niet meer deelnemen aan collectieve regelingen en de Wet op de medische keuringen is niet van toepassing. M.a.w.: er zal medische selectie (keuring) van toepassing zijn op externe pensioenverzekeringen of de benodigde risicodekkingen bij eigen beheer. Voor sommige DGA's kan dit reden zijn om het aandelenbelang net onder (geen keuring, collectief pensioen) of juist op minimaal 10% (individueel regelen, optie eigen beheer) te zetten

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar