• 0

BTW en overige autokosten

Hallo,

 

Ik heb een vraag. Volgens de belastingdienst www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-43.html#P574_59432

moet ik voor privegebruik van mijn bedrijfsauto aan het eind van het jaar 12% van 25% van de nieuwwaarde bijtellen.

Hierbij mag ik dan voor ALLE kosten geldende voorbelasting aftrekken.

 

Volgens dezelfde belastingdienst www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-20.html

moet ik voor overige autokosten van mijn bedrijfsauto een differentiatie maken tussen prive en zakelijk gebruik en kan ik voor die autokosten alleen het zakelijke gedeelte van de voorbelasting aftrekken.

 

Mijn vragen:

* welke methode moet ik toepassen

* wat zijn "overige autokosten".

 

Mijn bedrijfsauto staat op de balans (grijs kenteken)

 

Thanks

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Micha

 

Het onderscheid zit in een nieuwe of gebruikte auto. Op een nieuwe auto kun je alle BTW terugvragen op de aanschaf, maar moet je wegens prive 12% van de IB bijtelling corrigeren.

 

Bij een gebruikte auto kun je op de aanschaf (doorgaans) geen BTW terugvragen. In dat geval mag je de BTW op alle autokosten naar verhouding zakelijk/privé aftrekken. Als die verhouding niet vastgesteld kan worden, dan is goedgekeurd dat je 75% van de BTW op alle autokosten terugvraagt. Je hebt dan ook niets van doen met de 12% correctie.

 

Overige autokosten: reparatiekosten, parkeergeld, brandstof etc.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel,

 

 

Beide tips hebben me geholpen.

Ik heb BTW betaald over mijn bestelbus, dus ik ga ervan uit dat ik alle BTW aftrek als voorbelasting en dan 12% bijtel. Aangezien ik absoluut geen zin heb om een kilometeradministratie op te zetten, houd ik em niet prive maar op de zaak.

 

Micha :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.