• 0

Uittredende vennoot: hoe goodwill berekenen?

Hoi allemaal

 

Ik ben sind 5 jaar mede vennoot van een hoveniers bedrijf wat goed loopt.

 

Nu heb ik te horen gekregen dat mijn vennoot per 1 april stopt (gaat emigreren naar Nieuw Zeeland) . Nu is het zo dat ik verder ga als eenmanszaak. Hij krijgt natuurlijk zijn eigen vermogen terug , maar hij wil ook een x bedrag aan goodwill hebben. Hoe kun je dat bepalen ?. Ik heb heel internet afgezocht, maar kan niks vinden. Kunnen jullie mij van advies voorzien

 

gr lieuwe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je met 'zijn eigen vermogen'? Zijn inleg bij de start?

 

De vraag is dus, welke premium verdient hij omdat hij de afgelopen vijf jaar meegebouwd heeft. Mag ik vragen waar we het over hebben: een bedrijf met personeel, substantiële omzet, langdurige klanten en contract? Kun je daar meer over vertellen? Wat is het nu, en hoe ziet de toekomst eruit?

 

Eén tip nog: laat hem zelf, onafhankelijk van jou, ook de 'x' invullen. Dat biedt wellicht interessante inzichten als je zijn x straks naast jouw x legt.

 

(Overigens is er op 'heel internet' best wat te vinden hoor: zie bijvoorbeeld hier.)

Link naar reactie
  • 0

Beste jeroen.

 

 

Met z'n ev bedoel ik wat er nu aan ev van mijn compaan op de balans staat. Wij hebben een hoveniers bedrijf met 3 man persooneel(waarvan er al 1 1.5 jaar ziek is) Een omzet van boven de 3 ton Een klanten bastand de per jaar verschillend is ivm met de aanleg van de tuinen Alleen voor het onderhoud zijn er een aantal klanten die aan ons zijn verbonden dmv een abonement of zelf bellen voor een afspraak. Het contact loop via ons beiden en zijn de klanten niet echt aan ons persoonlijk vebonden, maar echt met de zaak In de toekomst zou ik dit bedrijf onder de zelfde omstandig heden willen voort zetten, Alleen er is werk voor 2 (wat ik straks alleen gaat doen)en zal er iemand (bedrijfs leider ) moeten komen om mij een hoop werk uithanden te nemen. Waar door de winst voor mijn het bijna het zelfde zal wezen omdat dit meer kosten met zich mee brengt. Is dit mee te nemen in de onderhandelijngen.

 

gr lieuwe

Link naar reactie
  • 0

Ik zou voorzichtig zijn met goodwill in dit geval. Goodwill in jou geval zou ik alleen maar aan kunnen denken als je bovengemiddeld veel terugkerende klanten of iets dergelijks hebt. Iemand anders nog ideeen waarom je in dit geval goodwill zou willen meenemen?

 

Voor de rest zou ik kijken naar een normale waardering van een dienstverlenend bedrijf (uitgaande van normale winstmarges). In de IT-sector reken je dan meestal met 0.8 tot 1.2 keer de omzet voor de hele tent. Daar zou je vennoot dan de helft van moeten krijgen.

 

heeft iemand ervaring met waarderingsgrondslagen voor dienstverlenende bedrijven buiten de IT. Is dit ongeveer hetzelfde over het algemeen??

 

Als er veel opgepotte winstreserves (die je opgebouwd hebt uit stijging van je eigen vermogen in eerdere jaren) in de toko zitten, zou hij nog een stukje hiervan kunnen claimen (als het geen reserves zijn die nodig waren/zijn in slechtere tijden). Dat zou betekenen dat je in het verleden misschien (te) weinig winst uitgekeerd hebt en dat hij dat alsnog moet krijgen...

Link naar reactie
  • 0

Is dit mee te nemen in de onderhandelijngen.

 

Jazeker. Eigenlijk moet je een nieuwe prognose maken van de situatie zodra je vennoot uit het bedrijf is. De kosten stijgen (extra bedrijfsleider), mar de winst gaat nu alleen naar jou, ipv jou en je vennoot.

 

Daarnaast kun je meenemen dat je vennoot zijn klanten sowieso niet kan meenemen naar het buitenland.

 

Een kort door de bocht oplossing is voor jou en je vennoot een gelijk salaris opnemen in de boekhouding. Deze bedragen worden afgetrokken van de goodwill. Als er een positief bedrag overblijf, deel je dat door 2.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.