• 0

Meewerken aan één digitaal loket voor ondernemers?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De overheid is bezig met de creatie van één digitaal loket om al je ondernemerszaken te regelen.

Ik kreeg een uitnodiging om mee mee te werken aan deze ontwikkeling. De één loket gedachten lijkt mij een enorm goed punt en de realisatie ervan een behoorlijke uitdaging.

Ik kan mij namelijk voorstellen dat het voor ondernemers enorm relaxed zal zijn als er iinderdaad één middel ontstaat die aan de behoeften van de ondernemers zelf voldoet. Nu dus de kans om hieraan mee te werken.

De creatoren ervan staan open voor alle suggesties en wensen die ondernemers zelf hebben.

Interesse? Lees dan de uitnodging (zie bijlage)

Een_loket_Mijn_antwoord_voor_bedrijven.doc

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

" Binnenkort krijg je een uitnodiging voor een kick-off bijeenkomst op dinsdag 13 mei a.s. van 18.00 tot 20.00 uur in Den Haag (datum is nog onder voorbehoud). Tijdens deze bijeenkomst zal er de mogelijkheid zijn om met elkaar kennis te maken (zowel het team van ICTU-Antwoord voor bedrijven als medetestgebruikers) en zullen wij informatie geven over mijn.antwoordvoorbedrijven.

Graag hoor ik van jou of je bij deze bijeenkomst aanwezig kunt zijn."

 

Wie gaan er?

 

Link naar reactie
  • 1

Het leest als het zoveelste kansloze ICT project van de overheid.

 

 

Zonnestraaltje :-*

www.antwoordvoorbedrijven.nl ziet er wel leuk uit en Higherlevel.nl prijkt wel erg fraai op de eerste pagina! Het enige wat ik niet snap is waarom het "Antwoord© voor bedrijven" heet (dat copyright tekentje lijkt wel een poging tot een branding-achtig gevoeletje ofzo...of claimen ze het copyright op het woord "antwoord"? Zou wel des overheids zijn ;-))

Link naar reactie
  • 1

Hoi Mik,

 

Het idee is fenomenaal! Maak eerst een spagetti organisatie, waarin niemand meer de weg kan vinden en creëer er bovenop een wegwijzer. Noem het "antwoord" en claim de rechten... ;D

 

Er is geen probleem met ondernemers die de weg niet kunnen vinden. De ondernemers die ik ken, zijn veelal handig genoeg om even te bellen met iemand die het ze puik en gratis kan uitleggen. Zelfs als het gaat over subsidies, met talloze regelingen en uitvoerders, komt een beetje ondernemer er wel uit.

 

Als mensen het hebben over regeldruk en regelzucht, bedoelen ze de (vaak idiote) nieuwe ideeën van ambtenaren, die worden gelanceerd omdat het niet gaat zoals de ambtenaren dat willen. Ik noem dat de paternalistische overheid, die maar niet kan stoppen met voor ons te denken. Voorbeelden zijn er te over en er wordt veel over gepubliceerd op bijvoorbeeld www.regelzucht.nl.

 

De overheid zou daarom geen "antwoord" moeten formuleren, maar een vraag. En dan niet een vraag, die alleen maar het antwoord kan opleveren wat de ambtenaren graag willen horen, maar een echte open vraag.

 

Dus niet de vraag: "wat moeten we doen om innovatie te bevorderen?" Dat is namelijk een (politiek) agenda gedreven onderwerp, maar wel de vraag: "Waar heb je last van?" Dat is namelijk de ondernemer zijn agenda die dat bepaalt. Er zijn overigens meldpunten genoeg waar die informatie binnenkomt bij de overheid, maar op één of andere manier gaat dat verloren in de spagetti. Daar hebben we last van.

 

Henk

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

What's in a name ???

Daar zit qua keuze wel een hele filosofie achter, maar dan moet ik zelf ook weer scherp krijgen wat dat nou precies was, om daar concreet toelichting op te geven, i.p.v. de soms vage antwoorden die ik kan geven 8) Daar kom ik volgende keer dus op terug.

 

Uiteraard toen ik deze uitnodiging hier plaatste had ik sowieso al sceptisme en negatieve gedrag verwacht. Ondernemers zijn geen fan van de overheid, maar we moeten er toch mee dealen!!!!

Commentaar is vaak terecht.... Want voor het "gevoel" van vele ondernemers zelf is in het verleden nog niets concreets tot stand gekomen.

Behalve Higherlevel.nl dan... maar ja .... die behoefte vullen jullie zelf ;)

 

Maar je moet ze toch nageven dat de overheid niet opgeeft. Ze willen graag gehoor geven aan het feit dat alles qua informatie zo versnipperd is.

En nu kun je i.p.v. er sceptisch over zijn, ook aan meewerken, zodat het hen uiteindelijk wel lukt om iets tot stand te brengen waar ondernemers behoefte aan hebben. Omdat je dan zelf input geeft. En wat is daar mis mee dan?

Dit i.t.t. tot creaties uit het verleden waar ondernemers geen inmenging in hebben. Dat vind ik op zich al een hele vooruitgang

Of missen we straks dan een uitlaatklep om te mopperen op de overheid ;D Ook fullfilling... (of foolfilling) Ik denk het niet !

 

Dan... uitleg van diverse initiatieven:

"Mijn antwoord voor bedrijven" staat los van "Antwoord voor bedrijven".

 

"Antwoord voor Bedrijven" daar kun je online gericht zoeken en kom je terecht bij de informatie die voor de ondernemer relevant is. Kom je daar niet uit of kom je niet terecht waar je moet zijn, dan kun je een chat starten of inderdaad gewoon de telefoon pakken en je vraag stellen. Zij zorgen er dan voor dat je bij de juiste instantie en afdeling terecht komt en niet eerst door "hoofdingang/telefooncentrale" van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Kortom... ze vervullen een centraal eerstelijns hulp voor waar je als ondernemer moet zijn.

 

Bij "Mijn antwoord voor bedrijven" kun je straks digitaal terecht voor de formulieren die je als ondernemer nodig hebt.

 

Binnen de overheid wordt dit t.z.t. wel gekoppeld aan elkaar.

 

Persoonlijke noot: bij beide initiatieven zitten onwijs enthousiaste personen die er alles aan doen om uiteindelijk voor de ondernemers iets tot stand te brengen.

En daarnaast zitten wij... HL.nl en kunnen we 2 kanten op:

1) Sceptisme from HL.nl ?

2) Positive vibes from HL.nl?

 

Het zonnetje schijnt... nog steeds in mijn hoofd... dat wel, maar met positive thinking kom je een eind verder.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Vergat nog even wat:

 

Nou, met Higherlevel zo prominent op de voorpagina had het wel antwoord voor bedrijven door bedrijven mogen heten. :P ;D

 

Grappig dat je dit zegt... daar is gister nog over gesproken. Consider it done bij de subline van HL.nl !

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat een kwatsh. Antwoord voor bedrijven wasal de derde naam voor hetzelfde initiatief, dat ooit genomen werddoor de KvKen de belastingdienst. Nu wordt daar mijn.antwoordvoor bedrijven aan toevevoegd? Hebben ze niks te doen daar? Bij gebrek aan content gaan ze maar nieuwe namen vezinnen?

 

Allereerst is de naam antwoord voor bedrijven volstrekt misleidend. Het zou antwoord van de overheid moeten heten en waarom moet een site met electronische formulieren nou mijn.antwoord voor bedrijven heten? Hier is het juist de ondernemer die antwoord geeft op vragen van de overheid. :o

 

Samenwerken ho maar. Ik heb ze gebeld voor een afspraak. Ze willen helemaal niks met bedrijven te maken hebben.

 

'T is dat ik in Tanzania zit en andere dingen aan mijn hoofd heb, anders zou ik hier werk van maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ah, ik zie het al, regeldruk.

Laten we een protocol schrijven om met regeldruk om te gaan.

Daar richten we dan een backoffice voor in en benoemen een aantal functionarissen tot Hoofd Regeldrukmanagement.

Moeten we wel een Raad van Toezicht vormen voor controle op naleving, dat snap je. Volgens Regel 14 van het Wetsvoorstel "Motie Raad van Toezicht Hoofd Regeldrukmanagementfunctionarissen" dient de raad gescreend te worden door de Commissie "Screeningsbeleidvorming Wetsvoorstel "Motie Raad van Toezicht Hoofd Regeldrukmanagementfunctionarissen", afdeling Draagvlakcreatie en Implementatieverandermanagementplatform.

 

Op zich wel ondernemend van de overheid. Zelf vraag creëren en dan ook zelf het antwoord geven. Klinkt als gezonde marketing.

Na Antwoord© krijgen we straks ook channels...

Kafka™ by Antwoord©

Alice In Wonderland™ by Antwoord©

Godfather Deluxe Pension Plan™ by Antwoord©

8)

Link naar reactie
  • 0

Mikey,

 

Even los van de vraag of dit een goed initiatief is en of de personen die erachter zitten wel oprecht en enthousiast zijn, het volgende;

 

Het doet me goed om te zien hoe je jezelf sterk maakt om iets te betekenen voor ons als ondernemers. Je gelooft kennelijk in het genoemde initiatief en je vind het jammer dat er kritisch op wordt gereageerd. Dat is begrijpelijk vanuit jouw positie en te waarderen.

 

Je moet mijn kritiek daarom zeker niet persoonlijk opvatten, maar meenemen in de bureaucratische machine. Hoe meer pleitbezorgers we daar hebben, des te meer kans dat er iets van blijft steken. Dat is namelijk precies de remedie tegen de informatie die verloren gaat in de spagetti, mensen die het niet vergeten en blijven hameren, ook al lijkt het soms zinloos.

 

Ik kan ook begrijpen dat jij niet zit te wachten op kritiek, die niet eens concreet op je voorstel gericht is, maar op een veel diepgewortelder probleem, namelijk een doofstomme overheid. Daar kan je nu niet veel mee en het is ook niet van zoveel nut om bij te dragen in de bespreking van de ICTU. Zij zullen op dezelfde manier hun schouder optrekken en denken dat ze er niet veel mee kunnen, want het is nu eenmaal zo.

 

De hardnekkigheid van dit probleem komt nu in deze draad mooi naar voren, want het is een probleem dat zichzelf in stand houdt. Op het moment dat de overheid wordt aangesproken op niet luisteren, luistert ze niet. Daar kan je ook twee dingen mee doen, namelijk ophouden en leidzaam toezien of harder roepen en hopen dat er iemand wakker wordt.

 

Dus nogmaals; De projectleiders zullen ongetwijfeld het beste voor hebben met hun project en de doelgroep, net zoals jij dat hebt, maar de vraag is of ze de juiste opdracht hebben gekregen.

 

Dat is een vraag, die ik, als "burger", wel mag stellen. Dat is geen onbehoorlijk gedrag en valt ook niet onder sceptisch. Ik ben bloedserieus als ik zeg dat een bureaucratische machine (zoals een overheid) doofstom is. Ik weet ook dat dit niet (gemakkelijk) zal veranderen, maar dat ontneemt me niet het recht om te vinden dat dat niet echt handig is.

 

Daarom reageer ik iedere keer, als de bureaucratie een nieuwe truuk verzint om zichzelf te blijven legitimeren, met kritiek. Niet omdat ik een hekel aan jullie heb, maar omdat ik het vreselijk (doof)stom vind. Wie denkt dat dit niet te veranderen is, heeft het opgegeven. Ik denk dat er ook andere wegen zijn die bewandeld zouden kunnen worden en wil daarover graag in gesprek. Mijn kritiek is dus niet gericht tegen dit enkele project, want ik ken er talloze. De krant staat er vol mee ;)

 

De vraag of ik ervoor wil zorgen dat het digitale loket een succes wordt, zal ik negatief beantwoorden. Een open vraag, gesteld door iemand die echt is geïnteresseerd, vormt voor mij een uitdaging waar ik, desnoods voor liefdewerk-oud-papier, graag mijn hoofd over breek.

 

Met heel vriendelijke groet,

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hai Henk,

Ik vat jouw kritiek beslist niet persoonlijk op. Jij kent mij/hebt mij leren kennen als de Jeanne D'arc in een ambtenaren stelsel... En jij hebt je inderdaad al vaker afgevraagd hoe ik het vol houd. En nee... ik ga voorlopig nog niet langs de KvK voor een nieuw nummer ;-)

Ondernememersschap zit nog steeds in mijn bloed, dat wel! En dat is dan ook de reden waarom ik niet opgeef.

"Wie denkt niets te kunnen veranderen heeft opgegeven" Daar sluit ik mij dus bij aan!

 

En ik blijf daardoor ook wel weer positief gestemd als de overheid weer met een nieuw initiatief komt. Ze zijn dus niet doofstom, maar of ze het op een slimme manier aan- of oppakken is dan de vraag?

 

Ikzelf ben wel van mening dat de overheid aan het veranderen is. Dat het allemaal moeizaam, langzaam en niet naar tevredenheid gaat is inderdaad waar de kranten vol van staan. En juist doordat ondernemers wel hun mond open blijven doen, kan dit wel per item een verandering teweeg brengen.

 

Je kan wachten op een open vraag, maar je kan ook reageren op wat je tegenkomt.

Neem bijvoorbeeld Karen:

- Top 10 Frans Heemskerk

- Geen verplichte AOV voor ZZP-ers

 

Of er geluisterd wordt en wat er gedaan bereikt wordt is dan afwachten. Maar de oren worden wel open gehouden.

 

Dat niet alles tegelijk kan veranderen is een feit.

 

M.b.t. tot deze topic en het luisterd oor van de overheid:

Ondernemers roepen al jaren dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Hebben behoeften aan 1 loket waar ze alles kunnen regelen. En zo is dit project ontstaan/bedacht.

M.b.t. dit project en de initiatieven daar omheen, denk ik dat kritiek en commentaar hebben een goed gegeven is. Maar dan moeten we wel onze mond opendoen, zodat we mischien met ons commentaar ervoor zorgen dat het positief uitwerkt. Als (en of) dit beoogde project een succes wordt is dan naar mijn mening toch juist door de inmening van ondernemers?

 

<>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.