• 0

Gat van 0,8 ton op 8,8 ton startbegroting voor kampeerboerderij

Wij (mijn vrouw en ik) willen graag met ons werk "maatschappelijk" nuttig zijn. Hiertoe zijn we bezig een kampeerboerderij te kopen incl. prachtig stuk terrein. Doel is om hier naast logeeropvang, een combinatie van recreatieve en educatieve werkweken voor licht verstandelijk gehandicapte kinderen te organiseren.

 

Stukje achtergrond: ik ben drs. RC in de bedrijfseconomie en mijn vrouw drs. in de orthopedagogiek. Ik ben reeds 4 jaar freelance financieel adviseur, mijn vrouw sinds een 1/2 jaar. Goede jaarcijfers aanwezig.

 

Businesscase: aankoop OG rond de 8 ton (excl. kk). 1e contacten met banken lijkt ± 7 ton financiering op te leveren (wel echt maximaal denk ik). Dat betekent dus ± 1.8 ton uit andere bronnen. Een ton eigen middelen is beschikbaar. Per saldo een gat van 0.8 ton.

 

prognose exploitatie en kasstromen zien er gezond uit (we blijven 1e jaren "gewoon" ons huidig bedrijf uitoefenen incl. stuk exploitatie uit de kampeerboerderij, overstap naar doelgroep en afbouwen huidig werk stap voor stap daarna).

 

Concrete vraag: wie heeft er tips hoe we het resterende gat in kunnen vullen (uit familie en vriendenkring zal niet al te veel komen denk ik)? En dan met name welke stappen te bewandelen? 0,8 ton lijkt niet veel op totaal van 8,8 maar net genoeg om project te moeten cancellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien een idee om de aankoop gefaseerd te laten plaatsvinden, zodat de huidige exploitant stapsgewijs zijn eigendom overdraagt. Meteen een kans om iemand met verstand van zaken er bij te houden want een camping runnen is iets anders dan titels strooien.

 

[off optic]Altijd mooi als een financieel adviseur een financieel advies komt vragen op Higherlevel, dat onderstreept de unieke positie van deze site.[/off topic]

Link naar reactie
  • 0

met titels strooien is niet de bedoeling :-\. ging alleen om schetsen van achtergrond / CV.

 

gefaseerde aankoop is niet mogelijk. eigenaars vertrekken per bepaalde datum.

 

[off optic]Financieel adviseur: ja. Maar niet in financieringsvak. Vandaar dat alle hulp welkom is[/off topic]

Link naar reactie
  • 1

eigenaars vertrekken per bepaalde datum.

Soms kun je met wachten (niks doen dus) meer verdienen dan met werken.

 

Je bent misschien wel te "eager" (wat is het nederlandse woord daarvoor?) om te kopen. Dan koop je altijd te duur. Eerste deel van die 80K komt simpelweg uit zwijgen, wachten en de tijd zijn werk laten doen. Op de dag van vertrek doe je het beste zaken. (Ga maar eens op de markt kijken, aardbeien koop je aan het einde van de dag het goedkoopst)

 

Je (te dure) auto's verkopen. Cash (vrij) maken dus.

 

Heb je een eigen huis? Hoe zit het met overwaarde?

 

Verder nog bezittingen die je te gelde kunt maken? Paarden, boot, vakantiehuisje?

 

Ondernemen begint met offers brengen.

 

Een vraagje tussendoor: hoe oud ben je?

 

Als dat allemaal niks oplevert dan zul je over dienen gaan naar stap 2: winst delen. Dit het is het moeilijkste stuk voor veel ondernemers.

 

Eigenlijk wil je in onroerend goed beleggen (en het kapitaal het werk laten doen) zonder (voldoende eigen) geld. Die wens leeft bij velen. Je zult dan echter te maken krijgen met een tweede partij (investeerder) die ook een deel van de koek wil.

 

Als je echt maatschappelijk wil ondernemen richt je een stichting op. Daar stort je dan je eigen ton in en vraagt vervolgens aan anderen of die mee gaan doen. Ook kun je dan eenvoudiger subsidie krijgen. Waarschijnlijk ambieer je deze route niet.

 

Wat wil je echt in het leven is dus de vraag.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

'Druk' is zelden een goede raadgever. Ik sluit me daarom aan bij de opmerkingen van Ard. Het maximaal gefinancierd zijn is bovendien geen ideale situatie. Kan je ook 'kleiner' starten? Zo houd je mogelijk meer armslag om tegenvallers op te vangen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

tjonge. wat een reacties na amper een paar uur :o

 

een paar antwoorden:

- ik ben 37

- eigen huis overwaarde heb ik conservatief meegenomen in eigen geld berekening

- nee, (nog) kleiner starten is geen optie. we starten reeds ´klein´ ;D: Zetten huidig werk na aankoop nog een tijd voort. Incl. opbrengst uit bestaande verhuur geeft genoeg cashflow voor overleven. Vervolgens rustig en beheerst ondernemingsplan verder invullen. Huidige klussen afbouwen en ´nieuw´ werk (met nieuwe doelgroep) stap voor stap opbouwen . Dat is ons scenario.

- en ja Ard, een goede investeerder kan echt wel een (klein) stukje van de koek krijgen. Alles heeft zo zijn prijs.

 

Maar om me aan te sluiten bij msteer: tips nog steeds welkom ;)

Link naar reactie
  • 0

Voordat een advies gegeven kan worden, heeft de of die bank aangegeven waarom die 0,8 ton niet gefinancierd kan worden ?

Is het dekkingstekort voor de bank te groot, is de exploitatie niet voldoende, of is er een andere reden?

 

Oeps !!!

Wat ik heb gemist, is dat je je ondernemersplan nog verder moet invullen.

Ga eerst daar eens mee aan de slag voordat je de vraag stelt hoe dat financiële gat op te vullen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rekasto,

 

Je laatste opmerking "tips zijn welkom" is misplaatst. Ard heeft antwoord gegeven op je vraag, nu zul jezelf creatief zijn op een oplossing voor je probleem te vinden. Alleen jij kunt jezelf helpen, je kunt hooguit op zoek gaan naar iemand waar je tegenaan kunt praten, een coach of "sparring partner". Ondernemer zijn betekent creatief zijn: er zijn geen problemen maar alleen uitdagingen.

 

Lees eens mijn artikelenreeks over financieringsbronnen hier op higherlevel (in het hoofdmenu onder extra en dan columns). In jouw geval lijken mij vooral het artikel over sponsors en, gezien het door jou genoemde maatschappijk belang wellicht over de publieke sector van belang.

 

Hierbij nodig ik je uit me te bellen voor een eerste, gratis, gesprek!

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.