• 0

Hoe te deelnemen in bedrijf van 5mln, zonder financiële investering

Inmiddels aardig wat topics doorgelezen maar kwam mijn onderwerp niet tegen. ik ben op zoek naar ervaringen, advies, kritische kanttekeningen..

Situatie:

Ik werk inmiddels enige jaren binnen een bedrijf waar ik me heb opgewerkt tot projectmanager. Toen ik bij dit bedrijf ben gaan werken was voor hen en mij duidelijk dat mijn wens was om een eigen bedrijf te hebben, waarop zij reageerden dat daartoe mogelijkheden waren in de vorm van participatie. Het moment is nu daar om een keuze te maken..

participeren of in loondienst blijven en op zoek naar "iets" anders.

Het bedrijf heeft een waarde van 5 MLN en is volledig eigendom (aandelen A) van vader-zoon. (ik behoor niet tot de fam.). Ik heb geen eigen geld en zou kunnen gaan lenen. Echter meer dan 100 a 200K zal het niet kunnen zijn, aldus de bank.

Voorstel vanuit het bedrijf is om mijn bonus a 4% (??) van winst volledig in nieuw uit brengen aandelen (B) te stoppen(96% naar huidige eigenaar en 4% naar mij). Mijn idee is dat dit voor de lange termijn geen zoden aan de dijk gaat zetten. Ik lever 50% input in de dagelijkse werkzaamheden maar begrijp ook dat ik geen factor kapitaal achter me heb staan. Hoe kun je nu toch naar een wenselijke situatie toe waarin recht wordt gedaan aan de factor kapitaal van de huidige eigenaren (blijven ook voorlopig actief in de onderneming) en is er toch een mogelijkheid om echt te gaan participeren, zonder op een minderheidsbelang te blijven steken en wel de eventuele financiering te kunnen dragen. Mijn insteek is om over 7 a 10 jaar op 30/70 dan wel 40/60 verhouding uit te komen..

Kent iemand een constructie welke hout snijdt? Dus een constructie de naam partner eer aan doet en niet als bonus/optie-regeling aan doet? Dus waarbij er rekening wordt gehouden met 4 factoren: Kapitaal (5 MLN) en Personen X, Y en ik, waarbij op de korte termijn de oprichter x de onderneming verlaat (blijft wel aandeelhouder) en Y het rustiger aan gaat doen..

Graag jullie reacties, dan wel vragen.

 

Entrep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat dacht je van: als ik komend jaar zo veel omzet binnen hengel dan krijg ik x% van de aandelen ?

 

Of vind je dat te kort door de bocht? Of bestaat er geen mogelijkheid om je prestatie te meten en daar zoiets tegenover te stellen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is helaas kort door de bocht, daar eigenaar direct verantwoordelijk is voor de verkoop/omzet. ik aan de andere zijde maak dit wel mogelijk door inkoop en organisatie. dit valt moeilijk uit elkaar te trekken zonder dat de eigenaar zal aangeven dat het zijn verdienste is.. ofwel, in mijn ogen te veel ruimte voor discussie.. Tevens hebben we in de afgelopen jaren de omzet dusdanig laten stijgen (ongeveer 50% per jaar) dat dit nog eens goed in mijn nadeel kan werken..

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is dat dit geen zoden aan de dijk gaat zetten. Ik lever 50% input in de dagelijkse werkzaamheden maar begrijp ook dat ik geen factor kapitaal achter me heb staan. Kent iemand een constructie welke hout snijdt? Dus een constructie de naam partner eer aan doet en niet als bonus/optie-regeling aan doet?

 

Voor die 50% van de werkzaamheden krijg je naar ik aanneem een marktconform salaris.

Ik vind dat je blij mag zijn dat ze voor jou een mogelijkheid creëren om via een soort bonusregeling aandelen te verwerven, kennelijk zonder dat je een cent hoeft te investeren.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook altijd goed is is om je te verplaatsen in de ander. Wat zou jij willen aanbieden als eigenaar, en tegen welke prijs? Gebaseerd op wat?

 

Even er van uitgaand dat zowel zij als jij elkaar kunnen vertrouwen, het volgende.

 

Op dit moment loop jij geen ondernemersrisico, zij wel. Dat heeft hun een bedrijf van 5 miljoen opgeleverd. Jij wilt nu risico gaan nemen, maar hebt geen kapitaal. Dat moet je verdienen, en het enige wat ik nu kan verzinnen (behalve een lening) is zoveel mogelijk van je salaris inleveren zodat je voldoende overhoudt om van te leven, en de rest te investeren in het bedrijf door aandelen over te nemen. Daarmee laat je hun EN jezelf zien dat het ernst is (you put your money where your mouth is), en je kunt vermoedelijk dan ook goede afspraken maken over hoeveel aandelen je kunt kopen, en in hoeveel tijd. Een paar jaar zuinig aandoen, en zorgen dat het bedrijf nog winstgevender wordt!

 

Laat even weten hoe het afloopt, ben wel benieuwd!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De constructie waarover gesproken is dat er bijvoorbeeld nu 110 aandelen A zijn voor de huidge eigenaren (x en y)

Na winst komen er 25 aandelen B bij. 24 aandelen extra voor x en y en 1 voor mij.

--

Overigens is het zo dat ik heb voorgesteld om een financiering aan te gaan om aandelen te kopen. Dit was 1) fiscaal voor hen niet aantrekkelijk, 2) momenteel maken ze rendement van 30% wat tevens de reden is dat ze niet openstaan voor onderhandse lening.. ;-)

--

Moet wel gezegd worden dat eigenaren er voor uitkomen dat rendement/groei de afgelopen jaren door onze samenwerking is gerealiseerd en dat dit niet mogelijk was geweest zonder deze samenstelling.. Waarmee ik wil aangeven dat het natuurlijk ook enigszins in hun belang is..

stelling die wordt gebruikt is: Als jij ons rijk maakt, mag jij ook rijk worden maar we kunnen nu eenmaal geen aandelen weggeven.. Voor dit laatste zoek ik dus een constructie.

 

Link naar reactie
  • 0

De bereidheid is er. Maar "aandelen worden niet weggegeven" en zodoende zijn de eigenaren en ik allemaal op zoek naar een constructie die ons past.. is alleen lastig als je moet opboksen tegen 5 MLN kapitaal.. Ik beteken veel voor hen en het bedrijf en het vertrouwen is er in elkaar. Nu de mogelijkheden nog..

Link naar reactie
  • 0

100% eens! Daar plukken ze ook goed de vruchten van ;)

Ik zou naar een situatie toe willen waar in je groeit per jaar naar meer aandelen opbouw, indien bijvoorbeeld eigenaren steeds meer terugtrekken, dan wel niet meer aanwezig zijn.

Wat redelijk is.. zeer moeilijk.. je blijft altijd achter de feiten aanlopen vanwege gebrek aan kapitaal. 50-50 zal het nooit (kunnen) worden, is simpelweg niet realistisch.

Echter de drang om zelfstandig te zijn, dan wel volwaardig partner is bij mij groter dan een goed betaalde manager te zijn..

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor je steeds over zelfstandigheid, maar wat voor zelfstandigheid heb je het hier over ? Je krijgt een relatief heel klein aandeel in een bv. Maar wat voor zelfstandigheid levert jou dit op ?

 

Verder zijn familiebedrijven toch wel een beetje apart.

Daar gelden andere regels, familie zal elkaar altijd blijven steunen.

 

Wat verwacht je zelf dat deze "zelfstandigheid" jou oplevert, wat zijn jouw verwachtingen ?

Link naar reactie
  • 0

Echter de drang om zelfstandig te zijn, dan wel volwaardig partner is bij mij groter dan een goed betaalde manager te zijn..

 

Pffff, ik wou dat er meer mensen zo na dachten! Goed werk iig.

 

Denk even out-of-the-box. Je zou met een fictief aandelenpercentage kunnen gaan werken en voor de komende paar jaar op basis van dat fictieve aandelenpercentage van de waardestijging van de onderneming kunnen profiteren. Opties dus of een andersoortige constructie. Voordeel hiervan is dat je profiteert van de waardestijging van de onderneming, maar je wordt geen volwaardig partner.

 

Ik zou eerlijkgezegd toch gaan voor de 100-200k financiering. Hiermee kun je max 4% kopen. Met een beetje dividend kun je deze prima aflossen. Als je de bank laat zien dat je je afspraken nakomt, dan zouden ze op zich na een jaartje best wel bereid moeten zijn om even ietsje meer bij te gaan dragen, aangezien je dividendstromen groter worden, naarmate je meer koopt en ten tweede omdat je een stukej track record opbouwt bij de bank.

 

Ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Als ze goed aan de zaak verdiende hebben kun je wellicht hetzelfde doen als ik gedaan heb.

 

Jij koopt nu x% van de aandelen tegen bedrag y.

Dat bedrag y leen je bij de huidige eigenaren, en betaal je jaarlijks af vanuit je dividenduitkering, over een geschatte periode van 10 jaar, gebaseerd op een gemiddeld dividend.

 

De werkelijke maandelijkse betalingen worden gedaan door het bedrijf waar jij werkzaam bent, alwaar een soort rekening-courant voor je geopend wordt.

Aan de debetzijde worden de betalingen aan de eigenaren geboekt, aan de creditzijde jouw jaarlijkse dividendinbreng.

 

Gaat het goed met het bedrijf dan is het dividend hoger, en los je je schuld sneller af, gaat het slechter dan doe je er langer over, of je lost het tekort af met eigen middelen.

Die eigen middelen zou je kunnen sparen binnen je eigen management BV waar je je aandelen in onderbrengt en waar je managementfee naar wordt overgemaakt.

Gewoon jezelf wat minder salaris uitkeren vanuit je BV, tov je fee, en je spaart vanzelf een potje voor mindere tijden of snellere aflossing

 

Hoop dat het duidelijk is

groet

Frans

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

...

wel volwaardig partner is bij mij groter dan een goed betaalde manager te zijn..

 

OK. Dat interpreteer ik even als: ik wil 1/3 van de aandelen, is zeg 1.6M. Die gaat niemand je zo maar geven, hoe waardevol je ook bent.

 

Alternatief is ook, dat je een eigen bedrijf start en gaat concurreren tegen hun :o Maar daar loop je ook tegen kapitaalgebrek aan.

 

Er worden aardig wat suggesties gegeven, wat denk je nu zelf? Wat zou jij redelijk vinden?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Voorstel vanuit het bedrijf is om mijn bonus a 4% (??) van winst volledig in nieuw uit brengen aandelen (B) te stoppen(96% naar huidige eigenaar en 4% naar mij).

 

Dus als ik het goed begrijp, wordt de volledige winst omgezet in nieuwe aandelen, zonder dividend uit te keren aan de huidige aandeelhouders? En van die aandelen B zou jij dan 4% krijgen...

 

Zo wil ik mijn bedrijf ook wel verkopen....

 

Huidige waarde: 5 M 100 aandelen A

Winst 0,5 M 25 aandelen B

Winst na VPB 0,375 M

Dividend 0

Nieuwe waarde: 5,375 M 125 aandelen A+B

 

Jij ontvangt 4% van de winst in aandelen wat gelijk staat aan één aandeel B = 20K. Na IB is dat 10 K (loon in natura), maar ik ga er van uit dat je dat dan in prive ophoest (let op, dat is €800,- per maand wat je moet sparen!).

 

Dus met deze constructie krijg je never nooit wat je wilt, sterker nog: ieder jaar krijg je minder aandelen (die wel een grotere waarde vertegenwoordigen) en ieder jaar verwatert je aandeel een beetje (maar wordt wel steeds meer waard). Iedere keer als jij één aandeel B krijgt, krijgen de huidige aandeelhouders 24 aandelen erbij. Die loop je natuurlijk nooit meer in.

 

Het zou wel werken als er geen nieuwe aandelen worden uitgegeven. Eventueel zouden aandelen A omgezet kunnen worden in aandelen B. Daarnaast zou ik me wel alvast inkopen voor die 2 ton. Maar dan moet je aflossingcapaciteit voldoende zijn natuurlijk om ook die IB over de verkregen aandelen (die als een soort van provisie gebruikt worden) te kunnen betalen.

 

Als je dan eerst met die 2 ton 4% én 4% (is tenslotte al weer 8%) als provisie hebt binnengehaald, kun je bijvoorbeeld de dividend laten uitkeren in nieuwe aandelen (stel 2 aandelen dan ben je na één jaar al 10% aandeelhouder. En dat is dan een ruim aanmerkelijk belang). Let ook hier dan wel weer op de dividendsbelasing!

 

Als je steeds het dividend in aandelen laat uitbetalen, gaat het na een paar jaar ineens erg hard! De stap van 8 naar 10 aandelen maak je bijvoorbeeld in één jaar, maar een paar jaar later maak je in één jaar de stap van 40 naar 50 % !

 

Stapje voor stapje....

 

(Edit: typo gecorrigeerd)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.