• 0

goodwill voor franchise-vestiging?

Beste,

 

Ben voornemens een franchise over te nemen. De formule bestaat al lange tijd, maar deze franchise is nu iets meer als een jaar open.

In de vraagprijs zit het grootste stuk goodwill.

De eigenaar rekent onder de goodwill de promotiekosten, loonkosten en huur die zij het afgelopen jaar hebben geinvesteerd.

Mijn inziens lijkt mij dit onredelijk. Dit zijn kosten die zij sowieso moesten investeren.

Deze kosten hebben ook inkomsten opgeleverd, nl het klanten bestand.

Vallen deze kosten onder goodwill? Is het redelijk om te vragen?

Het bedrijf vaart onder de vlag van het franchiseconcept, mijn inziens zijn klanten niet gebonden aan de eigenaar. Kan men na 1 jaar al spreken van naamsbekendheid en imago?

Het bedrijf groeit langzamer als vergelijkbare franchises en draait niet breakeven. Het zal dus nog even duren voor ik mijn investering eruit heb.

Welke posten/kosten kan men onder goodwill aanvoeren en wat is een redelijk percentage?

 

Bedankt alvast.

Josefien

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Josefien,

 

Heb je al gezocht op de term goodwill binnen dit forum? Er zijn verschillende topics over.

 

In het algemeen, de verkoper mag vragen wat hij wil. En jij mag als koper bepalen wat jij maximaal wilt betalen. Redelijkheid heeft daar weinig mee te maken ;), maar je kunt natuurlijk dat wel gebruiken in de onderhandelingen.

 

...

Het bedrijf groeit langzamer als vergelijkbare franchises en draait niet breakeven. Het zal dus nog even duren voor ik mijn investering eruit heb.

...

 

Heeft de verkoper een lastig verhaal, is dus in jouw voordeel.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf groeit langzamer als vergelijkbare franchises en draait niet breakeven. Het zal dus nog even duren voor ik mijn investering eruit heb.

Josefien

 

Beste Josefien,

even advocaat van de duivel:

waarom zou jij investeren in een formule die zijn marktaandeel niet weet te veroveren? Bezint eer gij begint.

 

Ik raad je aan je uitgebreid te verdiepen in franchising en deze formule voordat je hier daadwerkelijk geld in steekt. Je geeft zelf al aan dat je er niet echt in gelooft....

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Even ter verduidelijking: de formule an sich werkt heel goed en bewijst zich keer op keer. Het is alleen zo dat deze vestiging minder draait in verhouding tot de andere vestigingen. (redenen hiervoor laat ik even in het midden, aan de formule ligt het niet)

Ik heb zeker geloof, anders zou ik hier niet aan beginnen. Ik ben ook zeker van mening dat er met wat extra inspanning een hele goede vestiging van te maken valt.

 

In reactie op Fred: als ik jouw woorden lees denk ik: natte vinger werk???

Goodwill bepalen?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de enige potentiele koper.

Contract loopt nog jaren door.

Ik ben al tijdje bezig in die regio, alleen een geschikte lokatie is lastig te vinden. Deze vestiging zit in dezelfde stad.

Als ik de zaak niet overneem, dan zullen ze neem ik aan gewoon door gaan of nieuwe koper zoeken?!

Link naar reactie
  • 0
De eigenaar rekent onder de goodwill de promotiekosten, loonkosten en huur die zij het afgelopen jaar hebben geinvesteerd.

Mijn inziens lijkt mij dit onredelijk. Dit zijn kosten die zij sowieso moesten investeren.

Deze kosten hebben ook inkomsten opgeleverd, nl het klanten bestand.

Vallen deze kosten onder goodwill? Is het redelijk om te vragen?

 

Dat lijkt mij niet, goodwill is immaterieel

 

Goodwill vertegenwoordigt een bepaalde 'meerwaarde' die dit bedrijf/ deze ondernemer heeft gecreerd.

 

 

In het geval van een franchise concept heb je een goed referentiekader/ benchmark.

 

Als bovengenoemde gemaakte kosten ten opzichte van de andere vestigingen daadwerkelijk iets bijzonders hebben opgeleverd, bijvoorbeeld een erg trouwe klantenkring dan heb je een stukje meerwaarde...( lange termijn klandizie)

Die meerwaarde kan overigens overal uitkomen, ook omdat ondernemer zo n toffe peer is;)

 

Jij geeft zelf aan dat onderneming achterblijft tov andere vestigingen, wat dat betreft heb je eerder een stukje negatieve goodwill, m.i.

 

 

Je benoemd niet de branche (zoals vaker op HL), dit beperkt de beantwoording, dergelijke vraagstukken zijn in sterke mate contextafhankelijk.

 

OVer het algemeen zou ik zeggen

Als ze star zijn en jullie zitten niet op een lijn over de bedrijfswaardering, laat ze dan maar eens iemand anders zoeken...Als jij het goed inschat zit je over een paar maanden weer aan tafel... :)

Link naar reactie
  • 0

qoute: OVer het algemeen zou ik zeggen

Als ze star zijn en jullie zitten niet op een lijn over de bedrijfswaardering, laat ze dan maar eens iemand anders zoeken...Als jij het goed inschat zit je over een paar maanden weer aan tafel...

 

Tim, dat denk ik dus ook. Ik geloof gewoon niet dat zij deze vestiging voor de gevraagde prijs zullen verkopen.

Volgens het franchise-hoofdkantoor is het mogelijk om voor 10.000-15.000 euris minder een nieuwe vestiging te openen.

 

qoute: dan heb je een stukje meerwaarde...( lange termijn klandizie)Als bovengenoemde gemaakte kosten ten opzichte van de andere vestigingen daadwerkelijk iets bijzonders hebben opgeleverd, bijvoorbeeld een erg trouwe klantenkring

 

Hoe meet je dit??

 

 

Off topic: wat fijn dat er zulke snelle reacties zijn!

 

Link naar reactie
  • 0
: dan heb je een stukje meerwaarde...( lange termijn klandizie)Als bovengenoemde gemaakte kosten ten opzichte van de andere vestigingen daadwerkelijk iets bijzonders hebben opgeleverd, bijvoorbeeld een erg trouwe klantenkring

 

Hoe meet je dit??

 

Dat is natuurlijk lastig, je hebt al gesproken met de franchisegever, dat is m.i. je belangrijkste source. Als zij slim zijn en ze geloven in jou geven ze jou voldoende transparantie in de belangrijkste prestatieindicatoren van hun franchisenemers. Hoe presteert de beoogde onderneming ten opzichte van de rest.

 

Hoe valt het verschil te verklaren?

Trek eerst je eigen conclusies en vraag vervolgens aan de franchisenemer zelf om het verschil te verklaren.

Waar zit hun meerwaarde?

 

Probeer ook met de franchisegever stevig te onderhandelen. 10.000 a 15.000 meer voor een business die al draait en een klantenkring hoeft natuurlijk geen slechte deal te zijn...

Kan jij het beter als je het 'from scratch' opbouwt? Wat zou je het liefste ambieeren?

Ambieert de franchisegever een extra vestiging of zien ze jou liever de huidige speler verbeteren?

Dit soort vragen...

groet, Tim

 

 

O ja, voor een concrete meting van lange termijn klandizie zou je data nodig hebben die een beeld geeft over de gemiddelde retentie van klanten. Een goed mgt informatie systeem heeft hier een prestatieindicator voor, mits relevant in branche...

Link naar reactie
  • 0

quote: Ambieert de franchisegever een extra vestiging of zien ze jou liever de huidige speler verbeteren?

 

Beide. De franchisehouderr is er ook niet bij gebaat als er een vestiging slecht draait. Tuurlijk hebben ze graag een extra vestiging, ze willen groeien in nederland! Volgens franchisehouder ligt het grootste probleem bij de franchisenemer zelf. Ik wil daar niet over uitweiden, maar de franchisehouder geeft duidelijk aan dat er veel meer potentie inzit. Zeker omdat de resultaten landelijk duidelijk laten zien dat de formule het goed doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wacht even, je hebt met 2 partijen te maken.

 

De eigenaar van de formule, de franchisegever.

 

De huidige franchisenemer, die (blijkbaar?) wil stoppen.

 

Gegeven dat de huidige fanchisenemer minder presteert dan het gemiddelde, zou er in theorie meer rendement te halen moeten zijn. In theorie, want het kan ook zijn dat niemand het beter zal doen dan de huidige franchisenemer: slechte locatie misschien, of de mensen in dat gebied zijn domweg minder geinteresseerd in die producten.

 

Het zal dus gaan om een contractovername van de huidige franchisenemer. Voor jou is de vraag, is me dat die extra 15k waard, of niet? Of kan ik beter een eigen franchise kopen? En is de franchisegever eventueel bereid (omdat ze een succesvolle vestiging willen) bereid een deel van die extra kosten te nemen? En hoe groot is de kans dat er een ander deze franchise wil overnemen? Kan ik me veroorloven te wachten tot de huidige franchisenemer wil zakken met de prijs?

 

Zonder verdere gegevens valt er hier op dit forum weinig over te zeggen, denk ik. Maar juist dit soort onzekerheden maakt het ondernemen ook zo leuk ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred: precies! ;D

 

De huidige franchisenemer wil stoppen op die lokatie. Voornaamste reden: veel te lange reistijd.

 

Ik ken het gebied en denk dat er veel potentie zit. Mijn mening is dat het niet aan de externe factoren ligt.

Franchisegever geeft ook duidelijk aan dat er veel meer inzit, en wijst vinger naar franchisenemer.

Ik persoonlijk denk dat de verkoop voor hun dringender is als de koop voor mij.

Er zijn nog geen andere potentiele kopers.

 

Maar om even on topic te blijven: mij zit het probleem nu in de goodwill.

Ik vind huur/loon en promokosten niet redelijk om te vragen in de goodwill.

En wb naamsbekendheid en imago. Ze varen onder de vlag van de franchise, deze franchisefee is al eerder in de vraagprijs opgenomen, dus dat zou dubbelop zijn.

Wat kan men anders nog aan goodwill rekenen? Wat is een redelijk %?

 

Link naar reactie
  • 0

ik betwijfel of er een precies antwoord op je vraag bestaat. Hhmm ik zeg het verkeerd, het % zal je hier niet vinden, want ALLEEN jij kan dat bepalen.. Ik geloof dat Fred al wat opmerkingen plaatste in die richting?

 

Goodwill is echt per geval en persoonlijke/zakelijke keuze van de koper.

 

Je kan namelijk ALLE kanten op redeneren..DAT is ook het leuke van kopen :-) Hij vraagt goodwill, wat nou als jij zegt: ok ik heb interesse, maar dan voor minder geld! Elke maand dat de verkoper de zaak blijft runnen, blijft hij verlies maken.. Ook de franchisegever zit daar niet op te wachten.

 

Bij de voornaamste reden zet ik vraagtekens( die zet ik vrij snel hoor dus trek je er niet teveel van aan :-) )

Reisafstand lijkt mij namelijk een vast gegeven, dat je weet bij het opstarten. Die afstand leg je ook zeker een aantal keren af voordat je gaat opstarten. Het verliesdraaien lijkt mij meervoor de hand liggen als reden, dat kan je ook niet oneindig volhouden,

 

Succes in elk geval

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Ik persoonlijk denk dat de verkoop voor hun dringender is als de koop voor mij.

Er zijn nog geen andere potentiele kopers.

 

Goed voor je onderhandelingspositie ;)

 

Maar om even on topic te blijven: mij zit het probleem nu in de goodwill.

Ik vind huur/loon en promokosten niet redelijk om te vragen in de goodwill.

En wb naamsbekendheid en imago. Ze varen onder de vlag van de franchise, deze franchisefee is al eerder in de vraagprijs opgenomen, dus dat zou dubbelop zijn.

Wat kan men anders nog aan goodwill rekenen? Wat is een redelijk %?

 

 

Mij lijkt dat niet het probleem. Bepaal wat je wilt betalen voor overname van de huidige franchise. Of je nou betaalt voor de goodwill of het anders noemt, maakt dat echt uit?

 

Ik zie het probleem niet? ???

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ja, in ieder antwoord zit wel een waarheid.

Er is mij in ieder geval wel meer duidelijk geworden, en er zijn zeker dingen die ik mee zal nemen in de onderhandeling.

Allen bedankt hiervoor.

 

Ik heb ook zelf een prijs in mijn hoofd en een scenario, en ik denk dat we dat maar eens gaan opstarten...

Link naar reactie
  • 0

Je wilt een bedrijfsovername doen.

 

Mijn eerste vraag zou zijn: weet je hoe dat moet?

 

2 antwoorden mogelijk:

 

ja

 

of

 

nee.

 

Is het het eerste antwoord dan weet je wat je moet doen.

 

Is het het tweede antwoord dan zul je er deskundige hulp bij kunnen betrekken.

 

Stel dat die deskundige hulp 1000 euro kost maar je bespaart je 15000 euro en een hoop problemen, dan heb je netto toch 14000 verdiend en je hebt een hoop kopzorgen niet.

 

Er wordt veel ge-doe-het-zelfd bij dit soort overname's, meestal bellen mensen mij als het 100000 euro teveel gekost heeft en ze bijna hun huis kwijt zijn.

 

Kortom: met tandpijn ga je naar de tandarts (en niet naar het Kruidvat), bij een overname ga je naar een zakelijk kundig adviseur.

 

(s.v.p. mij niet bellen want ik heb tot de eerste hittegolf van dit jaar een mooi gevulde agenda!)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan het niet laten om ook nog even te komen gallen.

 

De franchisegever zegt dat deze tent onder zijn potentie draait in vergelijking met andere zaken. Maar het is in het belang van deze club dat de franchise blijft bestaan.

Omzet garanties bestaan eigenlijk niet, om dan blind op de franchisegever te varen die zegt dat deze franchise ondermaats draait vind ik wat kort door de bocht. Wie zegt dat de andere franchisenemers zoveel beter draaien, kun je dat checken ?

 

Verder vind ik het een beetje een kulsmoes van een ondernemer om met zijn toko te stoppen omdat de reistijden wat tegenvallen.

Terwijl half Nederland dagelijks vele uren op de weg doorbrengt geeft deze ondernemer er de brui aan omdat de reistijden tegenvallen, volgens mij een erg doorzichtige smoes.

 

Je geeft zelf aan de hoop te hebben over een jaar flink beter te draaien, maar waarom bijt deze ondernemer dan niet nog even een jaartje door om dan een veel betere prijs te kunnen maken ?

 

Jij hebt het nadeel dat je inmiddels verliefd bent op je nieuwe winkel, daardoor heb je een roze bril op en ziet alles er rooskleuriger uit.

Als ik jou was zou ik een onafhankelijke partij in het verhaal betrekken, bij voorkeur iemand die zelf een winkel heeft gehad en vanuit praktijk ervaring praat.

 

Persoonlijk krijg ik een beetje raar gevoel als ik dit verhaal lees.

 

Veel succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Wb reistijden. Mee eens. Vanuit franchisegever worden ook de diverse 'problemen' aangestipt.

In gesprekken met franchisegever, en obv ranking blijkt dat deze vestiging ondermaats presteert. Daarnaast heb ik een netwerk binnen meerdere vestigingen waaruit blijkt dat vestiging qua groei achterblijft.

 

quote: Je geeft zelf aan de hoop te hebben over een jaar flink beter te draaien, maar waarom bijt deze ondernemer dan niet nog even een jaartje door om dan een veel betere prijs te kunnen maken ?

En daar zit 'm de kneep. Ik hoor vanuit fr.gever de zwaktes van de vestiging, alleen de fr.nemer/eigenaar zwijgt in alle talen. Het ligt nogal persoonlijk bij die mensen.

Dat van die reistijd heb ik nooit serieus genomen.

 

En nee, ik ben niet verliefd, ik ben gecharmeerd. Verliefd ben ik op mijn man.Dit is niet mijn enige optie en ik ben realist genoeg.

En idd, ik ben hier niet in thuis, dus morgen ga ik op zoek naar een deskundige die mij kan helpen c.q. bemiddelen.

Dit is tevens een interessant leerproces! Zo steek je nog eens wat op.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zou het jou kosten om zelf vanaf nul een franchise op te zetten ?

(even los van de locatie)

En wat zou het jou kosten als je deze franchise overneemt ?

 

Sowieso moet het natuurlijk niet meer kosten dan wanneer jij er zelf een opzet. Als de omzet inderdaad ver achter blijft in vergelijking met andere franchisewinkels dan kun je eigenlijk nauwelijks preken van goodwill vind ik.

Een winkel die slecht draait nieuw leven in blazen is soms lastiger dan op een nieuwe locatie opnieuw beginnen.

 

Maar goed, ik weet te weinig verder van de werkelijke situatie.

Lijkt me een goed plan om iemand te zoeken die jou erbij gaat helpen.

Link naar reactie
  • 0

quote: Wat zou het jou kosten om zelf vanaf nul een franchise op te zetten ?

 

minder geld als dat ik deze over zou nemen, maar meer fysieke input. Wat geen probleem is.

het voordeel van de over te nemen vestiging is het reeds bestaande klantenbestand, het rayon en ik kan er zo in. Geen openingstaferelen,verbouwingen etc...

 

Het concept is vrij plaatsgebonden, en er zijn erg weinig lokaties bij ons in de stad die aan het profiel voldoen. Inmiddels wel weer 1 op het oog.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.